گاردین: بدافزار ساخت رژیم صهیونیستی تلفن همراه مقامات پاکستان را هک کرده است

    کد خبر :664530

یک روزنامه انگلیسی نوشت شماری از مقامات پاکستانی از طریق یک بدافزار ساخت رژیم صهیونیستی هدف جاسوسی قرار گرفته‌اند.

 

شرکتی صهیونیستی به نام «NSO» با کمک نوعی بدافزار توانسته به تلفن‌های همراه ده‌ها تن از مقامات پاکستانی نفوذ کند.

 

به نوشته روزنامه «گاردین»، منابعی آگاه که نمی‌خواستند نامشان فاش شود گفته‌اند، شماری از مقامات دفاعی و اطلاعاتی دولت پاکستان از جمله افرادی هستند که ممکن است قربانی این حمله جاسوسی شده باشند.

 

به گزارش فارس،‌ طبق گفته‌های این منابع آگاه، این حمله جاسوسی زمانی کشف شد که تلفن‌های همراه حدود ۱۴۰۰ فردی که در بازه زمانی دو هفته‌ای مورد هک قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار گرفت. تمام این موارد نفوذ به تلفن‌های همراه مقامات پاکستانی از طریق نقطه‌ضعفی در نرم افزار پیام‌رسان «واتس‌اپ» صورت گرفته است.

 

کشف این نفوذ سایبری، در ماه می (اردیبهشت) امسال، موجب شد پیام‌رسان واتس‌اپ ماه اکتبر (مهر) شکایتی را علیه شرکت NSO تنظیم کرده و آن را به «دسترسی بدون اجازه و آزار رسانی» متهم کرد.

 

در پرونده این شکایت آمده است، اهداف این حمله جاسوسی شامل «دادستان‌ها، روزنامه‌نگاران، مخالفان سیاسی، دیپلمات‌ها و مقامات دولت‌های خارجی دیگر» است.

 

در مقابل، این شرکت صهیونیستی ضمن رد اتهام‌های مطرح شده، تأکید کرد که از تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارد تنها برای کمک به نهادهای اعمال قانون در نقاط مختلف جهان برای مقابله با مجرمین، تروریست‌ها و آزار کودکان استفاده می‌کند.

 

با این حال حمله‌ سایبری انجام شده علیه مقامات پاکستانی نشان می‌دهد که چگونه بدافزار شرکت NSO با نام «پگاسوس» توانسته برای «جاسوسی دولتی بر دولت دیگر» مورد استفاده قرار گیرد..

 

«جان اسکات رایلتون» محقق ارشد گروهی تحقیقاتی در دانشگاه «تورنتو» که برای کمک به شناسایی قربانیان این حمله هکری با واتس‌اپ همکاری داشته است، در این زمینه گفت: «این نوع بدافزار طوری معرفی شده که برای تحقیقات جنایی طراحی شده است اما راز آشکارش این است که می‌توان از آن برای نظارت سیاسی و جاسوسی دولت‌ها از یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد و به‌نظر می‌رسد هیچ دولتی در برابر آن ایمن نیست».

 

در این بیانیه تأکید شده بود: «می‌بایست نظارت قانونی محکمی بر سلاح‌های سایبری همچون سلاحی وجود داشته باشد که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته است تا اطمینان حاصل شود که این (سلاح‌ها) برای نقض حقوق فردی و آزادی که افراد سراسر جهان شایسته آن هستند، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد».

 

شرکت NSO مدعی است اگر محصولاتش برای اهدافی به‌جز مقابله با «جرایم سنگین و تروریسم» به‌کار گرفته شده باشد، نوعی «سوءاستفاده» محسوب می‌شود.

 

با این‌که هنوز مشخص نیست چه کسانی مقامات پاکستانی را مورد هدف قرار داده‌اند، گاردین حدس می‌زند احتمالاً کشور هند از این بدافزار برای پایش و نظارت داخلی و بین‌المللی استفاده کرده باشد.

 

امسال پس از آن‌که مشخص شد ۱۲۱ کاربر واتس‌اپ فعالان حقوق بشر در این کشور اعلام کردند دولت از شرکت NSO، تکنولوژی جدیدی را خریداری کرده است. این افراد شامل روزنامه‌نگاران و فعالان و وکلای حقوق بشر در هند است.

 

رژیم صهیونیستی از جمله کشورهایی است که همواره سرقت اطلاعات و جاسوسی از کشورهای دیگر را در دستور کار دارد. ماه گذشته پلیس قبرس یک خودروی ون مجهز به تجهیزات پیشرفته جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی را توقیف کرد. همچنین یک نشریه آمریکایی خبر داد که رژیم صهیونیستی عامل نصب دستگاه‌های جاسوسی در نزدیکی کاخ سفید است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید