کنعانی‌مقدم: در پی جذب سلبریتی‌های سیاسی نبودیم

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۳۷
    کد خبر :677502

شورای ائتلاف اصولگرایان، اول بهمن ماه فهرست اولیه ۱۵۹ نفری از نامزد‌های مورد قبول خود را منتشر کرد که ۳۰ نفر نهایی فهرست انتخاباتی تهران از میان آنان برگزیده خواهند شد.

در این فهرست در کنار چهره‌های ناشناخته یا کمتر شناخته شده، نمایندگان ادوار مجلس همچون غلامرضا مصباحی مقدم، لاله افتخاری، الهه راستگو و چهره‌های مشهوری چون محمدباقر قالیباف، سید شمس‌الدین حسینی، محمدصادق کوشکی، مرتضی آقاتهرانی و یامین‌پور نیز حضور دارند.

فهرست 150 نفره بر مبنای شایسته‌سالاری نه سهمیه بندی حزبی است

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا درباره ارزیابی فهرست ۱۵۹ نفری شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: «این فهرست هنوز نهایی نشده و مراحل مصاحبه، بررسی و رأی گیری برای افراد از طریق احزاب و گرو‌ها در جریان است.»

به گزارش فرارو، وی افزود: «ما فعلاً ۴ یا ۵ برابر ظرفیتی که در فهرست نهایی باید معرفی کنیم بررسی می‌کنیم. البته منتظر تأیید صلاحیت برخی از افراد در مرحله دوم هم هستیم.»

او ادامه داد: «برخی صلاحیت‌ها هنوز تأیید نشده و این فهرست نیز تکمیل نشده است؛ بنابراین نمی‌توان ارزیابی کاملی از این فهرست داشت.»

این چهره اصولگرا اظهار کرد: «در این ترکیب سعی شد تا به بانوان و جوانان اهمیت و سهم بیشتری داده شود. بر این اساس در حال رایزنی‌های مختلف بر اساس معیار اصلح مقبول هستیم و در حال پیگیری هستیم تا این موضوع در فهرست نهایی هم مورد توجه قرار بگیرد.»

کنعانی‌مقدم بیان کرد: «۲۵ شاخص را برای حضور در این فهرست، تعیین کرده بودیم و از گرو‌های ائتلافی که در تهران و شهرستان‌ها حضور دارند خواستیم تا افرادی را با چنین شاخص‌هایی معرفی کنند.»

او افزود: «چون در پی مجلس کار آمد، تراز انقلاب، توانمند برای گام دوم انقلاب و مورد قبول مردم هستیم که به مطالبات و کارآمدی مجلس توجه کند به خاطر همین سهمیه‌بندی احزاب و تشکل‌ها را در این فهرست مد نظر قرار ندادیم.»

عضو شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: «در این فهرست، مهم، شایسته سالاری فرد بود. ما در پی سلبریتی‌های سیاسی نیستیم. شاید بعضی در میان سیاسیون معروف باشند و حتی فالورهای زیادی داشته باشند ولی چون به کارآمدی مجلس کمک نمی‌کنند در پی جذب آن‌ها نیستیم.»

او ادامه داد: «در فرایند کاری که در شورای ائتلاف اصولگرایان در حال انجام است هنوز جبهه پایداری به طور رسمی اعلام نکرده که به ما پیوسته یا حاضر است که این ساز و کار را بپذیرد.»

وی افزود: «این کار در شورای ائتلاف در حال انجام است و در خصوص تأیید کردن یا نکردن این فهرست باید از جبهه پایداری و آقای متقی‌فر پیگیر این امر بود.»

لازم به ذکر است پیگیری‌های فرارو برای گفتگو با مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری و اعضای این جبهه تاکنون حاصلی نداشته است و از گفتگو سرباز زدند.

کنعانی‌مقدم درباره معیار‌های مورد توجه شورای ائتلاف برای فهرست ۱۵۹ نفری تأکید کرد: «کارآمد بودن، تراز انقلابی، ضداستکباری بودن و جوانگرایی و در کل اصلح مقبول بودن این افراد مورد توجه بود.»

این فعال سیاسی تصریح کرد: «روند انتخاب نامزد‌ها در این فهرست نسبت به گذشته تغییر کرده است. قبلاً بیشتر به سهمیه گروه‌ها و احزاب توجه می‌شد و در فهرست نامزد‌های ما، سلبریتی‌های سیاسی اهمیت داشتند. ولی این بار دنبال کارآمد بودن مجلس و حضور جوانان هستیم.»

وی افزود: «برای سرفهرستی چندنفری مطرح هستند، اما من به سرفهرستی معتقد نیستم. بلکه این فهرست ۳۰ نفره ماست که باید در میان فهرست‌های موجود سر باشد.»

این چهره اصولگرا درباره احتمال فهرست‌های انتخاباتی دیگر در میان اصولگرایان گفت: «همه اصولگرایان به توافق رسیدند که یک فهرست داشته باشند، اما ممکن است گروه‌های دیگر در جریان اصولگرایی باشند که فهرست‌های دیگری ارائه بدهند. ولی دیگر به عنوان اصولگرایان مطرح نیستند و با نام گروه خود این فهرست را ارائه می‌کنند.»

کنعانی مقدم همچنین با توجه به اظهارنظرات رئیس جمهور در جلسات هیئت دولت نیز گفت: «آقای روحانی در هیئت دولت مسئله‌ای را طرح کردند و بر مقبولیت بیشتر از مشروعیت تأکید داشتند. اما هر مسئولی باید از دو مؤلفه برخوردار باشد. اول مقبولیت که از طرف مردم اعلام می‌شود و دوم مشروعیت که از نظر قانون بر مبنای حکم ولایت فقیه است.»

وی افزود: «رئیس جمهور ممکن است رأی مردم را داشته باشد، اما زمانی مشروعیت می‌یابد که اول قانونی باشد و دوم حکمش توسط رهبری تنفیذ شده باشد.»

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: «ایشان فقط به مشروعیت رأی مردمی اشاره کردند. اما رأی مردمی زمانی نافذ است که هم مشروع و هم مقبول باشد و هر دو را با هم داشته باشد. این‌که کسی مقبولیت داشته باشد به تنهایی کفایت نمی‌کند.»

این فعال سیاسی تأکید کرد: «کسی که فکر کند با رأی مردم مشروعیت پیدا می‌کند اشتباه است. در بحث انتخابات، مشروعیت و مقبولیت با هم مطرح است.»

وی افزود: «مردم مقبولیت را اعلام می‌کنند، ولی مشروعیت را به ویژه در بحث رئیس جمهوری، رهبری اعلام می‌کنند. چون کسی که تنها مقبول مردم باشد نمی‌تواند رئیس جمهور باشد. مانند آنچه در حکومت‌های دیگر در سرتاسر دنیا وجود دارد و رئیس جمهور مقبول مردم است، اما مشروعیت ندارد. بنابراین، مقبولیت مشروعیت نمی‌آورد.»

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید