گم شدن دوباره حقیقت در جنجال تازه گفته‌های ظریف/ چرا دوستان و دشمنان وزیر سابق تنها به دنبال فضاسازی هستند؟

  • سیاسی
  • شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۸:۱۰
    کد خبر :851700

چند روزی است که به واسطه اظهارات اخیر وزیر سابق امور خارجه کشورمان، جنجال تازه ای در فضای مجازی شکل گرفته و دوست و دشمن درحال موج سواری بر سر این اظهارات هستند؛ اتفاقی آشنا در ادبیات سیاسی ایران که این بار هم مثل نمونه های سابق دستاوردی جز گم شدن حقیقت ندارد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که پیشتر و در جلسات بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی به صورت قاطع عنوان می کرد که در متن و ضمائم برجام، اصلاٌ از واژه تعلیق استفاده نشده است، اخیراً و در یک نشست مجازی در کلاب هاوس به اشتباه خود اعتراف کرده است؛ اعترافی دیرهنگام که حالا به دستاویزی برای نقد و تخریب او تبدیل شده است.

به صورت مشخص و در تاریخ 15 مهرماه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دولت های یازدهم و دوازدهم طی اظهاراتی در کلاب هاوس گفت: من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ی “تعلیق” وجود ندارد، اشتباه از من بود. چهار بار کلمه‌ی “تعلیق” در برجام وجود دارد.

او البته در این باره توضیحات دیگری نیز داد که البته زیاد مورد توجه قرار نگرفت.

ظریف در ادامه سخنانش گفت: من در مجلس گفتم، کلمه «تعلیق» در برجام نیست، اشتباه از من بود؛ البته این دلیل بر این نیست که برجام را نخواندم، واقعیت این است که به کسانی که ضمائم را مذاکره می کردند، دستورالعمل داده بودیم که از بعضی عبارات استفاده نشود، در لحظات آخر اما که یکی از ضمیمه های برجام داشت مذاکره میشد، نماینده اروپا گفته بود که ما تحریم های ایران را لیفت و لغو می کنیم، اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگه ای هستند را نمی توانیم «لیفت» بکنیم البته تا زمانیکه کل تمام تحریم ها مثل تحریم نظامی و غیره که براساس قطعنامه شورای امنیت بودن برداشته شود، لذا این را الان ساسپند (تعلیق) میکنیم و بعد آنوقت لیفت (لغو) میکنیم. لذا این بحث تعلیق به امریکا هیچ ربطی نداشت و به تحریم های اروپا ارتباط داشت. آن هم نه درمورد تحریم های کنونی، بلکه در مورد تحریم هایی که قرار بود بعدا برداشته بشود. چهاربار یا سه بار کلمه ساسپند در ضمیمه استفاده شده بود. این را مذاکره کننده ما که داشت ریز اینها رو بحث میکردو در لحظات اخر اضافه شده بود، به ما اطلاع نداده بود. اما دوستان امدند از این ذره استفاده کردند و گفتند ظریف برجام را نخواند که ظلم بزرگی به واقعیت و حقیقت نبود، اگر از غربی ای بپرسید حتما می گویند این دروغ است.

همانطور که ظریف خود نیز در این اظهارات اعتراف کرده او در سال های قبل و به ویژه در دوران بررسی برجام در مجلس دچار یک اشتباه شد و تأکید او بر نبود واژه تعلیق در برجام تحت تأثیر گفته های مشاورانش اتفاق افتاد.

صرف نظر از مابقی توضیحات ظریف که ناظر بر گستردگی خطای رخ داده و نیز میزان اثرگذاری آن در جریان تحریم ها بود، این اتفاق مدتی است که به دستاویزی برای دعوای دوستان و دشمنان ظریف در فضای مجازی تبدیل شده است.

اتفاقی جالب و آشنا در ادبیات سیاسی ایران که همواره در بزنگاه ها رخ می دهد و اجازه کشف حقیقت و عبرت گرفتن از تاریخ را از ما می گیرد.

در واقع دوستان وزیر سابق در فضای مجازی و رسانه های وابسته در تلاش هستند تا خطای رخ داده را کوچک تلقی و مخاطبان و منتقدان را به تسویه حساب سیاسی متهم کنند و این در حالی است که در طرف مقابل منتقدان ظریف را متهم به نخواندن برجام و اقدام علیه منافع ملی متهم می کنند.

این جار و جنجال به پاشده در حالی است که به نظر نمی رسد محمد جواد ظریف اصل برجام را نخوانده باشد و گواه اینکه بر اساس برخی اظهارات بخش قابل توجهی از برجام اصلاً توسط خود ایشان نوشته شده است، اما در مقابل نیز دوستان آقای ظریف نیز باید بپذیرند که حتی اشاره به واژه تعلیق در ضمائم و مهم تر نا آگاهی وزیر امور خارجه از آن اشتباهی نیست که بتوانیم آن را کوچک بشماریم یا به سادگی از کنار آن عبور کنیم.

به هر صورت حداقل دستاوردی که می توان از این فضای پیش آمده و اظهارات به دست آورد عبرت گرفتن از گذشته و سرلوحه قراردادن آن برای آینده است که این مهم میسر نخواهد بود مگر اینکه ضمن پذیرش اصل موضوع از تخریب غیرمنصفانه تیم دیپلماسی قبل پرهیز کنیم.

با این همه به نظر می رسد دوستان وزیر سابق با جوسازی به سود ایشان حتی حاضر نیستند در حد یک اشتباه این خطا را بپذیرند و نسبت به آنچه در گذشته با منتقدان انجام دادند، تجدید نظر کنند تا شاید از این طریق به احیای وجه سیاسی آقای ظریف کمک کنند و دشمنان وزیر سابق نیز که حالا فرصت را مطلوب می بینند به دنبال آن هستند تا به صورت اساسی ترور شخصیتی بپردازند و به عمر سیاسی ظریف برای همیشه پایان دهند.

رقابت و دعوای تأسف باری بدون شک بازنده اصلی آن منافع ملی و مردمی هستند که سال ها و دهه هاست میان  دعوای سیاسی چپ و راست گرفتار آمده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید