کارت اهدای عضو وجاهت قانونی ندارد

    کد خبر :837792
کارت اهدای عضو وجاهت قانونی ندارد

نایب رییس انجمن اهدای عضو ایران گفت: تاکنون ۷ میلیون کارت اهدای عضو در ایران صادر شده اما این کارت مشروعیت قانونی ندارد و برای اهدا نیاز به رضایت خانواده وجود دارد.

دکتر امید قبادی درباره مرگ مغزی و اهدای عضو افزود: تایید مرگ مغزی در ایران و ترکیه به وسیله ۴ پزشک متخصص تایید می‌شود. پزشک داخلی، داخلی اعصاب، جراحی اعصاب و بیهوشی، مرگ مغزی را تایید می‌کنند. این افراد توسط وزیر بهداشت حکم تایید مرگ مغزی را دریافت می‌کنند. این متخصصان همزمان با هم معاینه نکرده و با فاصله معاینه می‌کنند. حتی اگر یک نفر از این ۴ نفر تایید نکند، کار به آنژیوگرافی عروق مغز می‌رسد.

وی ادامه داد: وقتی این ۴ پزشک به نتیجه رسیده و امضا کند، یک نماینده از پزشکی قانونی می‌رسد و ۴ موضوع هویت، صحت روال معاینات بالینی، عدم اجبار برای خانواده و عدم وجود ممنوعیت قانونی را باید تایید کند. وقتی پزشکی قانونی تایید کند، مرگ مغزی تایید می‌شود.

نایب رییس انجمن اهدای عضو ایران بیان کرد: گاهی اظهار نظرهایی از طرف پرسنل بیمارستان‌های مبدا بدون صلاحیت لازم انجام می‌شود. مرگ مغزی وقتی تایید می‌شود که آن ۴ پزشک و پزشکی قانونی، مرگ مغزی را تایید کرده باشند.

وی افزود: با این‌که کارت اهدای عضو وجاهت قانونی ندارد، اما در لحظه‌ای که خانواده فوت فرد را پذیرفته باشد، وجود این کارت برای اهدای عضو کمک می‌کند.

دکتر قبادی درباره انتقال عضو اهدایی به صورت هوایی نیز گفت: حدود ۳ سال است که انتقال ارگان‌های اهدا شده به صورت هوایی را انجام می‌دهیم. تا کنون ۶۰ انتقال هوایی در ایران با استفاده از ناوگان نیروهای مسلح انجام شده که با این اقدام، ایران هم رده کشورهای توسعه یافته قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، نائب رییس انجمن اهدای عضو ایران ادامه داد: وقتی عضو از بدن فرد مرگ مغزی جدا می‌شود، زمانی وجود دارد که بتوانیم آن عضو را در بدن گیرنده قرار بدهیم. این زمان برای قلب و ریه حدود ۴ تا ۶ ساعت، کبد و روده کوچک و لوزالعمده ۱۰ تا ۱۸ ساعت و برای کلیه ۲۴ تا ۳۶ ساعت است. بنابراین باید حدود ۲ ساعت زمان از این بازه زمانی را کم کنیم تا زمان انتقال مشخص شود که به طور مثال برای قلب و ریه حدود ۲ تا ۲.۵ ساعت زمان برای انتقال نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: برای اهدای عضو، افراد می‌تواند کد ملی را با موبایل به ۳۴۳۲ به وسیله پیامک ارسال کنند. بدینوسیله در کمتر از یک دقیقه، لینک کارت اهدای عضو برای افراد ارسال می‌شود. اگر افراد کارت فیزیکی هم بخواهند، می‌توانند به شعبه‌های اهدای عضو مراجعه و کارت فیزیکی را دریافت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید