گم شدن فداکاری آتش‌ نشانان تهرانی در هیاهوی انتخاباتی/ قهرمانانی که از جان خود می گذرند تا جان ما در امان بماند

    کد خبر :816171

  عصر روز چهارشنبه 12 خردادماه بود که خبر بروز یک حریق گسترده در پالایشگاه نفت تهران رسانه ای شد و به دنبال آن عملیات اطفاء حریق آغاز شد؛ عملیاتی طولانی و طاقت فرسا که به دست نیروهای خدوم آتش نشانی با موفقیت به پایان رسید.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- همزمان با وقوع آتش سوزی گسترده در پالایشگاه نفت تهران، نیروهای امدادی و آتش نشان از شهر تهران و شهرهای مجاور به محل حادثه رفتند و در یک عملیات گسترده و شبانه روزی برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از گسترش آن تلاش کردند.

گستردگی و حجم این حادثه آتش سوزی به قدری بود که شهروندان تهران از همه نقاط شهر قادر بودند ستون دود و آتش به وجود آمده را که ارتفاع بسیار زیادی یافته بود، مشاهده کنند.

همزمانی این آتش سوزی با فضای خبری داغ و پر هیاهوی انتخابات البته کمتر اجازه داد تا این حادثه تلخ و بزرگ ابعاد رسانه ای بیشتری پیدا کند و تقریباً به یک خبر درجه چندم در سطح رسانه های مطرح تبدیل شد.

با این همه برای نیروهای خدوم و جان برکف آتش نشان این حادثه از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار بود و کم توجهی های رسانه ای به این حادثه مانع انجام تمام تلاش آنها برای پایان دادن به این حادثه نشد.

بر اساس گزارش هایی که از سوی مقام های مسئول منتشر شده است، این نیروهای آتش نشان در یکی از سخترین عملیاتی های امدادی خود و با شمار زیاد و چند صد نفری چیزی حدود دو شبانه روز کامل تا مرحله لکه گیری و رساندن پالایشگاه به یک سطح ایمنی مطلوب به فعالیت خود ادامه دادند.

در رابطه با جزئیات این عملیات امداد رسانی جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران روز جمعه 14 خرداد با اشاره به پایان عملیات نیروهای آتش‌نشانی در پالایشگاه نفت تهران که از عصر روز چهارشنبه (۱۲ خردادماه) دچار حریق شده بود، به ایرنا گفت: حوالی ساعت ۸ دیشب (۱۳ خرداد) بیشتر نیروهای آتش‌نشانی تهران و نیروهای شهرهای دیگر با هماهنگی‌هایی که در محل انجام شد، محل آتش‌سوزی را ترک کردند و دو ایستگاه آتش‌نشانی و چند دستگاه خودرو ‌پشتیبانی از جمله یک بالابر به‌همراه همکاران آتش‌نشان ‌پالایشگاه در محل مستقر ماندند.

وی ادامه داد: عملیات سرد کردن، ایمن‌سازی محل و لکه‌گیری تا امروز ادامه داشت و حوالی ساعت ۱۳ امروز ‌پس از تقریبا ۴۲ ساعت که از حضور آتش‌نشانان تهران در محل حادثه می‌گذشت، آن تعداد از نیروها و ایستگاه‌هایی که در محل باقی مانده بودند هم ‌پس از بازدید میدانی که به‌ همراه فرمانده آتش‌نشانی تهران و مسئولان ‌پالایشگاه از میدان آتش‌سوزی صورت گرفت و انجام بررسی‌های لازم و اطمینان حاصل شدن از ایمنی محل، ‌پالایشگاه را ترک کردند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، با هماهنگی به‌عمل آمده همه نیروهای آتش‌نشانی تهران محل حادثه را ساعت ۱۳ امروز تحویل مسئولان ‌پالایشگاه دادند و از پالایشگاه خارج شدند.

همانطور که اشاره شد، هر چند داغ بودن فضای انتخاباتی در ایران اجازه پردازش رضایت بخش به سطح و نوع خدمات رسانی نیروهای امدادی و آتش نشان را نداد، اما جسته و گریخته در این باره تصاویر و گزارش هایی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر شد که قابل تأمل بود.

به طور مثال در برخی تصاویر منتشر شده که اختصاص به آتش نشانان دارد، این نیروها به دلیل اوج خستگی تقریباً رمقی برایشان نمانده است، اما همچنان برای استمرار عملیات تا رسیدن به سطح ایمنی مطلوب کار را ادامه می دهند.

موضوع تحسین برانگیز و ارزشمندی که از چشم تیزبین دوربین های عکاسی و برخی کاربران شبکه های اجتماعی دور نماند و آنها را ناگزیر کرد تا نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند.

در همین رابطه در برخی تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که آتش نشانان حاضر در صحنه پس از ساعت ها تلاش برای اطفای حریق بدون داشتن فضا و مکان مناسبی برای استراحت، روی زمین و با بدترین شرایط ممکن به استراحت می پردازند تا بلافاصله پس از یک استراحت کوتاه به فعالیت خود ادامه دهند.

اتفاق مهم و ارزشمندی که نتوانستیم به سادگی از کنار آن عبور کنیم و بر خود لازم دانستیم حتی المقدور در حد چند خط و چند پاراگراف به توصیف آن بپرداریم و به سهم خود از زحمات این نیروهای خدوم تشکر کنیم.

امید اینکه افزایش سطح ایمنی ها و رعایت دیگر نکات مهم سبب شود تا در کشور شاهد چنین حادثه هایی نباشیم و اساساً نیروهای آتش نشان صرفاً برای تضمین وجود ایمنی در شهر و روستاهای کشور فعال باشند و نیاز چندانی به اقدام عملیاتی آنها نداشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید