نداسادات سجادی راد، خبرنگار خبرگزاری ایران پرس:

کار در رسانه های بین المللی حساس تر از خبرنگاری در رسانه های داخلی است

    کد خبر :737270

خبرنگار خبرگزاری تصویری بین المللی «ایران پرس» معتقد است کار خبرنگاران رسانه های بین المللی معاونت برون مرزی صداوسیما که موظفند آیینه تمام نمایی از ایران اسلامی را مقابل دیدگان جهانیان قرار دهند، به مراتب حساس تر از کار خبرنگارانی است که در رسانه های داخلی فعالیت می کنند.
نداسادات سجادي راد، خبرنگار خبرگزاری تصویری بین المللی «ایران پرس» در معاونت برون مرزی صداوسیما که به مناسبت روز خبرنگار با ما سخن می گفت، دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان انگلیسی است و  خبرنگار را راوي يك رويداد يا واقعه می داند كه آن را از زوايه ديد خود و با كلام يا با قلمش روايت مي كند.

خبرنگار خبرگزاری ایران پرس درباره مهارت های یک خبرنگار گفت : در خبرگزاري تصويري(ايران پرس) شرط اول خبرنگاري روحيه كار تيمي است، خبرنگار در تعامل با تصويربردار و ديگر عوامل تيم مي تواند زحماتش را به ثمر برساند. بيان و كلام روان و شيوا از ديگر مهارت هاي غير قابل انكار اين حرفه است. جسارت و پشتكار در حصول نتيجه دلخواه نيز لازمه خبرنگاري است. اگرچه تمامي اينها محقق نمي شود مگر با علاقه، همانطور كه مي دانيد خبرنگاري جزو مشاغل سخت و پرخطر به شمار مي آيد. هيچ چيز جز علاقه ساعات و زمان هاي غير قابل پيش بيني و خطر حضور در مكان هايي را كه شايد افراد معمولي هرگز به دليل خطر هاي احتمالي حاضر به حضور در آنجا نشوند(مثال ملموس شرايط اخير كرونا در كشور و حضور در مكان هاي مختلف از بيمارستان و آزمايشگاه گرفته تا مجلس شوراي اسلامي كه هر هفته آزمايش چندي از نمايندگان مثبت مي شد) قابل تحمل نمي كند. از نظر من هر روز خبرنگاري يك روايت جديد، يك داستان نو و سراسر جذابيت و هيجان است. البته این را هم بگویم که در يك رسانه برون مرزي بين المللي تصویري مانند ايران پرس، شرط اوليه تسلط كامل به زبان انگليسي است.

وی دلیل متفاوت بودن کار در معاونت برون مرزی صداوسیما را اینگونه توضیح داد : نوع روايت در يك رسانه برون مرزي بسيار متمايز از رسانه داخلي است، چون مخاطب متفاوتي دارد. طبيعتا نوع روايت نيز متفاوت است. خبرنگار برون مرزي عملكرد بسيار حساس تري نسبت به خبرنگار داخلي دارد چرا كه رسانه های برون مرزی آينه تمام نماي كشور بوده و يك منبع خبري قابل استفاده براي رسانه هاي خارجي اند از اين رو بايد در انعكاس اخبار كشور بسيار هوشمندانه عمل کرد تا اسباب سودجويي بدخواهان نظام فراهم نشود.

سجادي راد درباره مهم ترين گزارش کاری خود گفت : مهم ترین و باشكوه ترين روايت در مدت خبرنگاري من تشييع با صلابت پيكر مطهر سردار سليماني بود. انعكاس آن همه شكوه و صلابت در كلام و قلم نمي گنجيد و واقعا جا براي استقرار دوربين و تيم به سختي پيدا مي شد. خبرگزاري ايران پرس تنها خبرگزاري غرب آسياست كه تصاوير پايه منعكس مي كند. هدف اين خبرگزاري روايت عيني تصوير است تا مخاطب بدون هيچ واسطه اي به اصل خبر پي ببرد. نقطه قوت ایران پرس پوشش زنده رویدادهای مهم خبری در ایران و منطقه و جهان است و امیدوارم بتوانیم در ایفای ماموریت این خبرگزاری موفق عمل کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید