ژئوپارک طبس به یونسکو رفت

    کد خبر :867762
ژئوپارک طبس به یونسکو رفت

مشاور ژئوپارک طبس گفت: پرونده این ژئوپارک به عنوان سومین ژئوپارک ایران برای عضویت در شبکه ژئوپارک‌های جهانی به یونسکو ارسال شد.

علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم و مشاور ژئوپارک طبس اظهار کرد: بعد از ۴ سال کار و تلاش و انجام زیرساخت‌ها و آموزش‌های لازم براساس آئین نامه ژئوپارک‌های یونسکو، پرونده درخواست عضویت ژئوپارک طبس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو ارسال شد. این اتفاق بعد از بررسی و تأیید کمیسیون ملی یونسکو افتاد و عملکرد و فعالیت‌های ژئوپارک طبس توسط کمیسیون ملی تأیید شد.

وی با بیان اینکه پیش از این در تیرماه امسال نامه اعلام آمادگی برای ارسال پرونده به یونسکو نوشته شده بود گفت: این پرونده در مرحله اول ارزیابی‌های دفتری و تخصصی خود را در یونسکو و شبکه جهانی و اتحادیه بین المللی علوم زمین و بخش‌های دیگر پشت سر خواهد گذاشت و در صورتی که تاییدیه این مراکز را به دست بیاورد سال دیگر مورد ارزیابی بازرسان یونسکو قرار می‌گیرد. در واقع پس از اینکه نهادهای بین‌المللی مختلف تاییدیه دادند و نقصی در پرونده ندیدند، ارزیابان یونسکو در تابستان سال دیگر به ایران می آیند.

امری کاظمی بیان کرد: ژئوپارک طبس واقع در استان خراسان جنوبی با مساحت ۲۲ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع دارای ۳۹ ژئوسایت است که جذابیت‌های زمین شناختی فرهنگی و طبیعی زیادی را در خود دارد و یکی از مراکز مورد توجه خاص زمین شناسان ایران و جهان است.

وی ادامه داد: آماده سازی زیرساخت‌های ژئوسایت‌ها از جمله تابلوهای تفسیری، بخش‌های خدماتی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای جامعه محلی در سطوح مختلف از جمله مباحث آموزش علوم زمین و دانش آموزی، صنایع دستی و تولید محصولات محلی، مطالعات و پژوهش‌ها، راه اندازی و تشکیل مرکز اطلاع رسانی ژئوپارک اقداماتی بوده که در این چند سال انجام شده است و گزارش آن را در قالب پرونده آماده و ارسال کردیم.

به گزارش مهر، امری کاظمی گفت: پرونده ارس نیز به عنوان دومین ژئوپارک داوطلب ایران دو سال پیش به یونسکو ارسال شد و مورد تأیید قرار گرفت، ولی به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا امکان سفر ارزیابان یونسکو به کشور و بررسی‌های میدانی آنها میسر نشد و به تعویق افتاد امیدواریم در آینده نزدیک این ارزیابی انجام شود و ژئوپارک ارس نیز معرفی شود.

امری کاظمی در اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران، ۳۰ منطقه را در ایران به عنوان مناطق پیشنهادی برای معرفی و ثبت تحت عنوان ژئوپارک به تفصیل معرفی کرده‌است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید