گران‌ترین جایزه ادبی کودکان به نویسنده آمریکایی رسید

    کد خبر :251387

جایزه آسترید لیندگرن به ارزش بیش از ۶۰۰ هزار دلار که به بهترین نویسنده آثار ادبی تعلق می‌گیرد، امسال ژاکلین وودسون آمریکایی را به عنوان برنده خود انتخاب کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از لس آنجلس تایمز، جایزه پنج میلیون کرونی سوئد که برابر ۶۰۸ هزار دلار آمریکاست، و به یاد آسترید لیندگرن نویسنده سوئدی اهدا می‌شود، امسال نویسنده سیاهپوست آمریکایی را به عنوان برنده خود انتخاب کرد.

وودسون نویسنده ۳۰ کتاب است که شعر، کتاب تصویری و رمان را دربرمی‌گیرد.

وی کتاب‌هایی چون «بروکلین دیگر» را که نامزد جایزه کتاب ملی شد و «رویای دختر قهوه‌ای» را که برنده جایزه کتاب ملی شد در کارنامه دارد. این کتاب‌ها درباره خاطرات کودکی او در جنوب کارولینا و نیویورک نوشته شده است.

این نویسنده دوبار برنده جایزه کورتا اسکات کینگ نیز شده و چهار بار جایزه نیوبری را دریافت کرده است.

هیات داوران آثار وودسون را به عنوان یادداشت‌های یگانه شاعرانه خوانده‌اند که در یک واقعیت روزانه بین غم و امید در نوسان است و در عین حال زبان او به سبکی هواست و داستان‌هایی می‌گوید که غنی و عمیق هستند.

نژادپرستی، جدایی نژادی، بی‌عدالتی اقتصادی، انزوای اجتماعی، تعصب و هویت جنسی از موضوع‌هایی هستند که بارها و بارها در آثار این نویسنده در مرکز توجه قرار گرفته‌اند.

وودسون در این زمینه گفته است: مهم است که آینه‌ای دربرابر کودکان بگیری تا تجربیات خودشان را ببینند. اما اغلب چنین آینه‌هایی برای آنها وجود ندارد.

وی در ماه ژانویه به عنوان سفیر نوجوانان در ادبیات آمریکا خوانده شد.

نویسنده ۵۵ ساله که مادر دو فرزند است از سال ۱۹۹۰ اولین اثرش را منتشر کرده، هم برای بزرگسالان و هم کودکان کتاب نوشته است.

این نویسنده هجدهمین فرد یا سازمانی است که به عنوان برنده این جایزه انتخاب شده است.

وودسون در عین حال چهارمین نویسنده آمریکایی است که موفق به کسب جایزه لیندگرن می‌شود. موریس سنداک، کاترین پیترسون و مگ روسوف برندگان آمریکایی قبلی این جایزه هستند. این نویسنده در آمریکا به دنیا آمده و در چند سال اخیر در بریتانیا زندگی کرده است.

وی برای دریافت این جایزه در توییتر از اهدا کنندگان آن تشکر کرد.

جایزه آسترید لیندگرن توسط پرنسس ویکتوریای سوئد در مراسمی که ۲۸ مه در کنسرت هال استکهلم برگزار می‌شود به برنده اهدا خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید