۲۳۳ هکتار از جنگل های مریوان در آتش سوخت

    کد خبر :822953

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان گفت: از ۲۰ اردیبهشت امسال تا پایان خرداد ۳۲ فقره آتش سوزی در جنگل‌های مریوان رخ داد که بر اثر آن ۲۳۳ هکتار و ۵۱۳ مترمربع از جنگلهای شهرستان در آتش سوخت.

آزاد نامداری روز سه‌شنبه اظهار داشت: بیشترین آتش سوزی در ۱۶ اردیبهشت در روستای کله یونجه به مساحت بیش از ۴۹ هکتار رخ داده است.

وی با اشاره به تشکیل ۶۶ فقره پرونده تخریب و تصرف عرصه های طبیعی، افزود: ۲۴ فقره در زمینه ماده ۵۵، یک فقره در زمینه ماده ۶۹۳ و ۴۱ فقره در زمینه ماده ۴۲-۵۵ در شهرستان تشکیل و متصرفان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان اضافه کرد: سال گذشته ۴۷۰ پرونده تخریب و تصرف در شهرستان تشکیل شد.

نامداری به همکاری مطلوب انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی برای اطفای حریق اشاره کرد و گفت: جلب همکاری دهیاران، فرهنگسازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در این راستا بود.

وی یادآور شد: اجرای طرح‌های منابع طبیعی علاوه بر کارکردهای زیست محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم باشیم.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ضمن دعوت از مردم و دوستداران و همیاران طبیعت به مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی جنگلها و مراتع استان، از شهروندان خواست هرگونه تخریب و تصرف، قطع چوب خودرو و غیرمجاز، آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع را به شماره تلفن ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ به صورت شبانه‌روزی اطلاع رسانی کرده در صورت مشاهده آتش سوزی ضمن اعلام سریع محل به سامانه تلفنی ۱۵۰۴ تا رسیدن نیروهای ویژه اطفای حریق به محل با توجه به طی مسیر با رعایت کامل نکات ایمنی از گسترش آتش جلوگیری کنند.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید