کلاس‌های کنکور سالیانه ۲۰ هزارمیلیارد‌تومان چرخش مالی دارند

    کد خبر :847981

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان سالیانه چرخش مالی کلاس‌های کنکور است و این نشان دهنده تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین کلاس‌های کنکور بر خانواده‌هاست.

به گزارش فارس، منصور کبگانیان استاد دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «غیرمحرمانه» که امروز از شبکه دو سیما پخش شد، اظهار کرد: بُرد در کنکور الزاما به معنای ارجحیت کیفی نیست؛ به همین دلیل بر جدایی سنجش از پذیریش اصرار وجود دارد.

وی به آسیب‌های کنکور اشاره کرد و گفت: نگرانی خانواده‌ها و تحمیل هزینه‌های بسیار برای قبولی در کنکور از آسیب‌های کنکور بود که با عدالت اجتماعی مغایرت داشت.

کبگانیان افزود: نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان سالیانه چرخش مالی کلاس‌های کنکور است و این نشان دهنده تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین کلاس‌های کنکور بر خانواده‌هاست.

وی ادامه داد: نکته دیگر، نادیده گرفتن عمق یادگیری بود؛ ارزیابی با تست، یک ارزیابی سطحی است و عمق یادگیری در این ارزیابی صورت نمی‌گرفت و تنها با سؤالات تشریحی می‌توان به ارزیابی آن پرداخت. به همین دلیل ۶۰ درصد به سمت آزمون تشریحی امتحان نهایی گرایش یافته است.

کبگانیان با بیان اینکه در آزمون استاندارد پارتی بازی وجود ندارد، به خصوص اگر محور اصلی کتب درسی باشد، تصریح کرد: بحث هدایت تحصیلی یک از بند‌های نقشه جامع علمی کشور است که اگر معلمان و مسؤولان تربیتی آموزش و پرورش به آن مجهز شوند و استعدادیابی درستی از نوجوانان صورت بگیرد، بسیاری از آسیب‌های کنونی وجود نخواهد داشت.

مجید حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در این برنامه با بیان اینکه وضعیت کنونی با این روند بدتر خواهد شد، گفت: این سؤال پیش می‌آید که چرا در سال‌های اخیر سطح علمی آموزش و پرورش کشور هر لحظه کاهش یافته است؛ دوم اینکه چرا وضعیت کنکور همواره بدتر شده است سوم آنکه چرا کسانی که هزینه بیشتری کردند در کنکور قبول شدند؟

وی افزود: دانشجویان ۵ دانشگاه اصلی کشور برای سه دهک اول جامعه هستند و سهم متمکنین از دانشگاه‌های کشور بیشتر است.

حسینی خاطرنشان کرد: به دلیل مناسبات نابرابر در جامعه، فرد مجبور است برای تأمین آینده خود به دنبال رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، حقوق، روانشناسی و… بدود. اگر به سمت رشته معلمی برود سهم زندگی او در حد ۳ میلیون تومان خواهد بود در حالی که اگر شغل پزشکی را انتخاب کند ۲۷ میلیون تومان خواهد بود. بنابراین؛ کاملا مشخص است که چرا یک دانش آموز برای ورود به رشته‌های پزشکی تلاش می‌کند.

وی افزود: نوع طرح‌هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش می‌رود به راه‌حل‌های جزئی می‌پردازد. این راه حل‌ها خوب است به طور مثال پرداختن به مسأله استرس است، ولی نابرابری طبقاتی، مسأله اصلی است. ۱۹ سهمیه مختلف در کنکور وجود دارد، آیا همه این سهمیه‌ها عادلانه است؟

حسینی با بیان اینکه این راهکار‌ها باید در بستر اقتصاد- سیاسی مطرح شود، افزود: مسأله، کنکور نیست بلکه مافیای کنکور، کیفیت آموزش و عدالت است.

وی ادامه داد: سال گذشته مردم ۵۰ هزار میلیارد تومان غیر از مافیای کنکور به سیستم آموزشی پول دادند، تقریبا مردم اندازه دولت هزینه کردند. با این حساب ۵۰ درصد سیستم آموزشی کشور خصوصی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: متأسفانه نظام آموزشی کشور در بخش کنکور و غیرکنکور پولی شده و مشکل ما برداشتن کنکور نیست؛ با برداشتن کنکور، پارتی بازی و تقلب بیشتر خواهد شد. برای حل مسأله باید نابرابری را از نظام آموزشی خارج سازیم و آموزش در کشور ملی سازی شود.

وی بیان کرد: اگر والدین می‌خواهند که فرزندان خود از زیربار فشار و استرس و ۷ سال ماندن پشت کنکور و امثالهم رها کنند به جای رویای پزشکی و دندانپزشکی و رویای پولدار شدن برای فرزندان خود، باید آن‌ها را به سمت مهارت آموزی سوق دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید