تاخت و تاز کرونا در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر؛ از اتفاق های تلخی که می افتد چرا عبرت نمی گیریم؟

    کد خبر :782439

سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شده و در حال برگزاری است که گزارش ها نگران کننده ای از این جشنواره پیرامون عدم رعایت پروتکل های بهداشتی منتشر می شود. گویا هنوز عوامل اجرایی، هنرمندان و نیز اهالی رسانه درگیر در این جشنواره باور نکرده اند که کرونا خطرناک است و با کسی تعارف ندارد.

«بازتاب»؛ مرضیه افرافر– در چند روز گذشته جامعه ورزش و هنر کشور با مرگ دو چهره مردمی و سرشناس به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در شوکی بزرگ فرو رفت و بار دیگر جدی بودن خطرات برآمده از این ویروس برای همگان روشن شد.

مهرداد میناوند و علی انصاریان دو چهره ای بودند که هر دو در یک بازه زمانی نزدیک و به دلیلی مشابه جانشان را از دست دادند.

در این بین درگذشت علی انصاریان که اتفاقاً در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با فیلم رمانتیسم عماد و طوبی حضور داشت، علاوه بر جامعه ورزش کشور برای جامعه هنری نیز تأسف بار بود.

به همین دلیل بود که به محض انتشار خبر درگذشت علی انصاریان، عوامل اجرایی جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره مراسم یادبودی به احترام او برگزار و برای روحش طلب آمرزش کردند؛ مراسمی که با حضور متراکم حاضرین در کاخ جشنواره همراه بود و انتشار بخش هایی از این مراسم در فضای مجازی با انتقاداتی همراه شده است.

در این مراسم حضار بدون توجه به نگرانی و خطرهای جدی که به واسطه شیوع ویروس کرونا متوجه آنان است و نیز بدون توجه به این مهم که اتفاقاً علی انصاریان نیز به دلیل ابتلا به همین ویروس درگذشت، در کنار هم و بی توجه به پروتکل های بهداشتی یاد آن مرحوم را گرامی داشته اند؛ اتفاقی که به خوبی نشان می دهد هنوز هم جمع کثیری از شهروندان جامعه از شمار روز افزون جان باختگان کرونا درس عبرت نگرفته و بی محابا خود را در معرض این ویروس قرار می دهند.

 

البته این رخداد مورد اشاره تنها دلیل برای اثبات عدم رعایت پروتکل ها در کاخ جشنواره و نیز دیگر سینماهایی که میزبان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هستند، نیست و تا همین امروز که 6 روز از جشنواره می گذرد، موارد فراوانی از بی مبالاتی در این رابطه رسانه ای شده است.

مجموعه فعالیت هایی که حتی صدای اعتراض علیرضا زالی- فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران را نیز درآورد و او روز دوشنبه سیزدهم بهمن ماه در این باره به رسانه ها گفت: «با توجه به حساسیت تهران، تعهداتی در خصوص برگزاری جشنواره فجر داده شده، اما در حواشی آن شاهد نقض پروتکل‌ها بودیم که بسیار نگران‌کننده است.»

زالی روز دوشنبه گفت: «مقرر بود این جشنواره با یک‌سوم ظرفیت برگزار شود، اما متاسفانه روز گذشته شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها در حواشی این جشنواره بودیم.»

یکی دیگر از نمونه های تخلف از پروتکل های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر مربوط به اکران فیلم بی همه چیز بود که شاهد حضور هنرمندان این فیلم به علاوه عادل فردوسی پور در کنار یکدیگر آن هم بدون رعایت فاصله فیزیکی و زدن ماسک بودیم.

با اینکه این تخطی از پروتکل ها با اعتراضات مقامات مسئول رو به رو شده و اعتراضات مردمی را نیز به دنبال داشته است، اما سید محمد مهدی طباطبایی نژاد – دبیر جشنواره چهاردهم بهمن ماه اعلام کرد که نگرانی از این بابت ندارد و پروتکل ها در همه سینماها به درستی رعایت می شود.

اظهار نظری که البته محسن فرهادی- معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت چندان با آن موافق نبود و چند روز پیش ضمن ابراز نگرانی از بخاطر عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر به رسانه ها گفت: ناظر اول مدیر سینما و ناظر دوم همکاران وزارت ارشاد و ناظر عالی دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت خواهد بود، در ابتدای مسیر هستیم و پروتکل‌های بهداشتی حتما باید رعایت شود و در صورت عدم رعایت، در هر لحظه که متوجه شویم که سلامت مردم به خطر می‌افتد کل جشنواره‌ها را قطع می‌کنیم.

اینها همه در حالی است که همان حضور دو ساعته تماشاگران فیلم های سینمایی در فضاهای سربسته سینما حتی با 30 درصد ظرفیت نیز به نظر چندان بی خطر نیست و با توجه به توصیه هایی که سابقاً مسئولان وزارت بهداشت در مورد وضعیت انتشار ویروس کرونا در فضاهای سربسته داده بودند، به نظر می رسد در همین سطح از رعایت شیوه نامه ها نیز خطرناک باشد.

به هر صورت امسال و با شیوه ای که شرح اندکی از آن مورد اشاره قرار گرفت، سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است، اما این نگرانی جدی وجود دارد که مبادا خدایی ناکرده اصرار به برگزاری این جشنواره با این شرایط به از دست رفتن جان و سلامتی هنرمندان، اهالی رسانه، عوامل اجرایی و تماشاگران منجر شود و به شیوع کرونا در کشور شتاب بیشتری دهد.

با این تفاسیر شاید نیاز باشد از این تریبون دوباره لزوم رعایت جدی و سختگیرانه شیوه نامه های بهداشتی را به عموم مردم به ویژه کسانی که جشنواره سال جاری را با جدیت و به صورت حضوری دنبال می کنند، گوشزد کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید