گزارشی از واکسیناسیون کرونا در منطقه خاورمیانه؛ امارات در صدر و یمن در قعر جهان

    کد خبر :881661
آمار واکسیناسیون

در سطح جهان شاهد گسترش واکسیناسیون عمومی علیه کرونا هستیم؛ با این وجود نابرابری در توزیع واکسن یکی از مشکلاتی است که سازمان بهداشت جهانی بر آن تأکید دارد؛ غرب آسیا نمونه کاملی از هشدار کارشناسان در خصوص نابرابری در دسترسی به واکسن است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- واکسیناسیون علیه کوید 19 با سرعت‌های متفاوت در کشورهای مختلف جهان ادامه دارد و بررسی آمارها در این خصوص بار دیگر، نابرابری در جهان را نمایان می‌کند.

بر اساس اطلاعات سایت Our World In Data تا کنون 60/5 درصد از جمعیت جهان حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

تا کنون 9/87 میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان تزریق شده و آمار تزریق روزانه به 27/83 میلیون دوز رسیده است؛ با این وجود تنها 9/5 درصد از مردم در کشورهای فقیر حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

تا روز 22 ژانویه 2022، در سطح جهانی امارات با واکسینه کردن کامل 92/5 درصد از جمعیت در صدر قرار دارد؛ همچنین در این کشور 6/4 درصد جمعیت هم منتظر تزریق دوز دوم هستند.

پس از امارات، پرتغال، کوبا، شیلی، سنگاپور، چین، کانادا، ایتالیا، ژاپن و ویتنام در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ بریتانیا، ایالات‌متحده و آلمان نیز در رتبه‌های 13، 14 و 15 قرار گرفته‌اند.

در سطح منطقه، اسرائیل (رژیم اشغالگر قدس) با 65/1 درصد جمعیت واکسینه کامل پس از امارات، در جایگاه دوم قرار گرفته است؛ ضمن اینکه 6/7 درصد از جمعیت اسرائیل نیز دست کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

باید توجه داشت علیرغم اینکه سازمان بهداشت جهانی تزریق دو دوز واکسن را به عنوان واکسینه شدن کامل در نظر می‌گیرد، بسیاری از کشورها تزریق دوز سوم را از چندی پیش آغاز کرده‌اند؛ حتی در اسرائیل، کارشناسان بر ضرورت تزریق دوز چهارم تأکید دارند.

پس از اسرائیل، عربستان در جایگاه سوم منطقه قرار گرفته است و پس از آن ایران، بحرین و ترکیه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

عمان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، اردن، فلسطین، لبنان، مصر و عراق جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند و در سوریه، افغانستان و یمن، تنها 22، 12، 11 و 1/8 از جمعیت، دست‌کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. قطر نیز اطلاعات دقیقی از واکسیناسیون خود را در اختیار نهادهای بین‌المللی قرار نداده است.

نکته حائز اهمیت هم در سطح منطقه و هم در سطح جهان، اختلاف شدید در درصد جمعیت واکسینه شده میان کشورها است. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه دولت‌ها تزریق دوز سوم (و بعضا چهارم) واکسن و گسترش جمعیت هدف (کاهش سن واکسیناسیون) را در دستور کار قرار داده‌اند، در کوتاه مدت شاهد از بین رفتن این اختلاف نباشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید