کناره گیری لاریجانی از مذاکرات ایران و چین تایید شد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۳۵
    کد خبر :852812
کناره گیری لاریجانی از مذاکرات ایران و چین تایید شد

مشاور علی لاریجانی در مورد استعفای وی از هدایت مذاکرات توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین گفت: «آقای لاریجانی به نوعی از سمتش استعفا نکرده‌است. آقای لاریجانی خواسته تا دست دولت را باز بگذارد. او خواسته تا هر کس با رییس‌جمهوری نزدیک‌تر و هماهنگ‌تر است این کار را ادامه بدهد. در حال حاضر هم باید آقای رییسی تصمیم بگیرد که چه کسی جایگزین شود.»

منصور حقیقت پور او ادامه داد: «طرف چینی چون بعد از برجام لطمه جدی از عدم همکاری دولت روحانی خورده ‌بود، دیگر تمایل نداشت که با دولت روحانی همکاری کند. بنابراین مقام معظم رهبری تدبیر کردند تا این کار انجام شود. ایشان آقای لاریجانی را مسوول کار گذاشتند. حالا دولت عوض شده و آقای لاریجانی به دولت گفته است که اگر می‌خواهید این کار را خودتان ادامه دهید. احتمالا معاون اول آقای رییسی این کار را ادامه خواهد داد. مهم این است که این ارتباط و این کار ادامه پیدا کند اما منزلت و جایگاه آقای لاریجانی برای کارهای بزرگ با چین خوب بود.»

به گزارش مدارا ،حقیقت‌پور در پاسخ به سوالی در مورد موافقت دفتر رهبری با این استعفا پاسخ داد: «در ابتدای امر شخص مقام معظم رهبری به آقای لاریجانی پیشنهاد دادند که این مسوولیت را برعهده بگیرد. من فکر می‌کنم که پیش از این که آقای لاریجانی این موضوع را به اطلاع دولت برساند حتما هماهنگی‌های لازم را با دفتر رهبری انجام داده‌است تا فرمان رهبری روی زمین نماند.»

درخواست چینی ها برای معرفی یک شخص نزدیک به حاکمیت

این چهره نزدیک به لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد اختلافات میان لاریجانی با روحانی و ظریف بر سر این قرارداد نیز توضیح داد: «در دولت آقای روحانی و بعد از امضای برجام، گرایش دولت به سمت کار با غرب بود. دوستان قدیمی همچون چین که در دوران تحریم به ما کمک کرده‌بودند، مورد نظر دولت برای ادامه همکاری نبودند. لذا سرخورده شدند. به همین دلیل چینی‌ها پیشنهاد داده‌بودند تا با کسی یا نهادی کار کنند که بیشتر به حاکمیت نزدیک باشد تا حاکمیت بتواند این رابطه را مدیریت کند. پس از آن هم با توجه به ویژگی‌های حکومت در جمهوری اسلامی رهبری تدبیر کردند تا آقای لاریجانی این مسوولیت را برعهده بگیرد.»

او در مورد دلخوری ظریف از این تصمیم نیز گفت: «هیچ دلخوری از سوی وزیر امور خارجه اتفاق نیفتاد. آقای ظریف هم در آن زمان می‌دانستند که شان آقای لاریجانی چیست. مشکل خاصی نبود و دولت هم از این موضوع استقبال می‌کرد.»

احتمال جایگزینی مخبر به جای لاریجانی

حقیقت‌پور در پایان گفت: «من جزییات پذیرش این استعفا را ندارم اما حتما رضایت مقامات دفتر رهبری فراهم شده‌است. اما دولت پیش از این اعتراضی به حضور لاریجانی در این سمت نکرده ‌بود. دولت که دو سه ماه است روی کار آمده و هنوز ۳۰ تا ۴۰ درصد از مدیرانش مستقر نشده‌اند برای چه اعتراض کند؟ لاریجانی مگر جز خدمت کار دیگری هم می‌کرده‌است؟ فکر می‌کنم این مسوولیت در نهایت برعهده آقای مخبر گذاشته شود تا بخش اقتصادی وزارتخارجه، وزارت اقتصاد وهمه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا این پروژه انجام شود.»

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید