چین پخش کانال جهانی تلویزیون بی‌بی‌سی را ممنوع می‌کند

    کد خبر :784711

سازمان نظارت بر رسانه‌های صوتی تصویری چین روز پنجشنبه تصمیم گرفت پخش “بی‌بی‌سی ورلد نیوز” را در این کشور ممنوع کند.

چین از گزارش‌های بی‌بی‌سی در مورد همه گیری کرونا و سرکوب اقلیت اویغور این کشور انتقاد داشته است.

بی‌بی‌سی در واکنش گفته که از این تصمیم “مایوس” شده است.

پیشتر در ماه جاری سازمان نظارت بر رسانه های بریتانیا، آفکام، مجوز پخش “شبکه تلویزیون جهانی چین” (سی جی تی ان) را در این کشور لغو کرد.

آفکام گفت متوجه شده است که مجوز “سی‌جی‌تی‌ان” در اختیار “استار چاینا مدیا ال تی دی” است، درحالی که نباید چنین باشد.

این سازمان همچنین گفت که “سی‌جی‌تی‌ان” سال پیش با پخش آنچه ادعا می شود اعترافات اجباری پیتر هامفری شهروند بریتانیا بود مقررات پخش در این کشور را نقض کرده بود.

به گزارش ایسنا، سازمان اداره فیلم، تلویزیون و رادیوی چین در تصمیم خود گفت دریافته که گزارش های “بی‌بی‌سی ورلد نیوز” درباره چین “به طور جدی” اصول راهنمای پخش صوتی تصویری در این کشور را نقض می کند، از جمله “این شرط که خبر باید درست و منصفانه باشد” و به “منافع ملی چین ضربه نزند.”

این سازمان گفت که تقاضای بی‌بی‌سی برای تمدید سالانه مجوز پخش رد خواهد شد.

بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای گفت: “ما از تصمیم مقام‌های چین و اتخاذ چنین مسیری مایوس هستیم. بی‌بی‌سی مورد اعتمادترین شبکه پخش خبر در سطح بین‌المللی است و خبرهای اطراف جهان را منصفانه، بی طرفانه، و بدون ترس یا امتیاز دادن گزارش می‌کند.”

کانال تلویزیونی “بی‌بی‌سی ورلد نیوز” که هزینه آن با پخش آگهی تامین می‌شود به زبان انگلیسی در اطراف جهان پخش می‌شود. کانال بی‌بی‌سی در چین با محدودیت‌های زیادی روبروست و فقط در هتل‌های بین‌المللی و برخی مجتمع‌های دیپلماتیک قابل دسترسی است، در نتیجه بیشتر مردم چین قادر به تماشای آن نیستند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا این تصمیم چین را “اقدامی غیرقابل قبول برای مهار رسانه‌های آزاد” توصیف کرد.

او گفت: “محدودیت‌های اعمال شده در چین بر آزادی رسانه‌ها و اینترنت یکی از شدیدترین‌ها در جهان است و تصمیم تازه بیش از پیش به وجهه چین در چشم جهانیان لطمه می‌زند.”

وزارت خارجه آمریکا هم این تصمیم را محکوم کرد و آن را بخشی از عملیات گسترده‌تر چین برای سرکوب رسانه‌های آزاد توصیف کرد.

روابط چین و بریتانیا در ماه‌های اخیر رو به وخامت گذاشته است که پس از اقدام پکن در معرفی یک قانون امنیتی تازه در هنگ کنگ بعد از جنبش گسترده دموکراسی‌خواهی در این مستعمره سابق بریتانیاست.

بریتانیا در ماه ژانویه برنامه تازه‌ای را اعلام کرد تا به ۵.۴ میلیون هنگ کنگی حق زندگی و نهایتا شهروندی بریتانیا بدهد، چون معتقد است که چین حقوق و آزادی های مردم این منطقه را تضعیف می کند.

چین در دو سال گذشته به طور منظم مشغول مسدود کردن یا ممنوع کردن رسانه‌های خارجی از جمله اخراج سه خبرنگار آمریکایی در سال ۲۰۲۰ بوده است. وبسایت و اپ بی‌بی‌سی از قبل در چین ممنوع بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید