۱۰ نفر در ارتباط با چالش مومو در اصفهان شناسایی شدند

    کد خبر :754470

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی اصفهان از شناسایی ۱۰ نفر در ارتباط با چالش ” مومو ” در این استان خبر داد و گفت: کار این افراد بیشتر جنبه شوخی و تفنن داشته و به آنها تذکر داده شده است.

“مومو ” چالشی است که در شبکه پیام‌رسان “واتس آپ ” گسترش پیدا کرد و در آن شماره تماسی به‌صورت ناشناس، کاربران را به چالش دعوت کرده و آنها را تحریک می‌کند تا به مومو یک پیام ارسال کند؛ در مواردی کاربران پس از شروع گفت وگو با حساب کاربری مومو به انجام رفتارهای خطرناک دعوت می‌شوند.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی دریافت گزارش‌هایی از تماس با برخی شهروندان با عنوان “مومو” ، ۱۰ نفر در استان اصفهان شناسایی شدند که پس از بررسی‌ها مشخص شد هدف آنها شوخی و تفنن بوده است و در مرحله نخست به آنها تذکر و اخطار داده شد.

وی با بیان اینکه این افراد در رده سنی جوانان و نوجوانان بودند، اظهار داشت: چالش مومو در روزهای اخیر در فضای مجازی باعث ایجاد تنش‌هایی بین کاربران شده و تعدادی در داخل کشور با سوء استفاده از این فضا با ایجاد پروفایل با تصویر مومو (تصویری ترسناک از زنی با برآمدگی چشم) برای سایر کاربران ایجاد مزاحمت کردند.

مرتضوی با تاکید بر اینکه ایجاد مزاحمت در فضای مجازی مانند فضای واقعی، عنوان مجرمانه دارد و برخورد قضایی و انتظامی برای آن پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: اگر کاربری قصد شوخی کردن با دوستان یا خویشاوندان یا سایر افراد را دارد نباید به شکلی باشد که ایجاد اضطراب ، تشویش ، نگرانی یا تهدید کند.

رییس پلیس فتای اصفهان با بیان اینکه ممکن است برخی از تماس‌های با عنوان مومو با شماره‌های خارج از حوزه اپراتورهای ایرانی و خارج از کشور باشد، افزود: تماس گیرنده ممکن است از داخل یا خارج کشور باشد.

وی با بیان اینکه تصویر مومو از سال‌های گذشته در اینترنت وجود داشت و جدید نیست، خاطرنشان کرد: چالش جدیدی که با عنوان مومو در فضای مجازی ایجاد شده، هیچ مخاطره فنی ندارد و فقط از طریق تماس گرفتن با یک حساب کاربری ناشناس است.

مرتضوی با اشاره به اینکه تاکنون گزارش‌های رسیده از چالش مومو فقط در شبکه واتس‌آپ گزارش شده است، از کاربران خواست تا به هیچ عنوان تماس‌های ناشناس را پاسخ ندهند و به فرزندان خود در این زمینه آموزش دهند.

وی همچنین گفت: دانش‌آموزان در این روزها بدلیل حضور در کلاس‌های آموزش مجازی از گوشی‌های هوشمند زیاد استفاده می‌کنند و ممکن است در بین کلاس‌های درس سری به گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف بزنند که لازم است والدین با توجیه آنها و نظارت درست از آموزش‌های افراط گرایانه و تذکرهای غیر مصداقی و غیر واقعی دوری کنند.

مرتضوی پایش فضای عمومی مجازی را از وظایف پلیس فتا خواند و تاکید کرد: پلیس فتا همچنین به تحلیل و ارزیابی عملکرد لینک‌های مختلف در فضای مجازی می‌پردازد و هشدارهای لازم را به مردم می‌دهد.

وی از مردم خواست تا لینک‌های ناشناس و مواردی که خودشان مطالبه نکردند را باز نکنند و تصریح کرد: در برخی موارد شهروندان با باز کردن لینک‌های ناشناس باعث آسیب‌پذیری شدید گوشی‌های هوشمند خود شدند.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون گزارشی از هک شدن یا از دسترس خارج شدن گوشی‌های هوشمندی بدلیل چالش مومو در اصفهان نداشتیم.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا نیز درباره ارسال کلیپ‌های مومو برای برخی کاربران بویژه دانش‌آموزان گفته است: والدین در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند و تهدیدات ارسال کنندگان کلیپ‌های مومو را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.

سرهنگ علی‌ محمد رجبی افزود: رسیدگی به ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به مومو به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و بزودی افراد داخلی که هدف‌شان اذیت و آزار دانش آموزان بوده است، گرفتار قانون می‌شوند.

سرهنگ رجبی گفت: برخی کاربران واتس اپ از حساب های کاربری با شماره ایرانی و بعضا خارجی پیام هایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آنها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند؛ بررسی های گسترده پلیس فتا نشان داد عمده این پیام ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.

شهروندان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت‌های مجرمانه در فضای مجازی می‌توانند موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.syberpolice.ir اطلاع دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید