کرونای ترامپ در مسیر کاترینای بوش!

    کد خبر :698954

تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در آمریکا به ۴۴۷۵ نفر رسید که از این تعداد، ۸۷ نفر جان شان را از دست دادند. به موازات شیوع فزاینده کرونا در آمریکا، کاخ سفید برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس، تدابیری اتخاذ کرده از جمله به آمریکایی‌ها توصیه کرده که از تجمعات بالای ۱۰ نفر اجتناب کنند. با این حال، برخی ناظران معتقدند که پاسخ دولت دونالد ترامپ به کرونا از نظر ناکارآمدی با پاسخ جورج بوش پسر به طوفان کاترینا شباهت‌هایی دارد.

به گزارش فرارو، روز دوشنبه گذشته، امپریال کالج لندن، گزارشی منتشر کرده که در آن نحوه شیوع و تلفات احتمالی کرونا در آمریکا مدل سازی شده است. در این گزارش که محتوای آن به کاخ سفید نیز ارسال شده، آمده است که بدون اقدام دولت و افراد در زمینه کاهش شیوع کرونا، ۲.۲ میلیون نفر در آمریکا ممکن است در اثر ابتلا به این بیماری بمیرند.

بعد از این گزارش، دولت آمریکا محدودیت‌های جدیدی را اعمال کرد. کاخ سفید از آمریکایی‌ها خواست که ضمن خودداری از تجمعات، از منازل خود دورکاری کنند. با این حال، کارشناسان در کارآمدی تدابیر دولت دونالد ترامپ در کاهش شیوع کرونا تردید کردند.

ترامپ به روش‌های مختلف در ابتدا سعی کرد مسئله کرونا را کم اهمیت جلوه دهد. کرونا را «حقه» دمکرات‌ها دانست، با وجود تماس نزدیک با افراد مبتلا به کرونا در انجام آزمایش کرونا تعلل کرد و سپس با تاخیر وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد. دلیل اصلی ترامپ در عادی نشان دادن اوضاع، یک چیز بیشتر نبود و آن نگرانی از تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد آمریکاست. امری که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خبر بسیار بدی است.

اما حالا برخی ناظران می‌گویند تعلل ترامپ در جدی گرفتن بحران کرونا، ممکن است او را با تبعاتی مشابه آنچه بعد از طوفان کاترینا اتفاق افتاد، مواجه کند.

ترامپ به خاطر شیوع کرونا در آمریکا وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.

طوفان کاترینا و کرونا

در سال ۲۰۰۵ سهمگین‌ترین طوفان تاریخ آمریکا رخ داد که بیش از ۱۸۰۰ نفر را کشت و ۱۰۸ میلیارد دلار به آمریکا خسارت زد. این طوفان اکثر سواحل آمریکا در خلیج مکزیک را نابود کرد. اما زمانی که طوفان در ۲۹ آگوست شروع شد، جورج بوش پسر، رئیس جمهور وقت آمریکا، در تعطیلات به سر می‌برد. دو روز طول کشید تا بوش تعطیلاتش را قطع کند. اما بوش به جای دیدار با مردم خسارت دیده، ترجیح داد با هواپیما از آسمان خسارت‌ها را بررسی کند. دو هفته بعد، بوش از نیو اورلئانز بازدید کرد. بسیاری از آوارگان، به این شهر پناه آورده بودند. آورگان برای دریافت کمک صف‌های طولانی تشکیل دادند و پاهای‌شان در آب فرو رفته بود. بسیاری از آورگان سیاه پوستان آفریقایی تبار بودند. گزارش‌هایی منتشر شد که بوش به سیاه پوستان اهمیت نمی‌دهد.

بعد از طوفان کاترینا، وجهه سیاسی بوش مخدوش شد. بعد از بحران، میزان محبوبیت او در نظرسنجی‌ها سقوط کرد و به رغم اینکه جمهوریخواهان کنگره تلاش کردند که شهردار دمکرات نیواورلئانز را بازخواست کنند، اما در انتخابات سال ۲۰۰۶ کنگره، دمکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان و مجلس سنا را به دست گرفتند. بسیاری معتقدند که شکست جمهوریخواهان در انتخابات، به خاطر کاترینا بود.

اما آیا حالا هم ترامپ به سرنوشت بوش دچار خواهد شد؟ پاسخ بسیاری از ناظران مثبت است. آنتونی پنکه، استادیار روابط بین الملل در دانشگاه دولتی سانفرانسیسکو، از جمله این ناظران است که طی یادداشتی در وبگاه شبکه الجزیره انگلیسی، پاسخ «ناقص» ترامپ به ویروس کرونا را شبیه «شکست» بوش در کاترینا دانست. به گفته پنکه، بوش به عدم اهمیت دادن به سیاه پوستان متهم شد. حالا ترامپ نیز متهم است که به کارگران اهمیت نمی‌دهد. چرا که بسیاری از کارگران و سایر اقشار مانند مهاجران غیرقانونی، نمی‌توانند از خانه دورکاری کنند.

ترامپ از منظر اداره کرونا هم با بوش مقایسه شده است. ترامپ مانند بوش با تاخیر به کرونا پاسخ داد. او در ابتدا، کرونا را حقه دانست، ولی بعد‌ها که شرایط بحرانی شد مجبور شد وضعیت اضطراری اعلام کند.

از دیدگاه پنکه، ترامپ تا حالا بسیاری از بحران‌ها –مانند اتهامات آزار جنسی، نفرت عمومی از جدا کردن کودکان مهاجران از والدین‌شان و استیضاح- را پشت سر گذاشته است. اما این بار بحران کرونا متفاوت است. چون دولت ترامپ توانایی درک و طراحی استراتژی برای مقابله با این بحران را ندارد.

نکته قابل توجه اینکه حتی ناظران نزدیک به دولت ترامپ هم احتمال تکرار سناریوی کاترینا برای دولت ترامپ را بعید نمی‌دانند. در سال ۲۰۱۶، ولید فارس، مشاور ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در امور سیاست خارجی بود. فارس با اینکه از دولت ترامپ حمایت می‌کند، اما اخیرا طی یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت عربی، تکرار سناریوی کاترینا برای دولت ترامپ را محتمل دانست.

ولید فارس نوشت: «این پاندمی ممکن است در انتخابات آینده نقش بازی کند، مانند آنچه در طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ در دوره بوش پسر اتفاق افتاد.» این کارشناس افزود: «آنطور که خودش گفته، واضح است که رئیس جمهور ترامپ، محافظت از شهروندان و اطمینان یافتن از عدم فروپاشی اقتصادی در سطح ملی را وظیفه اول خود می‌داند. اما از نظر سیاسی، او می‌داند که اگر فاجعه‌ای رخ دهد و دولت‌اش نتواند از شهروندان محافظت کند، سرنوشت دولت در انتخابات در معرض خطر خواهد بود. کرونا ممکن است (در انتخابات سوم نوامبر) نقش ایفا کند، همانگونه که طوفان کاترینا در ۲۰۰۵ نقش ایفا کرد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید