۱۷۰۰ نفر برای اهدای جسد اعلام آمادگی کردند

    کد خبر :785991

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی گفت: از ابتدای شروع طرح اهدای جسد از مرداد سال ۱۳۹۶ تا کنون، ۱۷۰۰ متقاضی به مراکز علمی و دانشگاهی اعلام آمادگی کرده‌اند.

غلامرضا حسن زاده افزود: دانشگاه های علوم پزشکی درخواست های خود را در این زمینه به مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اعلام می کنند و نیازهای آنها در کمیته ای با رعایت همه ابعاد شرعی و قانونی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید، مجوز انتقال جسد به دانشگاه مورد نظر داده می شود و بحث اهدای جسد اهدای کالبد آموزشی است و هزاران دانشجوی پزشکی از پیکرهای اهدایی برای مقاصد آموزشی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از اجساد مورد تشریح، اهدایی هستند و افرادی که از قبل، فرم اهدا پر کرده باشند، بعد از مرگ، جسد آنها طبق خواسته خود برای تشریح در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسن زاده گفت: موضوع دیگر در بحث اهدای جسد، اهدای بافت یا بخش هایی از جسد است که حتما این اهدا باید با اعلام رضایت از سوی متوفی یا براساس وصیت وی و یا رضایت اولیاء او باشد و بر این اساس هیچگونه بافت از جسد برای مقاصد آموزشی بدون رضایت برداشته نمی شود و به عنوان مثال برای استفاده از قرنیه جسد، حتما باید رضایت متوفی یا اولیاء وی اخذ شود.

وی افزود: در سال گذشته برای ۳۷۰ هزار نفر از بافت های اجساد اهدایی استفاده شد که این بافت ها می تواند شامل استخوان، غضروف، دریچه قلب، بافت هم بندی، پوست و تاندون باشد.

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: از سال ۱۳۹۶ تا کنون ۲۰۰ کالبد اهدا و آماده سازی شده و تعدادی هم در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی متقاضی دریافت جسد قرار داده شده و تعداد دیگری از این جسدهایی اهدایی در اختیار دانشگاه های در خواست کننده برای تامین نیاز آموزشی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، براساس فتواهای مراجع تقلید از جمله رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) اهدای جسد می تواند برای امر آموزش و نیز در جهت درمان و نجات جان انسان ها انجام شود.

آناتومی، شاخه‌ای از علوم زیستی است که به بررسی ساختمان بدن جانداران می‌پردازد، آناتومی از نظر لغوی از دو بخش Ana به معنی «برداشتن» و Tomy به معنی «برش» تشکیل شده است، در اصطلاح آناتومی به معنی کالبدشناسی است و می‌توان از کلمه تشریح هم به عنوان یک معادل دیگر آناتومی نام برد، موضوع علم آناتومی مطالعه ساختمان بدن موجوات زنده و ارتباط ساختمانی آنها با همدیگر است.

به دانشجویان پزشکی در دوره پزشکی عمومی ۱۲ واحد درسی آناتومی طی چهار ترم تدریس و همراه دروس نظری واحد تشریح عملی برای دانشجویان ارائه می‌ شود، تدریس درس آناتومی همراه با عکس و فیلم، استفاده از مولاژ (قالب) و در نهایت هم استفاده از جسد انسان است.

بنابراین تهیه جسد برای مقاصد آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه ها همواره مورد توجه بوده است. گاهی تامین این نیاز از طریق اهدای جسد و گاهی هم از طریق استفاده از جسد مجهول الهویه انجام می شود.

تهیه جسد در کشور به این منظور تاکنون با استفاده از اجساد افراد مجهول الهویه و بلاصاحب با طی روند زمانی و قوانین آن انجام می شد تا اینکه در مرداد سال ۹۶، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور فراخوانی مبنی بر اهدای جسد داد. پس از آن اهدای جسد با استقبال برخی افراد و به ویژه قشر جوان و تحصیل کرده مواجه شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید