کاخ سفید خبر خروج قریب‌الوقوع اولین گروه از مترجمان افغان از این کشور را تایید کرد

    کد خبر :827708
کاخ سفیدخروج مترجمان افغان

آمریکا به زودی خارج کردن مترجمان افغان که در جریان مناقشه بیست ساله این کشور به ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آن کمک کرده‌اند و ممکن است جانشان در خطر باشد را شروع می‌کند.

کاخ سفید گفت این اقدام در برنامه‌ای تحت عنوان “عملیات پناه دادن به متحدان” قرار است در هفته آخر ژوئیه شروع شود.

طالبان در هفته‌های اخیر همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پیشروی‌های سریعی داشته است. این حوادث و خروج نیروهای خارجی از افغانستان باعث برانگیختن نگرانی هزاران مترجم افغان شده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت: “اینها افراد شجاعی هستند. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که ارزش کار آنها در چندین سال اخیر به رسمیت شناخته می‌شود.”

یک مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که در مرحله اول ۲۵۰۰ نفر احتمالا در تاسیسات نظامی در آمریکا یا یک کشور ثالث مستقر خواهند شد تا رسیدگی به درخواست ویزای آنها کامل شود.

به نقل از بی‌بی‌سی، برنامه “ویزا برای مهاجرت ویژه” به کسانی ارائه می‌شود که در جریان جنگ افغانستان که در سال ۲۰۰۱ شروع شد با ارتش یا دولت آمریکا کار کرده‌اند.

با پیشروی سریع طالبان در سراسر کشور و تسخیر شماری از گذرگاه‌های مرزی از جمله با ایران، تاجیکستان و ترکمنستان این گروه بیش از پیش با خطر تلافی جویی روبه‌رو هستند.

گزارش می‌شود که اعضای طالبان روز چهارشنبه پرچم این گروه را در گذرگاه مرزی اسپین بولدک در نزدیکی قندهار با پاکستان برافراشته‌اند.

بسیاری از این بیم دارند که نیروهای مسلح و امنیتی افغانستان زیر فشار طالبان کاملا از هم بپاشند. جورج دبیلو بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا – که مسؤول تصمیم حمله به افغانستان بود – چهارشنبه هشدار داد که پیامدهای منفی خروج آمریکا “غیرقابل تصور خواهد بود.”

گروه طالبان اخیرا گفت که اگر این مترجمان “صف دشمن را ترک کنند و بخواهند به حیث یک فرد عادی در کشور خود زندگی‌کنند، تهدیدی متوجه آنها نخواهد شد.”

طالبان همچنان هشدار داده‌ که این مترجمان “باید با ابراز پشیمانی از گذشته‌شان”، در آینده راهی را اختیار نکنند که به گفته این گروه “خیانت به اسلام و کشور” دانسته می‌شود.

به گزارش ایسنا، دولت آمریکا برای خارج کردن مترجمان و سایر کسانی که با ائتلاف بین‌المللی کار کرده‌اند تحت فشار کنگره بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید