چگونگی تاثیر وزن میلگرد بر قیمت آن

    کد خبر :948860

سوالی که اغلب ذهن خریداران و مشتریان انواع میلگرد را به خود مشغول می‌کند، تفاوت وزن آرماتورهای سبک و سنگین است. آیا وزن این محصول رابطه مستقیم با قیمت آن دارد؟ آیا هرچه وزن این قطعات فولادی بیشتر باشد، قیمت نیز بالاتر است؟ یا برعکس؟

قیمت‌گذاری شاخه‌های آرماتور در واحد کیلوگرم انجام می‌شود. این مقاطع فولادی بر حسب وزن خود، به دو دسته محصولات سبک و سنگین وزن تقسیم می‌شوند. در برخی از صنعت‌ها به نوع سبک این محصول نیاز دارند و در برخی دیگر لازم است که از محصولات سنگین استفاده کنند.

تاثیر وزن بر قیمت میلگرد

در کشور ما، کارخانه‌های گوناگونی به تولید انواع آرماتور طبق استانداردها و روش‌های ساخت مختلف مشغول هستند. هر کدام از این مجتمع‌های فولادی در حوزه‌ای خاص معروف و شناخته‌شده هستند. به‌علاوه هر کارخانه این قطعه را در سایزهای متنوعی عرضه می‌کند، هرچه سایز میلگرد بیشتر باشد، در نتیجه نرخ آن بالاتر است. به عنوان مثال قیمت میلگرد 20 با توجه به سنگین‌ بودن، از آرماتور سایز 14 بیشتر محاسبه می‌شود.

دلیل معروف بودن بعضی از کارخانه‌ها نزد مشتریان، به علت تولید آرماتورهای سبک است و برخی دیگر با عنوان بهترین تولیدکنندگان محصولات سنگین شناخته می‌شوند. در ادامه این نوشته هر کدام از این دسته‌ها و متفاوت بودن قیمت آنها را بررسی می‌کنیم و چند کارخانه معروف در زمینه تولید این قطعات را مثال می‌زنیم. از آنجایی‌که فروشگاه‌ها و سایت‌های گوناگون قیمت روز میلگرد رابرحسب کیلوگرم اعلام می‌کنند، می‌توان به نقش اصلی این عامل  نسبت به دیگر فاکتورها بر قیمت محصول پی برد.

با توجه به پرکاربرد بودن آرماتورها به‌ویژه در ساختمان سازی، قیمت آن نقشی اساسی در برآورد هزینه های پروژه دارد. آنچه برای خریداران و پیمانکاران از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، بررسی مقدار میلگرد مورد نیاز و محاسبه قیمت روز آن در کارخانه‌های مختلف است.

میلگرد سبک و سنگین چه تاثیری بر قیمت دارند؟

اما در ادامه به سراغ این موضوع می‌رویم که رابطه بین وزن و قیمت چگونه است؟ آیا میلگرد سبک در بازار گران‌تر محاسبه می‌شود یا ارزان‌تر؟ در جواب این سوال باید بگوییم درست است که هر چه وزن محصول بیشتر باشد، طبعا قیمت آن هم بیشتر می‌شود؛ اما در واحد کیلوگرم، به‌طور‌معمول یک کیلو میلگرد سبک، قیمت بیشتری نسبت به یک کیلو محصول سنگین دارد. در واقع آرماتور سبک، گران‌تر از نوع سنگین در نظر گرفته می‌شود.

برای درک بهتر موضوع ابتدا به تعریف میلگرد سبک و سنگین توجه کنید. اکثر کارخانه‌ها قطعات خود را در شاخه‌های 12 متری می‌سازند؛ البته وزن آرماتورها روی تعیین مقاومت آنها در برابر کشش و خمش تاثیر می‌گذارد.

نکته بعدی اینکه این قطعات در سایزهای گوناگون تولید می‌شوند و هر چه سایز مقطع فولادی بیشتر باشد (قطر بیشتر)، در نتیجه وزن آن هم بیشتر بوده و قیمت قطعه افزایش پیدا می‌کند. قیمت میلگرد سیرجان مثالی برای درک بهتر این موضوع است و با توجه به سایزهای گوناگون آن تفاوت دارد. سایزهای مختلف آرماتورهای جهان فولاد سیرجان، وزن‌های متفاوتی دارند. به‌عنوان‌مثال، وزن سایز 8، حدود 5 کیلوگرم و سایز 32 این محصول، حدود 76 کیلوگرم وزن دارد. با توجه به این موضوع، قطعا قیمت محصول سایز 32 این کارخانه با توجه به سنگین‌تر بودن آن، بالاتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد قیمت میلگرد فولاد سیرجان اینجا کلیک کنید.

نکته مهم بعدی این‌که همیشه قبل از خرید هر نوع مقطع فولادی، وزن آن را با جدول اشتال مقایسه کنید تا از استاندارد بودن و کیفیت آن مطمئن شوید و محصول خوب را از بد تشخیص دهید.

میلگرد سبک وزن

اولین نکته این‌که سبک بودن میلگرد، دلیلی بر استاندارد نبودن آن نیست. تمامی کارخانه‌ها قطعات خود را در بازه وزن استاندارد جدول اشتال می‌سازند. چنان‌چه واحدهای صنعتی، محصولات خود را طبق استاندارد تولید کرده باشند، وزن قطعات مشابه با جدول اشتال است؛ مقدار اختلاف موجود، موجب دسته‌بندی میلگردها در دو نوع سنگین و سبک می‌شود.

 

قطعات سبک نسبت به محصولات سنگین، وزن کمتری دارند و در دسته میلگردهای آجدار قرار می‌گیرند. این آرماتورها مورد توجه بسیاری از پیمانکاران هستند. البته دقت کنید که سبک بودن به معنی بی‌کیفیت بودن یا مقاومت پایین محصول نیست. کارخانه راد همدان یکی از واحدهای صنعتی است که این نوع قطعات را تولید می‌کند.

میلگرد سنگین وزن

آرماتور سنگین به محصولی گفته می‌شود که با توجه به جدول وزن میلگرد و جدول اشتال ساخته شده باشد. یکی از نمونه‌های پرطرفدار این نوع محصولات، محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان هستند که وزن آنها دقیقا مطابق با استاندارد اشتال است. آرماتور سنگین را معمولا با همان نام میلگرد می‌شناسند اما در مورد قطعات سبک، حتما عبارت سبک وزن در کنار نام آنها به‌کار برده می‌شود.

نظر شما چیست؟ آرماتور سنگین بهتر و کاربردی‌تر است یا سبک؟ بدون شک انتخاب نوع محصول بستگی به نوع سازه و پروژه شما دارد؛ آنچه اهمیت فراوانی دارد این نکته است که میلگرد انتخاب‌شده بتواند نیروهای جانبی وارد بر سازه را تحمل کند. پیمانکاران با توجه به فاکتورها و عوامل زیادی در برخی از پروژه‌ها از نوع سبک استفاده می‌کنند و در برخی دیگر از آرماتورهای سنگین. توجه داشته باشید که محصولات سبک معمولا به‌عنوان تقویت‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر قطعات از حدی سبک‌تر باشند استفاده از آنها در بتن ممنوع است.

با توجه به تمامی مطالب گفته‌شده، به‌طور کامل با تاثیر وزن بر قیمت میلگرد آشنا شدید؛ بر خلاف تصور، آرماتور سبک از نوع سنگین گران‌تر است. از طرفی هرچه وزن آرماتوری بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر محاسبه می‌شود. برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، جدول‌های قیمت کارخانه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید