کرونا در تهران، یزد و هرمزگان صعودی است

    کد خبر :782858

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روند کرونا به تدریج در برخی شهرها رو به افزایش است، حداقل در سه استان تهران، یزد و هرمزگان این روند افزایشی مشهود است و افزایش تعداد شهرهای نارنجی در کشور نگران کننده است.

محسن فرهادی افزود: بر اساس آخرین گزارش مطرح شده در ستاد ملی کرونا در هفته گذشته در مجموع در کل کشور هنوز سیر بیماری صعودی نیست اما در تعدادی از شهرها و استانهای از جمله در تهران، یزد و هرمزگان به وضوح روند تدریجی رشد موارد ابتلا و بستری بیماران دیده می شود و به نظر می رسد این روند افزایشی به علت کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استانهای دیگر نیز آشکار شود، هنوز رشد بیماری خیلی سریع نیست ولی تغییر روند نزولی به صعودی نگران کننده است.

وی ادامه داد: برای کنترل کرونا با توجه به اینکه هنوز امکان واکسیناسیون عمومی وجود ندارد فعلا چه واکسن داشته باشیم و چه نداشته باشیم و چه واکسیناسیون عمومی شروع شود یا نشود، مهمترین اقدام لازم برای همه مردم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است که متاسفانه میزان رعایت آن تا حدی کم شده است.

فرهادی افزود:‌ مردم همچنان باید خود را ملزم به رعایت فاصله گذاری فیزیکی، زدن مداوم ماسک در اماکن عمومی و شست و شوی مداوم دست ها بدانند، در غیر این صورت موج جدید بیماری برای همه مردم مشکلات زیادی ایجاد می کند و میزان مرگ و میرها را افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزار بهداشت به تازگی گفته است: تعداد شهرهای نارنجی کشور از ۱۸ شهر به ۳۶ شهر افزایش یافته و این زنگ خطر بزرگی است که در جامعه به صدا درآمده است. اگر مردم مانند گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند با وضعیت نگران کننده ای در روزهای آینده مواجه می شویم.

به گفته وی، در ۱۰ روز گذشته تعداد شهرهای زرد نیز از ۱۳۰ به ۱۷۸ افزایش پیدا کرده و از طرفی شهرهای آبی که شیوع کمتر بیماری کووید۱۹ را داشتند رو به کاهش است. تعداد شهرهای آبی نیز از ۳۰۶ شهر به ۲۳۴ شهر کاهش یافته است و تعداد شهرهای آبی نیز حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: وضعیت تردد مردم نیز نشان می دهد که تردد مردم در سطح کشور نسبت به قبل از شیوع بیماری در کرونا فقط حدود ۴ درصد کمتر شده است و این قابل قبول نیست.

حریرچی از روند صعودی انتقال ویروس کرونا در کیش، قشم و هرمز خبر داد و گفت: این ۳ جزیره در وضعیت نارنجی قرار دارند و سفر مردم در روزهای اخیر به این ۳ جزیره بسیار افزایش یافته است.

فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در پاسخ به پرسش ایرنا درباره امکان افزایش سفر و تسهیلات گردشگری به مردم در ایام نوروز که وزیر بهداشت اعلام کرده است؛ توضیح داد: در این مورد باید جلسات کارشناسی بین وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی به خصوص پلیس راهور برگزار شود، هنوز مصوبه خاصی در این مورد نداریم. چنین تصمیمی نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد و شرط آن این است که سیر نزولی بیماری را در کشور داشته باشیم.

وی گفت: اگر مردم پروتکل ها را به میزان کافی رعایت نکنند و در کشور سیر نزولی بیماری را نداشته باشیم نه تنها امکان مسافرت برای مردم فراهم نمی شود بلکه برای بسیاری از فعالیت ها و مشاغل نیز محدودیت هایی اعمال می شود.

فرهادی در پاسخ به پرسش درباره خریدهای نوروزی مردم با توجه به نزدیک شدن ایام عید گفت: به دستور ستاد ملی کرونا، کمیته انتظامی و اجتماعی ستاد ملی کرونا نیز به زودی با هماهنگی وزارت بهداشت پروتکل های مربوط به ایام نزدیک به نوروز را تدوین و جزییات آن را به مردم اعلام می کند.

بنابر اعلام پلیس راهور، با توجه به روند صعودی کرونا در برخی استانها، تردد خودروهای غیر بومی به شهرهای هدف شامل مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، جزیره قشم و کیش به دلیل مسافر پذیر بودن از شنبه آینده ممنوع است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید