یونهاپ: آمریکا به سازوکار کره جنوبی برای تجارت بشردوستانه با ایران نظر مثبتی دارد

    کد خبر :715957

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری «یونهاپ» گفت ایالات متحده نسبت به طرح کره جنوبی برای ایجاد نوعی سازوکار پرداخت جهت انجام تبادلات بشردوستانه با ایران و بدون نگرانی از نقض تحریم‌های آمریکا، نظر مثبتی دارد.

این منبع، که نامش فاش نشد، در مصاحبه با یونهاپ توضیح داد: «ایالات متحده نظر مثبتی به طرح سئول برای طرح “توافق تجارت بشردوستانه کره” (KHTA) دارد زیرا مدلی شبیه به توافق تجارت انسانی سوئیس (SHTA) است».

به نوشته یونهاپ، سئول و واشنگتن از چندی پیش بر سر طرح توافق تجارت بشردوستانه کره به مذاکره پرداخته‌اند، هرچند که گفت‌وگوها درباره جزئیات آن به دلیل شیوع ویروس «کووید۱۹» آهسته شده است.

بر این اساس، طرح مورد نظر کره جنوبی (KHTA) از یک بانک ایرانی که ذیل تحریم‌های آمریکا قرار ندارد، مانند بانک خاورمیانه، استفاده خواهد کرد تا تبادلات تجاری بشردوستانه با ایران را امکان‌پذیر نماید.

منبع مذکور همچنین افزود: «ایالات متحده، علی‌رغم موضع مثبتی که دارد، به دلیل وضعیت داخلی پیش‌آمده بر اثر همه‌گیری [کرونا] نتوانسته در این موضوع سریعتر حرکت کند اما گفت‌وگوها تا حدی پیشرفت کرده است».

به نوشته یونهاپ، کره جنوبی به منظور از سرگیری تجارت بشردوستانه با ایران، تلاش کرده از طرح توافق سوئیس (SHTA) و مجوز عمومی شماره ۸ دولت آمریکا (سازوکاری که اجازه انجام شدن تعاملات بشردوستانه با ایران را حتی اگر از طریق بانک مرکزی هم باشد، می‌دهد)، بهره ببرد.

بر این اساس، با اینکه گفته می‌شود صادرات کالاهای بشردوستانه از سئول به ایران ذیل تحریم‌ها قرار ندارد اما شرکت‌های کره جنوبی برای تداوم فروش دارو و دیگر تجهیزات پزشکی به ایران با مشکلاتی مواجه هستند زیرا از احتمال مجازات شدن با تحریم‌های آمریکا نگرانی دارند.

به گزارش فارس،یونهاپ روز قبل گزارش داد که دولت کره جنوبی محموله‌ای از کیت تشخیص ویروس کرونا و دیگر تجهیزات درمانی به ارزش ۱ میلیون دلار را در راستای کمک به تهران برای مقابله با شیوع کرونا، به ایران ارسال کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید