دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران؛

یک ششم ایرانی ها گرفتار درد مزمن هستند

    کد خبر :668366

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، گفت: از هر ۶ ایرانی، یک نفر مبتلا به درد مزمن است.

 

احمد رئیس السادات، در آستانه برگزاری بیست و سومین کنگره سراسری طب فیزیکی و توانبخشی ایران، افزود: پیشرفت‌ها در ارائه روش‌های کاهش درد، هنوز حدود ده تا بیست درصد مردم دچار درجاتی از درد مزمن هستند که این آمار با توجه به افزایش امید به زندگی و جمعیت سالمند در کشور در حال بیشتر شدن است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: همکاری‌های بین‌رشته‌ای و به کارگیری روش‌های مناسب فیزیکی و دارویی سبب کاهش مؤثر درد و بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌شود.

 

وی ادامه داد: یکی از اهداف طب فیزیکی پیشگیری از مزمن شدن دردهای حاد عصبی، اسکلتی و عضلانی در دراز مدت است و این مهم با همکاری با آموزش صحیح بیماران و در برخی موارد کمک گرفتن از سایر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی از جمله متخصصین ارتوپدی، جراحی اعصاب، نورولوژی، روماتولوژی، درد، روانپزشکی، طب ورزشی و نیز همکاران روانشناس، فیزیوتراپیست، کار درمانگر و کارشناسان ارتز و پروتز و پرستاری تسهیل می‌شود.

 

دبیر انجمن طب فیزیکی در ادامه گفت: به دلیل ناشناخته بودن نام رشته در بین مردم و حتی برخی پزشکان، از بسیاری از توانمندی و قابلیت‌های تخصصی توانبخشی در مدیریت درد استفاده نشده است. در حالی که طب فیزیکی با رویکرد چند جانبه‌گری قابلیت منحصر به فردی برای کاهش درد و مداخلات مربوط به آن دارد.

 

به گزارش مهر و به گفته رئیس السادات، در بسیاری موارد الگو و راهنمایی بالینی بومی شده در رویکرد به دردهای مختلف وجود ندارد این مساله در کنار نبود پوشش بیمه‌ای مناسب برای انجام برخی مداخلات مربوط به کنترل درد سبب تجویزهای بعضاً نا مناسب و یا تحمیل هزینه‌های قابل توجه برای مردم دردمند و خانواده‌هایشان می‌شود.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با افزایش روز افزون ورود متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی به حیطه‌های کنترل درد و بهره‌مندی از روش‌های جدید درمانی همچون مدالیتی های فیزیکی جدید و به کارگیری تزریقات تحت هدایت تصویربرداری از جمله سونوگرافی ارائه خدمات جامع به بیماران با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود.

 

بیست و سومین کنگره سراسری طب فیزیکی و توانبخشی ۱۱ تا ۱۳ دی ۹۸ در سالن همایش‌های رازی برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید