کاهش چشمگیر اعتبار آمریکا در بین جوانان عرب/ تمایل اعراب به شراکت با روسیه

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۴۹

نتایج یک بررسی از کاهش چشمگیر اعتبار آمریکا در بین جوانان عرب و تمایل آن‌ها به شراکت و نزدیکی بیشتر به روسیه خبر می‌دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه آلمانی “دی ولت”، نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که آمریکا اعتبار خود در جهان عرب را از دست می دهد. هم زمان اعتبار روسیه در بین جوانان عرب افزایش می یابد.

بر اساس نتایج این بررسی که روز چهارشنبه منتشر شده است تنها 46 درصد از شرکت کنندگان در این بررسی آمریکا را به عنوان کشور دوست می دانند که تعداد آن ها 17 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

حدود نیمی از جوانان این منطقه آمریکا را به عنوان دشمن ارزیابی می کنند،  در حالی که در سال 2016 تنها یک سوم جوانان چنین نظری داشتند. بخصوص در قطر، لیبی، الجزایر و مصر نگرش نسبت به آمریکا انتقادی شده است و در کشورهای یمن، عراق، لبنان و فلسطین نیز به لحاظ سنتی موضع رد علیه آمریکا همچنان باقی مانده است.

این بررسی از بین 3500 نفر از جوانان بین 18 تا 24 سال در 16 کشور شمال آفریقا و شبه جزیره عرب انجام شده است. این نظر سنجی به سفارش آژانسBurson-Marsteller که از مهم ترین شاخص ها برای ارزیابی احساسات جوانان عرب است انجام شده است. این آژانس از سال 2008 سالانه نظر سنجی هایی را درباره نگرانی ها و تمایلات و موضوعات سیاسی و نگرانی های شخصی جوانان عرب انجام می دهد.

به نظر می رسد کاهش اعتبار آمریکا در بین جوانان عرب با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا ارتباط تناگاتنگی داشته باشد.

بر این اساس تنها 11 درصد جوانان عرب ترامپ را رئیس جمهوری مطلوب می دانند در حالی که سلف وی اوباما با 45 درصد رضایتمندی از اعتبار بسیار بهتری برخوردار بود. بخصوص تصمیم اجرایی ترامپ برای ممنوعیت ورود شهروندان برخی کشورهای اسلامی به آمریکا در این نتایج تاثیر داشته است.

70 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی می گویند که رئیس جمهور آمریکا ضد مسلمانان است. تقریبا نیمی از آن ها نیز اعتقاد دارند که دستور ترامپ می تواند جوانان مسلمان را به آغوش تروریست ها هل دهد.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که روسیه در چشم جوانان عربی به مهم ترین شریک خارجی تبدیل شده است و 21 درصد پوتین را به عنوان شریکی تاپ برای کشورشان می دانند در حالی که سال گذشته تنها 9 درصد این اظهار نظر را داشتند.

بر این اساس شمار آن هایی که آمریکای ترامپ را به عنوان نمونه می دانند کاهش چشمگیری داشته است. تنها 15 درصد براین باورند که کشورشان باید مانند آمریکا باشد در حالی که سال گذشته 19 درصد چنین اعتقادی داشتند. آن ها بیشتر دیگر در منطقه عرب خودشان به دنبال الگو می گردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید