یک بام و دو هوای پلیس در دفاع از عملکرد مامور کلانتری!

    کد خبر :563777

در روز های اخیر انتشار گسترده فیلم برخورد خشن مامور پلیس با دختر تهرانی موجی از اعتراضات را درشبکه های اجتماعی خصوصا توییتر به راه انداخت به طوریکه در اولین اقدام فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به این فیلم واکنش نشان داد .

مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه خود برای تنویر افکار عمومی، ضمن تشریح جزییات ماجرا گفته بود:این افراد به دلیل مصرف مواد مخدر توهم زا فاقد حالت طبیعی بوده اند، لذا در این خصوص اقدامات قانونی صورت گرفت.

این اطلاعیه پلیس در حالی منتشر شد که روز بعد از آن، رییس پلیس تهران بزرگ در مصاحبه با رسانه ها از دستگیری و عزل دو مامور متخلف در ماجرای درگیری با دختری در تهرانپارس خبرداد.

سردار رحیمی گفت:ساعت ۱۶:۳۰ روز اول تیرماه در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد که عده‌ای جوان در وضعیتی نامناسب در پارک پلیس هستند و شئونات را زیر پا گذاشته‌اند.

در این این گزارش مأموران ما که جانشین کلانتری نیز در میان‌شان بود در محل حاضر شده و در گام نخست اقدام به ارائه تذکر به این افراد کردند که افراد حاضر در محل نیز شاهد این موضوع هستند.وی افزود: اما با آغاز تذکر مأموران ما این افراد با مأموران درگیر شده و اقدام به رفتارهای نامناسبی با مأمور ما کردند و به قانون نیز تمکین نکردند که پس از آن درگیری رخ داد.

رحیمی گفت: پنج نفر شامل سه مرد و دو زن جوان بازداشت شده و همچنان نیز در بازداشت پلیس هستند. جرم آنها خودداری از عمل به دستور پلیس، هنجارشکنی و درگیری با مأمور و نیز کشف حجاب است و همچنان نیز در اختیار پلیس هستند.

دغدغه فرماندهان نیروی انتظامی در تجربه حوادث مشابه در کشور ،گویای اینست که اینگونه موارد خط قرمز ناجا بوده و نسبت به آن عکس العمل فوری نشان می دهد که این موضوع فی نفسه قابل تقدیر است ولیکن نکته قابل تامل در حادثه اخیر این است که در بیانیه پلیس که قبل از سخنان رییس پلیس تهران منتشر شد ادعا شده بود که “بررسی های اولیه” نشان از “مصرف مواد توهم زا” داشته است ولیکن سردار رحیمی موضوع دیگری را دلیل واقعی درگیری اعلام کرد.

رحیمی در مصاحبه بالا می گوید :”هنگام حضور پلیس در محل این افراد وضعیت عادی و رفتار عادی نداشتند و به طور کامل کشف حجاب کرده بودند”. این اظهارت ابهام دارد زیرا اگر مراد از این سخن آن است که این دختر مواد توهم زا مصرف نکرده است باید توضیح داده شود که چرا چنین ادعایی در بیانیه پلیس آمده است و از فرد و یا افراد مورد اشاره اعاده حیثیت شود و متخلفینی که چنین تهمتی را بر یک شهروند وارد کرده اند مورد مواخذه قرار گیرند زیرا این سخن رییس پلیس به شکل تلویحی متهم را از مصرف مواد توهم زا تبرئه می کند.

با این وجود این پرسش هم باقی می ماند که چرا در ادامه مصاحبه و در جواب خبرنگاری که از مصرف مواد مخدر پرسش میکند بلافاصله از بی حجابی و وضعیت غیرعادی صحبت می شود؟!

بی حجابی و رفتار نامناسب به هیچ وجه نمی تواند پاسخ قانع کننده یا مجوز چنین خبط و خطایی در ایراد اتهام مصرف مواد توهم زا آن هم به یک نوجوان باشد.

حالا که پلیس در مواجهه با این ماجرا به افکار عمومی پاسخگوست و از برخورد و عزل ماموران متخلف سخن می گوید،به طور قطع توجه به نکاتی که ذکر شد از ضروریات است تا خدای نکرده حیثیت و آبروی شهروندان به واسطه تصمیم هیجانی و اشتباه احتمالی یک مامور ،خدشه دار نشود .

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید