گزارش اقدامات پلیس در حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد و احتمال اعلام علت تا فردا

    کد خبر :454024

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از احتمال اعلام علت حادثه واژگونی مرگبار اتوبوس دانشگاه آزاد تا فردا خبر داد.

سردار محمدرضا مهماندار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زمان اعلام علت حادثه مرگبار دانشگاه آزاد گفت: احتمالاً تا شنبه با جمع‌بندی موارد و مستندات نتیجه را اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سه تیم کارشناسی بررسی علت این حادثه را در دستور کار قرار دادند، گفت: در شناسایی عوامل مؤثر در این حادثه چهار موضوع مد نظر ما است که باید آن‌ها را بررسی کنیم؛ خطای راننده، اشکالات و نواقص راه، اشکالات و نواقص خودرو و کوتاهی مسئولین پیمانکار و کارفرما که باید به طور دقیق بررسی شود.

به گفته مهماندار، در این زمینه سه تیم تشکیل شده‌اند، تیم کارشناسان رسمی و پلیس که حوزه تصادفات را رسیدگی می‌کنند، تیم کارشناسان فنی و مکانیک هستند که بحث مکانیک خودرو را بررسی می‌کنند و تیم آخر نیز کارشناسان فنی و مهندسی در حوزه راه هستند.

وی با بیان اینکه معاینه فنی این اتوبوس ۲۲ آذر ماه منقضی شده و از سال ۱۳۹۱ نیز جزو خودروهای فرسوده بوده، گفت: خودروهای فرسوده برابر قانون روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. اکنون با اجرای فاز دوم طرح کاهش، تمام دوربین‌های سطح شهر تهران این تخلف را رصد کرده و خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند. افزون بر این، اگر میزان خلافی خودرویی بیش یک میلیون تومان باشد، خودرو را توقیف می‌کنیم، اما با توجه به اینکه این اتوبوس داخل معابر داخلی دانشگاه بوده، پلیس بر آن نظارتی نداشته و اساسا امکان ورود به آن فضا را بر اساس قانون نداشتیم.

وی اضافه کرد: آن اتوبوس فقط یک‌صد هزار تومان جریمه داشته که مربوط به تخلف دیگری بوده است. این نشان می‌دهد که این خودرو اصلا از محیط دانشگاه خارج نشده که دوربین‌های ما آن را رصد کنند.

وی با اشاره به اینکه نصب علائم و همچنین ایمنی مسیر بر عهده دانشگاه است، گفت: علتش این است که آن محوطه، بخش اختصاصی مربوط به دانشگاه است؛ بنابراین شهرداری، وزارت راه و نهاد دیگری در آنجا دخالت ندارد. هر کسی در رابطه با زمین اختصاصی خود مسئولیت دارد که موضوعات ایمنی را رعایت کند. حال اینکه از چه مشاوری استفاده کند، بر عهده خودش است.

وی تصریح کرد: در این حوزه نقص قانون وجود دارد، نه به این معنی که قانونی نداریم، بلکه مسئولیت به‌صورت کلی مشخص شده است. هر سازمان و نهادی مسئولیت ایمن‌سازی معابر داخلی خود را بر عهده دارد. عدم اجرای این موارد، تبعات بعدی را برای آن دستگاه دارد و دستگاه قضایی به آن ورود می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: پلیس هیچ تکلیفی برای متوقف کردن خودروی فاقد معاینه فنی ندارد و تنها می‌تواند چنین خودرویی را جریمه کند. ابزارهایی که در اختیار سازمان‌ها، شرکت‌ها و به کارگیرندگان اتوبوس قرار دارد، بسیار قوی‌تر از ابزارهایی است که در اختیار ما است. اختیار پلیس جریمه روزانه ۵۰ هزار تومان خودروی فاقد معاینه فنی است، اما اگر اتوبوسی شرایط فنی لازم را نداشته باشد، سازمان‌ها به‌راحتی می‌توانند از به کارگیری آن خودروها خودداری کنند.

وی در انتها توصیه کرد: به تمام سازمان‌ها و دانشگاه‌ها توصیه می‌کنم در این رابطه یک بازنگری را داشته باشند و از مشکلات بعدی که می‌تواند برای خانواده‌ها و خودشان ایجاد شود، پیشگیری کنند.

انتهای پیام

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید