کمبود انبارهای استراتژیک انتقال خون

    کد خبر :863363
کمبود انبارهای استراتژیک انتقال خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، به تشریح وضعیت اهدای خون، ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در کشور پرداخت و مسائل و مشکلات سازمان را مورد توجه قرار داد.

پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سازمان انتقال خون یک سازمان فنی و فرهنگی است. معدود کسانی هستند که این سازمان را بشناسند و دلیل آن هم این است که سازمان انتقال خون هیج وقت جایگاه خودش را در رشته پزشکی پیدا نکرده است.

وی افزود: در یک ماه اخیر اقداماتی در سازمان انتقال خون صورت گرفته است و از طرف دیگر با نزدیک شدن به فصل زمستان و کاهش کمبود خون، و همچنین با تغییر و تحولاتی که در نظام سلامت ایجاد شده است، ما را بر آن داشت پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشم.

عشقی ادامه داد: سازمان انتقال خون بر حسب مأموریت خودش همه فراوفرآورده‌های خونی را باید تأمین کند و همیشه پیشگام بوده ایم. به طوری که در دوران پاندمی کووید ۱۹، پلاسمای مورد نیاز را تأمین کردیم.

وی به بانک خون بند ناف و سلول‌های بنیادین خون‌ساز در اواخر دهه هشتاد اشاره کرد و گفت: سازمان در هر دو حیطه ورود کرد و از موسسین و تیم فنی و کارشناسی و همچنین تأمین کنندگان بند ناف توسط بیمارستان‌ها، قدردانی کرد.

عشقی افزود: ۴۱۵۰ واحد خون بند ناف جمع آوری شد و ۲۴ پیوند از این میزان خون بند ناف انجام شد.

وی گفت: بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران، یک بانک جنرال است و کار اقتصادی انجام نمی‌دهد. بندناف هایی که جمع آوری می‌شود، برای کسی که نیاز دارد، مصرف می‌شود.

عشقی با اشاره به اینکه هزینه‌های نگهداری خون بند ناف ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر واحد است، افزود: سازمان انتقال خون ابن خدمت را رایگان ارائه می‌دهد، اما بهتر است تعرفه‌ای برای آن در نظر گرفت تا هزینه‌های سازمان انتقال خون جبران شود.

به گزارش مهر، وی در ادامه به افتتاح دو پروژه انتقال خون در یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: سازمان انتقال خون از توانمندی‌های لازم برای استفاده از کمک‌های خیرین برخوردار است، به طوری که ۶۹ پایگاه انتقال خون را خیرین احداث کرده اند و تجهیزات خیلی از پایگاه‌ها توسط خیرین تأمین شده است.

انبار کافی نداریم

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: انبارهای استراتژیک انتقال خون در کشور باید تجهیز و گسترش پیدا کنند و ما انبار کافی نداریم.

وی گفت: از سال ۹۸ و به دنبال تشدید تهدیدها علیه جام اسلامی ایران، ما باید انبارهای استراتژیک انتقال خون را تجهیز می‌کردیم.

عشقی افزود: اگر شرایط نگهداری کیسه‌های خون به تأیید اتحادیه اروپا نرسد، دیگر پلاسمای ما را قبول نمی‌کنند و از این حیث تجهیز انبارهای استراتژیک انتقال خون از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: خیلی باید کار کنیم تا آسیب پذیر نباشیم. لذا، به گسترش فضاهای استراتژیک نیاز داریم.

عشقی در پاسخ به علت کمبود خون که بعضاً گرفتار آن می‌شویم، گفت: وضعیت ذخایر و اهدای خون از اهمیت زیادی برخوردار است. به طوری که ذخیره خون طول عمر محدودی دارد و مثل کالاهای دیگر نیست که بتوان برای طولانی مدت ذخیره کرد.

وی افزود: ذخیره خون را نمی‌توان پنهان کرد و مردم باید آگاه باشند. مثلاً در روزهای اخیر وضعیت ذخیره خون در شرایط سبز بوده است.

عشقی ادامه داد: در دوران قبل از کرونا میزان ذخیره خون به حدود ۲۵ در ۱۰۰۰ رسید که علت آن، رفتن به سمت اهدای پلاسما و جایگزینی آن با اهدای خون بود. ما این پروژه را در سازمان انتقال خون متوقف کردیم و به بخش خصوصی هم کاری نداریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: حتی برای جمع آوری ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور یک مترمکعب سردخانه نساخته بودیم و این مشکل با شیوع کرونا نمایان شد.

کاهش میانگین ذخیره خون

عشقی ادامه داد: میانگین ذخیره خون در شروع پاندمی کرونا فقط ۸ درصد کاهش پیدا کرد. اما، این شرایط در سال بعد کرونا تغییر پیدا کرد و بهتر شد. علت دیگر کمبود خون، کاهش سنی اهدا کنندگان است.

وی افزود: اهدا کنندگان جوان ما کمتر به اهدا کنندگان مستمر تبدیل شده اند و دلایل آن نیز تغییر سبک زندگی است. به طوری که رفتن به سمت انجام تاتو، حجامت و…، باعث شده میزان اهداکنندگان جوان ما کمتر شوند.

عشقی ادامه داد: ما نمی‌توانیم از کسی که تاتو یا حجامت کرده است تا مدت زمان محدودی خون دریافت کنیم.

وی افزود: کرونا که آمد همه اعتبارات به سمت درمان رفت و همکاران ما با مشکلات زیادی مواجه شدند به طوری که ماسک نداشتند و می‌گفتند شما کادر سلامت نیستید.

عشقی گفت: ما از درآمدهای اختصاصی سازمان انتقال خون، خرج کیت و کیسه خون کردیم.

وی افزود: چطور تخت بیمارستانی را زیاد می‌کنند که البته افتخار است، اما یک تخت برای اهدای خون اضافه نشده است. آمار پایگاه‌های انتقال خون از ۲۱۸ به ۱۷۸ پایگاه رسیده بود. تهران با ۱۵ میلیون جمعیت ۱۲ پایگاه دارد. البته الان به ۲۰۱ پایگاه انتقال خون رسیده ایم.

عشقی ادامه داد: برای هر تخت جراحی ۲۱ واحد خون باید اضافه شود.

وی گفت: ۶ هزار ردیف استخدامی داریم که ۴۵۰۰ مورد آن اشغال شده بود، اما ۲۰۰ سهمیه را از ما گرفتند.

عشقی افزود: سازمان برنامه و بودجه ۱۵۵ میلیارد تومان از اعتبارات سازمان انتقال خون از درآمد عمومی را کم کرد و امسال چنین اتفاقی تکرار نخواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید