کودکان بدسرپرست و غیربومی عمده کودکان مراکز نگهداری بهزیستی یزد

    کد خبر :454678

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد با اشاره به نگهداری از بالغ بر 175 کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست در مراکز خیریه استان، بیشترین آنها را کودکان بدسرپرست مربوط به خانواده‌های اعتیاد و عمدتاً غیربومی خواند.

«جمال پایدار» در گفت وگو با  ایسنا، یکی از مهمترین وظایف بهزیستی را مراقبت و نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست جدامانده از کانون گرم خانواده در قالب مراکز خیریه تحت پوشش این نهاد ذکر کرد.

وی با اشاره به این که در استان یزد ۱۶ مرکز نگهداری از این قبیل کودکان وجود دارد، بیان کرد: هم‌اکنون بالغ بر ۱۷۵ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در رده‌های سنی از شیرخوار تا ۱۸ سالگی در مراکز خیریه نگهداری کودکان استان یزد نگهداری می‌شوند و بهزیستی نقش حمایتی و نظارتی را بر این کودکان اعمال می‌کند .

پایدار با بیان این که بیشترین آمار نگهداری کودکان در مراکز خیریه بهزیستی استان در ارتباط با کودکان بدسرپرست است، اصلی‌ترین عامل نگهداری آنان در این مراکز را موضوع اعتیاد و جرائم مرتبط با مواد مخدر توسط خانواده‌های آنها یا زندانی شدن والدینشان ذکر کرد و گفت: والدین این کودکان برطبق ضوابط قانونی، صلاحیت نگهداری کودکانشان را ندارند و عمدتاً سعی می‌شود سرپرستی موقت و نگهداری از این قبیل کودکان به بستگان سببی یا نسبی آنها واگذار شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان مهمترین سیاست سازمان بهزیستی در قبال این کودکان را بازگشت آنها به کانون خانواده بیان و در این باره تصریح کرد: هر چند این کودکان در مراکز خیریه از تمام خدمات رفاهی و حمایتی بهزیستی بهره‌مند می‌شوند اما به لحاظ عاطفی ارضا نمی‌شوند لذا سیاست کلی بهزیستی برگرداندن آنها به دامن خانواده یا بستگانشان است .

وی که در حاشیه سفر به شهرستان میبد با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، همچنین اظهار کرد: تاکنون هشت کودک از مجموع 40 کودکی که از ابتدای سال تاکنون توسط بهزیستی میبد نگهداری می‌شدند، به کانون خانواده بازگشته‌اند.

به گفته‌ی وی، بیشترین درخواست برای واگذاری سرپرستی کودکان به خانواده‌ها مربوط به شیرخوارگان بوده و به علت مهاجرت‌پذیر بودن استان یزد نیز بیشتر کودکانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، کودکان غیر بومی استان هستند و کودکان یزدی غالباً نزد بستگان خود نگهداری و به مراکز بهزیستی ارجاع نمی‌شوند .

«محسن فلاح» رییس بهزیستی شهرستان میبد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این مورد گفت: بیشترین مراکز نگهداری کودکان بعد از مرکز استان، شهرستان میبد با ۳۶ کودک است.

وی افزود: در حال حاضر شهرستان میبد با پنج مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، بیشترین آمار خانه کودک را در بین شهرستان‌های استان داراست .

فلاح بیان کرد: هم‌اکنون در مراکز نگهداری خیریه مذکور،‌ کودکانی از سنین ۳ تا ۱۸ سال نگهداری می‌شوند و ۱۹ کودک نیز نزد خانواده‌های سببی یا نسبی خود در میبد نگهداری می‌شوند و از حمایت‌های مالی بهزیستی نیز بهره‌مند می‌شوند.

رییس بهزیستی میبد گفت: هدف اصلی از نگهداری کودکان در این مراکز، تربیت صحیح و بازگرداندن آنها به جامعه و خانواده‌هاست لذا در این مراکز آموزش‌های کلاسیک، مهارت‌های زندگی، مبارزه با اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی، مهارت‌های هنری، فرهنگی و اجتماعی به کودکان ارائه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید