مخالفت کمیته المپیک آمریکا با تحریم بازی‌های زمستانی ۲۰۲۲ پکن

  • آرشیو
  • پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۳۹
    کد خبر :792492

رییس کمیته المپیک و پارالمپیک آمریکا ضمن مخالفت با درخواست‌ها برای تحریم المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، در رابطه با احتمال برگزاری المپیک توکیو بدون حضور تماشاگران خارجی واکنش نشان داد.

«سوزان لیونز» رییس کمیته المپیک آمریکا در واکنش به تصمیم احتمالی ژاپن برای برگزاری المپیک به تعویق افتاده توکیو بدون حضور تماشاگران خارجی اظهار داشت: در این مورد خبرهایی دیده ایم اما عمده دغدغه ما سلامتی ورزشکاران و شرکت‌کنندگان در المپیک است. آماده‌ایم تا تمامی تدابیر مراقبتی مورد نیاز را برای حضور ورزشکاران آمریکایی در المپیک توکیو انجام دهیم.

لیونز در پاسخ به این پرسش که ممکن است تعدادی از ورزشکاران آمریکایی از ترس ابتلا به کرونا از شرکت در المپیک توکیو سر باز خواهند زد، افزود: اولویت ما سلامتی ورزشکاران است. اطمینان داریم که در توکیو شرایطی امن فراهم خواهد کرد. دولت ژاپن برای برگزاری ایمن بازی ها تعهد داده است.

در موضوعی دیگر لیونز در خصوص درخواست ها برای تحریم المپیک زمستانی پکن در سال ۲۰۲۲ واکنش نشان داد.

چین در رابطه با چندین و چند موضوع زیر ذره بین جهان قرار گرفته که برجسته ترین آن نحوه رفتار با مسلمانان اویغور در منطقه غربی سین کیانگ است.

به گزارش ایرنا، کمیته المپیک و پارالمپیک آمریکا باردیگر مخالفت خود را با تحریم المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن اعلام کرد و این در حالی است که درخواست ها از ورزشکاران آمریکایی برای چشم پوشی از این رویداد به دلیل سابقه حقوق بشری چین افزایش یافته است.

در چین ۵۵ قومیت مختلف زندگی می‌کنند که قوم هان با جمعیتی بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر، اکثریت این کشور را تشکیل می دهد یکی دیگر از این اقوام اویغورها با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر هستند که در استان مسلمان نشین سین کیانگ با جمعیت ۲۳ میلیون نفر زندگی می کنند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر، دولت چین را به استفاده از خشونت و سختگیری علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ متهم می کنند اما دولت چین این اتهامات را رد کرده و می گوید تنها کسانی را مجازات می‌کند که علیه امنیت کشور اقدام کرده باشند.

رییس کمیته المپیک و پارالمپیک آمریکا گفت که تحریم کردن بی‌تاثیر بوده و ورزشکارانی را که از مدت‌ها پیش خود را برای بازی‌ها آماده کرده‌اند، ناعادلانه تنبیه می‌کند.

وی با اشاره به تحریم المپیک ۱۹۸۰ مسکو توسط آمریکا اظهار داشت: درحالیکه هرگز نمی‌خواهیم آنچه را که در چین از زاویه حقوق بشری در حال رخ دادن است، کوچک جلوه دهیم، از تحریم ورزشکاران هم حمایت نمی‌کنیم.

لیونز افزود: معتقدیم چنین تحریم‌هایی در گذشته بی‌تاثیر بوده به ویژه در سال ۱۹۸۰؛ این تحریم‌ها تنها به ورزشکارانی که تمام زندگیشان را صرف تمرین و آماده سازی برای این فرصت و حضور در این رویداد بزرگ به نمایندگی از کشورشان کرده‌اند، آسیب می‌زند. بر این باوریم که این موضوعی است که باید در سطح دولت به دولت با چین رسیدگی و حل و فصل شود.

المپیک زمستانی ۲۰۲۲ برای چهارم فوریه سال آینده برنامه ریزی شده است؛ یعنی درست ۶ ماه بعد از المپیک به تعویق افتاده توکیو.

با تعویق یک ساله المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، این تورنمنت از ۲۳ جولای تا ۸ آگوست ۲۰۲۱، (اول تا ۱۷مردادماه ۱۴۰۰) و پاراالمپیک نیز از ۲۴ آگوست تا پنجم سپتامبر ۲۰۲۱ (دوم تا چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰) در پایتخت ژاپن برگزار خواهد شد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید