کلاهبرداری میلیاردی فقط با یک نقطه

    کد خبر :771481

فردی با هک ایمیل یک شرکت و دسترسی به اطلاعات آن و جعل ایمیل طرف قرارداد، مبلغ ۱۸۷‌هزارو ۶۶۸ یورو کلاهبرداری کرد.

حجت‌الاسلام‌ حسن غریب، دادستان عمومی و انقلاب قم، با بیان اینکه این شرکت تولیدکننده فولاد در طرح توسعه فعالیت خود مجبور به واردات ماشین‌آلات فولادسازی از کشورهای خارجی بوده است، افزود: در زمان اجرای یکی از قراردادهای خرید تجهیزات، یک هکر، ایمیل مربوط به این شرکت را هک کرد و اطلاعات قرارداد موجود در ایمیل را در اختیار گرفت و اقدام به ارتباط با شرکت خارجی طرف قرارداد کرد.

به گزارش شرق؛ او افزود: متهم با ارتباط با شاکی ازطریق آدرس ایمیل جعلی مشابه آدرس ایمیل شرکت خارجی، در مقام طرف قرارداد ظاهر و با این شرکت درباره جزئیات قرارداد وارد مذاکره ‌شد.

این کلاهبردار پس از جلب اعتماد مال‌باخته، با ایجاد حساب بانکی فیک در کشور پرتغال و با تماس ازطریق واتساپ به شاکی، بیان کرد به علت کرونا تغییر شماره حساب از کشور چین به کشور پرتغال صورت گرفته است و با اعلام شماره حساب جدید، درخواست واریز باقی‌مانده مبلغ قرارداد را به حساب واقع در کشور پرتغال ‌کرد. غریب خاطرنشان کرد: مال‌باخته با تصور اینکه وجه را به حساب طرف قرارداد واریز می‌کند، اقدام به واریز وجه به مبلغ ۱۸۷‌هزار‌و ۶۶۸ یورو ازطریق صرافی به حساب جعلی ‌کرد و پس از پیگیری ازطریق تماس تلفنی با شرکت طرف قرارداد برای ارسال بار، متوجه کلاهبرداری ‌شد.

او درباره اقدامات دادسرای قم در این پرونده، بیان کرد: با بررسی حساب مربوط مشخص شد که مبلغ واریز‌شده همچنان در حساب کشور پرتغال موجود است که در این راستا پیگیری از طریق اداره کل امور بین‌الملل قوه قضائیه و ارسال نامه به وزارت دادگستری دولت پرتغال و سفارت ایران در پرتغال به ‌منظور مسدودی حساب متهم، احضار دارنده حساب و بازجویی از او انجام شد.

دادستان قم با اشاره به اینکه آدرس ایمیل جعلی شرکت خارجی تنها یک نقطه با ایمیل اصلی تفاوت داشت، هشدار داد: ضروری است شهروندان در زمان واردکردن آدرس ایمیل یا آدرس سایت‌ها دقت و توجه زیادی داشته باشند و از اصلی‌بودن آدرس تایپ‌شده اطمینان حاصل کنند تا در دام صفحات جعلی گرفتار نشوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید