کاهش سرمایه اسنپ از 29میلیاردتومان به 100هزار تومان/آینده بزرگترین شرکت حمل ونقل هوشمندکشور چه می شود؟؟

    کد خبر :870651

«بازتاب»؛ زهره علامی- مرداد ماه سالجاری دو شرکت رز وان اف زد ای و رز دو اف زد ای به ترتیب با دریافت 292 میلیون و 600 هزار تومان و 28 میلیارد و 967 میلیون و 500 هزار تومان از سهم الشرکه خود، سرمایه خود در شرکت اسنپ را به پایین ترین رقم آن در 7 سال گذشته رساندند.

به نوشته رصد روز؛ این دو شرکت خارجی با کاهش سرمایه شان در شرکت ایده گزین ارتباطات روماک به 1 هزار تومان و 99 هزار تومان، سرمایه شرکت اسنپ را از 29 میلیارد و 260 میلیون و 200 هزار تومان به 100 هزار تومان رساندند.

 با روی کار آمدن مدیرعامل جدید اسنپ در سال گذشته شایعاتی در زمینه تغییر ترکیب سهام‌داری و همچنین اعمال قدرت بیشتر ایرانسل در این مجموعه تقویت شد، اما مدیرعامل جدید با رد این شایعات و همچنین در مورد احتمال فروش سهم سرمایه‌گذار خارجی اعلام کرد که اسنپ هیچ برنامه ای برای تغییر ترکیب سهام‌داران فعلی ندارد.

چگونگی حضور دو شرکت خارجی در اسنپ

اواسط آذر ماه سال 93 یعنی سه ماه پس از راه اندازی شرکت ایده گزین ارتباطات روماک، دو شرکت خارجی رز وان اف زد ای و رز دو اف زد ای با پرداخت مبلغی به صندوق اسنپ در ردیف شرکا قرار گرفتند.

این دو شرکت طی 7 سال گذشته چندین بار سرمایه خود را در اسنپ افزایش یا کاهش دادند اما مرداد ماه امسال با خروج تقریبا تمام سرمایه خود، سهم الشرکه شان به کمترین میزان ممکن در سال های گذشته رسید.

پیش از این و در بهمن ماه سال 98 این دو شرکت اینترنتی ( رز وان اف زد ای و رز دو اف زد ای) به ترتیب با پرداخت 292 میلیون و 600 هزار تومان و 28 میلیارد و 969 میلیون و 600 هزار تومان علاوه بر افزایش سهم الشرکه خود در شرکت اسنپ، سرمایه این شرکت را از 4 میلیارد و 8 میلیون و 800 هزار تومان به 29 میلیارد و 260 میلیون و 200 هزار تومان رساندند.

البته پس از آن هم این دو شرکت خارجی در اوایل فروردین سال گذشته با پرداخت مبلغی به صندوق شرکت، سهم الشرکه خود را افزایش دادند اما در مرداد ماه امسال به یکباره تصمیم به خروج سرمایه شان از اسنپ گرفتند.

بررسی ها نشان می دهد که این دو شرکت خارجی نقش اصلی را در افزایش سرمایه شرکت اسنپ به عهده داشتند و سرمایه اصلی شرکت ایده گزین ارتباطات روماک متعلق به این دو شرکت بوده است.

مالکیت اسنپ

در سال های اخیر بارها درباره مالکیت شرکت اسنپ به عنوان نخستین سامانه هوشمند حمل‌ونقل کشور، سوالات و ابهاماتی مطرح شده است که مدیرعامل وقت این شرکت دو سال پیش در مصاحبه ای اعلام کرد که نزدیک به 60 درصد از سهام اسنپ متعلق به MTN و ایرانسل، در حدود 30 درصد در اختیار سهامدار آلمانی و حدود 10 درصد هم در متعلق به فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپر استار است.

درواقع بیشترین سهام این شرکت مربوط به ایرانسل و MTN است، البته ناگفته نماند که شرکت MTN، شرکتی خارجی و متعلق به آفریقای جنوبی است.

براساس اظهارات مدیرعامل وقت اسنپ در سال 98، بیشترین سهام شرکت مربوط به شرکت ایرانسل و MTN و سپس یک سرمایه دار آلمانی است اما با انتشار خبر خروج سرمایه دو شرکت خارجی رز وان اف زد ای و رز دو اف زد ای از صندوق شرکت، به نظر می آید که سرمایه اصلی شرکت مربوط به این دو شرکت خارجی بوده است.

نگاهی به فعالیت اسنپ

شرکت ایده گزین ارتباطات روماک با نام تجاری اسنپ،در شهریور ماه 1393 آغاز به کار کرد، این شرکت برای تسهیل در انجام سفرهای درون شهری، فعالیت خود را با یک تیم کوچک شروع کرد و حالا به بزرگ‌ترین سامانه هوشمند حمل‌ونقل در ایران تبدیل شده است و  در حال حاضر با مدیریت شهرام خلج قاسم آبادی اداره می شود و رقبایی مانند تپسی در داخل کشور دارد.

براساس اظهارات مدیرعامل اسنپ، این شرکت اینترنتی فقط در تیر ماه امسال 64 میلیون و 490 هزار و 81 سفر را به ثبت رسانده است و در حال حاضر با ارزشی معادل 19 هزار و 266 میلیارد و 100میلیون تومان یکی از بزرگترین سرویس‌دهنده های خدمات تاکسی اینترنتی در کشور محسوب می شود که تقریبا در اکثر شهرهای کشور، فعال است.

در این میان اگرچه ارزش شرکت اسنپ رقم بالایی است اما با توجه به کاهش سرمایه شرکت از مرداد ماه امسال تاکنون این سوال مطرح می شود که آینده اسنپ چه خواهد شد؟ آیا افت چشمگیر سرمایه آن تاثیری در روند رو به رشد این شرکت حمل و نقل اینترنتی خواهد داشت؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید