کاهش ۱۰۰۰ تنی تولید پسماند در غرب تهران

    کد خبر :528724
تولید پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: با ایجاد شرایط اقتصادی جدید و همچنین بهره‌گیری از الگوی صرفه‌جویی توسط شهروندان و ساماندهی که در حوزه پسماند ظرف سالهای گذشته اعمال شده است، نسبت به سنوات قبل شاهد کاهش هزار تنی پسماند در غرب تهران بوده‌ایم.

رضا عبدلی در سلسله نشست‌های تهران هوشمند، تهران نوآور که با موضوع مدیریت هوشمند پسماند برگزار شد گفت: در کشور ما ۶۲ هزار روستا و ۱۲۸۰ شهر وجود دارد که مجموعاً روزانه ۵۸ هزار تن زباله تولید می‌کند این در حالی است که تهران به تنهایی با تولید روزانه ۸ هزار و ۴۰۰ تن نزدیک به ۱۵ درصد زباله تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: با ایجاد شرایط اقتصادی جدید و همچنین بهره گیری از الگوی صرفه جویی توسط شهروندان و ساماندهی که در حوزه پسماند ظرف سالهای گذشته اعمال شده است نسبت به سنوات قبل شاهد کاهش هزار تنی پسماند در غرب تهران بوده‌ایم.

وی با تاکید بر الگو قرار دادن کاهش تولید زباله و همچنین تفکیک از مبدا افزود: مدیریت تولید کالا تا مصرف در سه حوزه‌ی مدیریت تولید کالا، مدیریت توزیع کالا و مدیریت خرید و مصرف آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. امروز سرانه تولید زباله در جامعه روستایی ایران ۵۰۰ گرم در جامعه شهری ۸۰۰ گرم و در شهر تهران حدود هزار گرم است این در حالی است که میانگین تولید سرانه جهان حدود 1200 گرم است که همه اینها تاکید بر لزوم کاهش تولید زباله است.

عبدلی ادامه داد: قطعاً قبل از تولید کالا می‌توان برای کاهش تولید پسماند اقداماتی موثری را انجام داد که از جمله آنها می‌توان به تولید کالای با کیفیت و تاییدیه کالاها از مواد اولیه بازیافتی، کالای دارای قابلیت بازیافت، کالای دارای بسته بندی حداقلی و دارای قابلیت بازیافت اشاره کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به این که روزانه حجم زیادی از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در آراد کوه دفع می‌شود افزود: علت وقوع چنین موضوعی عدم استفاده از انبار گردانی مدرن و صحیح است. همچنین بخش دیگری از کالاها در حوزه‌ی حمل و نقل به زباله تبدیل می‌شود و لذا باید بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن و صحیح مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مدیریت پس از تولید پسماند نیز در ۵ حوزه‌ی مدیریت پسماند تر در مکان تولید، مدیریت پسماند خشک در مکان تولید، انتقال، پردازش و دفن قابل بررسی است. به طور میانگین روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر مکعب شیرابه زباله‌های تولیدی شهر تهران است که باید مدیریت شود و خوشبختانه توانستیم این کا را اجرایی کنیم. همچنین در بخش دیگر باید گازهای تولیدی این زباله‌ها نیز مدیریت می‌شد که این کار نیز با انعقاد قراردادی با یک شرکت خصوصی اجرایی شده است.

عبدلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم مشارکت شهروندان برای مدیریت صحیح پسماند در شهرتهران گفت: روزانه با کمک شهرداری‌ها و مناطق و نواحی تهران ۱۳۰ کیلومتر مربع از شهر تهران نظافت و زباله‌های آن جمع آوری و مدیریت می‌شود. از 8400 تن زباله جمع آوری شده ۶ هزار تن زباله خانگی، ۲۱۱ تن زباله‌های مخلوط جمع آوری شده از شهرک‌های حومه، هزار تن پسماند خشک و ۱۰۰ تن انواع پسماند ویژه صنعتی و پزشکی است که از سطح شهر تهران جمع آوری می‌شود.

وی در تشریح تجهیزات در اختیار سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز به وجود ۵۵ هزار مخزن زباله در سطح شهر تهران اشاره کرد و افزود: ۲ هزار و ۴۵۰ دستگاه انواع ماشین الات جمع آوری پسماند به همراه یک ایستگاه میانی دپوی زباله در اختیار پیمانکاران سازمان مدیریت پسماند است.

به گزارش ایسنا، عبدلی تاکید کرد: ‌در حال حاضر روزانه حدود ۳۰ هزار تن خاک و نخاله در شهر تهران جمع آوری می‌شود که همگی در مرکز استیصال خاک و نخاله آبعلی تفکیک و بازیافت می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تهیه طرح جامع پسماند شورای شهر تهران تا پایان سال جاری اشاره کرد و افزود: امیدواریم طرح جامع پسماند شهر تهران تا پایان سال جاری تهیه شود و چشم آنداز آینده شهر تهران در حوزه پسماند به روشنی مشخص شود؛ همچنین مدرن سازی ناوگان مدیریت پسماند نیز در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید