کار مونتاژ کاری چیست و به طور متوسط چقدر درآمد دارد؟

    کد خبر :929742

مونتاژ کار فردی است که مسئولیت کنار هم قرار دادن و روی هم سوار کردن قطعات مختلف یک دستگاه مثل تجهیزات صنعتی، خودرو، لوازم خانگی برقی، و درب و پنجره را برعهده دارد. مونتاژ کارها می‌توانند در حوزه‌های مختلفی به ساخت و مونتاژ قطعات بپردازند. هرچند، رشد و پیشرفت تکنولوژی و کاربرد آن در صنایع بزرگ، باعث شده تا امروزه بیشتر شرکت‌های تولیدی و کسب و کار های کوچک به دنبال استخدام مونتاژ کار باشند. ورود به بازار کار این رشته و کسب درآمد بالا از آن بستگی زیادی به میزان تخصص و دانش و مهارت کارجو دارد. در ادامه این مقاله شما را با شغل مونتاژ کاری، میزان درآمد آن و شرایط استخدام مونتاژ کار بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مونتاژ کاری چیست؟

مونتاژ فرآیندی است که طی آن قطعات مختلف و مجزا کنار هم قرار می‌گیرند تا به یک قطعه منسجم و واحد تبدیل شوند. معمولاً مونتاژکار به فردی گفته می‌شود که دوربین مداربسته، تجهیزات برقی، بردهای الکترونیکی، قطعات تهویه مطبوع و… را سرهم کرده و راه‌اندازی می‌کند. مونتاژ کارها در شرکت‌ها و صنایع مختلفی مثل خودروسازی، مخابرات، تولید تابلو برق و قطعات الکتریکی می‌توانند فعالیت کنند. برای مشاهده جدیدترین فرصت‌های شغلی مونتاژکار قطعات الکترونیکی و صنعتی، صفحه استخدام مونتاژ کار را ببینید.

وظایف و مسئولیت‌های اصلی مونتاژکار

از رایج‌ترین وظایف و مسئولیت‌های یک مونتاژکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

♦ تولید قطعات و تجهیزات به وسیله مونتاژ

♦ مونتاژ قطعات با استفاده از ابزار یا ماشین‌آلات دستی

♦ حل ایرادات و مشکلات مربوط به مونتاژ

♦ مطالعه نقشه‌ها و دستورالعمل‌های مونتاژ برای رمزگشایی آن‌ها

♦ پیروی از دستورالعمل‌ها، استانداردها و عیب‌یابی قطعات

♦ مطالعه لیست، آماده کردن و جمع‌آوری قطعات موردنیاز مونتاژ

♦ بررسی اتصالات برای اطمینان از اتصال صحیح قطعات و اجزای مختلف آن

♦ تراز قطعات به‌صورت دستی یا با استفاده از بالابرها

♦ مستندسازی تمامی فرایندهای مونتاژ

♦ کنترل کیفیت نهایی قطعات مونتاژ شده

تحصیلات مورد نیاز جهت استخدام مونتاژکار

برای استخدام در این موقعیت شغلی باید در یکی از رشته‌های مهندسی مکانیک یا مهندسی برق تحصیل کرده و حداقل مدرک کاردانی داشته باشید. همچنین دیپلم فنی حرفه‌ای مدرک معتبری برای ورود به بازار کار در برخی تولیدی‌ها و صنایع به شمار می‌آید. بسته به حوزه فعالیت شرکت، میزان تحصیلات و رشته موردنیاز جهت استخدام می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید با مطالعه شرح شغلی و تحصیلات مورد نیاز درج شده در آگهی‌های استخدام مونتاژ کار، اطلاعات دقیق‌تر برای استخدام در هر موقعیت شغلی را به دست بیاورید.

مهارت‌هایی که برای فعالیت به عنوان مونتاژکار نیاز دارید

برای عملکرد بهتر و بهره‌وری بیشتر به عنوان یک مونتاژکار، نیاز به داشتن و یا تقویت یک سری ویژگی های فردی و مهارت‌های نرم و سخت دارید. برخی از مهم ترین مهارت‌هایی که باید داشته باشید شامل موارد زیر می‌شود:

♦ مهارت‌های سخت (مکانیکی و فنی)

♦ توانایی حل مساله

♦ تمرکز و دقت بالا

♦ توجه به جزئیات

♦ روحیه کار تیمی

♦ مهارت‌های ارتباطی خوب

مهارت‌های سخت (مکانیکی و فنی)

همانطور که می‌دانید برای استخدام در هر موقعیت شغلی باید به مهارت‌های فنی و تخصصی مرتبط با آن شغل مسلط باشید. به عنوان یک مونتاژ کار شما باید توانایی نقشه خوانی، آشنایی با نحوه تعمیر و نگهداری، اسمبل کردن قطعات الکترونیکی و صنعتی، آشنایی کامل با مدارهای برق و الکترونیک، عیب‌یابی و رفع مشکلات قطعات و همچنین توانایی کار با نرم‌افزارهای مرتبط فنی را داشته باشید.

توانایی حل مسئله

یکی از مهارت های لازم برای انجام بهتر وظایف شغلی به عنوان مونتاژ کار، مهارت حل مساله است. ایجاد مشکل در سیستم‌ها و مدارهای مونتاژ شده‌ بسیار رایج است، به همین دلیل مونتاژ کار باید توانایی شناسایی و حل مشکلات در سریع‌ترین زمان را داشته باشد.

تمرکز و دقت بالا

با توجه به سرعت بالای کار در صنایع تولیدی، یک مونتاژ کار باید دقت و تمرکز بالایی برای انجام درست کار در این شرایط داشته باشد.

توجه به جزئیات

کوچکترین اشتباه در مونتاژ قطعات می‌تواند نتیجه نهایی را دچار مشکل کند. یک مونتاژ کار باید دقت بالایی در توجه به جزئیات داشته تا تولیدات ناقص و مشکل‌دار را به حداقل برساند.

روحیه کار تیمی

در هر خط تولید چندین مونتاژ کار باهم به فعالیت می‌پردازند و هر فردی باید بتواند با سایرین ارتباط خوبی برقرار کرده و نقش موثری در تیم داشته باشد. علاوه بر ارتباط با تیم همکاران، گاهی لازم است تا برای رسیدن به نتایج بهتر، افراد با دیگر تیم‌ها نیز تعامل موثری داشته باشند.

مهارت‌های ارتباطی خوب

در هر محیط کاری، خصوصا محیط‌هایی که فشار و سرعت کاری بالایی در آن‌ها وجود دارد، مهم است که افراد بتوانند به طور موثری با هم ارتباط برقرار کنند. داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب به معنی داشتن توانایی گفتگوی موثر، حل تعارض، و توانایی در بیان درست افکار و نظرات است.

میزان حقوق و درآمد مونتاژکار

بسته به شهر، صنعت، میزان تخصص و ارشدیت، متوسط درآمد و حقوق دریافتی مونتاژ کار متفاوت خواهد بود. به طور میانگین یک مونتاژ کار در تهران و سایر شهرهای بزرگ می‌تواند ماهیانه بین 5 تا 12 میلیون تومان درآمد کسب کند. هر چه میزان تخصص و تعداد سال سابقه کاری شما بیشتر باشد، درآمد بیشتری از این کار خواهید داشت.

چه صنایعی مونتاژ کار استخدام می‌کنند؟

صنایع مختلفی مثل خودروسازی، تولیدات لوازم برقی، تجهیزات اداری، صنعتی و غیره نیاز به استخدام یک مونتاژ کار ماهر دارند. در صنایع و شرکت‌های بزرگ‌تر بخش زیادی از فرایند مونتاژ به صورت ماشینی و بدون دخالت انسان انجام می‌شود؛ به همین دلیل، اغلب آگهی‌های استخدام مونتاژ کار و فرصت‌های شغلی در این زمینه مربوط به صنایع و شرکت‌های کوچک است.

سخن پایانی

مونتاژ کاری در دنیای تکنولوژی محور امروز، در دسته مشاغل سنتی قرار می‌گیرد. ورود به این شغل نیازمند داشتن علاقه و توانمندی در حوزه مشاغل فنی و کار صنعتی، توان بدنی کافی و تحمل فشار کار بالا، و همچنین یادگیری مهارت های لازم با گذراندن دوره‌های مرتبط است. در این مطلب شما را با شغل مونتاژ کاری و میزان درآمد آن آشنا کردیم تا اگر به دنبال آگهی استخدام مونتاژ کار هستید با آگاهی بیشتری بتوانید فرصت شغلی مناسب خودتان را در این حوزه پیدا کنید.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. اصغر سمیعی گفت:

    سلام خدا جان عامل حرکت برترین قدرت از بدو خلقت .
    با یاد خدا نفس از بدو خلقت توسط جان خدا هدایت میکرد و می‌کند و خواهد کرد تمام موجودات زنده ، غیر زنده توسط میدان‌های مغناطیسی موجود در آنها که خود قرار داده بودند آنرا اصغر سمیعی مونتاژ کننده جهان با یاد خدا در نفسها در خدمت تک تک مردم جهان با سپاس بی حساب و تشکر بی شمار و آمین بی انتها از خداوند متعال ….. خدا جان نگهدار همنوعان جان در جهان الهی آمین لطفاً در صورت امکان ارسال به تک تک مردم جهان با سپاس فراوان از شما فدایی مردم جهان اصغر سمیعی .

دیدگاهتان را بنویسید