کرمان موتور شورای رقابت را تهدید کرد

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۸:۲۰
    کد خبر :995565
کرمان موتور و شواری رقابت

در روز های اخیر اخبار ضد و نقیضی از طرف خودروسازان مونتاژی در واکنش به قیمت های اعلامی شورای رقابت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

در این میان واکنش بهمن موتور به این قیمت ها در برخی از منابع خبری بیشتر از سایرین چالش برانگیز شده است به طوریکه پس از گذشت چند روز، هنوز سرنوشت قیمت های رسمی این خودروساز برای مصرف کنندگان مشخص نشده است زیرا برخی از رسانه ها خبر از اصلاح قیمت ها می دهند و برخی نیز ضمن رد آن، اصرار به قیمت های جدید محصولات این شرکت دارند.

بازتابعصر امروز هم خبر رسید که خودروسازان خصوصی درباره تعیین قیمت محصولات شان با وزارت صمت جلسه داشته اند اما از کم و کیف و جزئیات این جلسه خبر جدیدی مخابره نشده است.

با گذشت بالغ بر دو هفته از اعلام قیمت شورای رقابت به نظر می رسد تا این لحظه هیچیک از خودروسازان مذکور زیر بار فرمول قیمت گذاری شورای رقابت نرفتند و عملا در تعیین قیمت ساز ناکوک خود را می زنند.

به طور مثال امروز آرین موتور خودروی لاماری ایما را در دومین مرحله از فراخون طرح یکپارچه خودرو با قیمت یک میلیارد و پانصد و پنجاه و شش میلیون تومان به خریداران عرضه کرد و این درحالی بود که آخرین قیمت عرضه این خودرو در سال قبل، مبلغ 981 میلیون تومان بود.

البته ناگفته نماند که این خودرو در فهرست قیمت گذاری شورای رقابت غائب بود و هنوز قیمتی از طرف این شورا برای آن تعیین نشده است.

لاماری و شورای رقابت

کرمان موتور هم امروز بیانیه صادر کرد و ضمن ارایه استدال های خود، تهدید کرد که در صورت اصرار شورای رقابت به قیمت گذاری قبلی، قید تولید چهار محصول خود را می زند زیرا به گفته این شرکت، منطق اقتصادی، تولید و فروش با زیان امکان پذیر نمی باشد.

قیمت خودرو های کرومان موتور

کرمان موتور در ادامه اعلامیه خود آورده است:

باتوجه به انتشار مطالب خلاف واقع درخصوص نحوه فروش محصولات شرکت کرمان موتور علی الخصوص قیمت های اعلامی شورای رقابت در برخی از رسانه ها در طی چند روز اخیر، بر خود لازم می دانیم به جهت تنویر افکار عمومی و اذهان مشتریان عزیز، توجه شما را به نکات ذیل جلب نماییم:

1- بر اساس مطالب منتشر شده در رسانه ها، شورای رقابت در جلسه مورخ 1402/02/16 برای 4 مدل از محصولات سواری این شرکت قیمت هایی را تعیین نموده است، که مبنای محاسباتی آن ها با واقعیت های امروز کشور مغایرت کامل دارد. یکی از مهمترین مغایرت ها براساس اعلام صریح اعضای محترم شورا در جلسه روز شنبه 1402/02/23، اعمال نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی برای محاسبه قیمت ها بوده که اصولاً بیش از 4 ماه است براساس سیاست های بانک مرکزی، این نرخ ارز برای واردات خودروسازان اعمال نمی گردد و شرکت های خودروسازی می بایست ارز واردات قطعات منفصله خودرو را از بازار متشکل ارزی با نرخ مابین 40 الی 45 هزارتومان تأمین نمایند. لذا بدیهی است که محاسبات قیمت ها می بایست براساس نرخ جاری اصلاح گردد.

2- پس از تاریخ اعلام نرخ های مذکور در رسانه ها به نقل از شورای رقابت، این شرکت هیچگونه اعلام فروش و یا ثبت نامی برای این 4 مدل خودرو نداشته است، و تصویر ایجاد شده مبنی بر فروش محصولات شرکت کرمان موتور براساس قیمت اختیاری یا هر قیمت دیگری کاملاً خلاف واقع است.

3- در صورت ادامه اصرار شورای رقابت بر قیمت های اعلامی که بر مبنای مفروضات اشتباه می باشد، این 4 محصول از چرخه تولید شرکت کرمان موتور حذف خواهند شد، زیرا براساس منطق اقتصادی، تولید و فروش با زیان امکان پذیر نمی باشد.

4- دستورالعمل شورای رقابت صرفاً برای خودروهای سواری بوده و وانت و خودروهای تجاری دیگر را شامل نمی شود. لذا فروش خودروهای تجاری و وانت در اختیار شرکت های خودروساز می باشد.

دعوای خودروسازان مونتاژی با شورای رقابت هر چه که بود موجی از امید را در بین برخی از مصرف کنندگان ایجاد کرد و اکثر آنها این گمان شیرین را داشتند که در روز های آتی قیمت مونتاژی ها تعدیل خواهد شد و آنها یک قدم تا سوار شدن بر اسب های پر زرق برق چینی نزدیک تر خواهند شد.

اما واقعیت چیز دیگری است و تا امروز این انتظار ها بی فایده بوده است چرا که بخشنامه های جدید این خودروسازان، این را گواه می دهد که امیدی به بهبود اوضاع نیست.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. م گفت:
    مخالفم ۲

    آخرش تولید

دیدگاهتان را بنویسید