چه کسی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا پیروز می‌شود؟

    کد خبر :666685

طبق این گزارش، چنانچه رای دهندگان براساس کیف پول خودشان رأی دهند، ترامپ در انتخابات پیروز خواهد شد و نسبت به پیروزی سال ۲۰۱۶، رأ‌ی‌های الکترال کالج بیشتری به دست خواهد آورد. پیش بینی مودیز بر اساس نگرش افراد درباره وضع مالی‌شان، دستاورد‌های بازار سهام در دوره ترامپ و نرخ بیکاری (که به پایین‌ترین حد خود در ۵۰ سال رسیده) استوار شده است.

 

نظرسنجی‌های متعددی که در ماه دسامبر انجام شد، از رقابت تنگاتگ جو بایدن و ترامپ حکایت دارند. به رغم برتری نسبی بایدن بر ترامپ در حال حاضر، اما برخی کارشناسان معتقدند که رقابت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چنان تنگاتگ است که نمی‌توان به طور قاطعانه پیشی بینی کرد که چه کسی پیروز انتخابات خواهد بود.

 

به گزارش فرارو، کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا باقی مانده است. دو حزب جمهوریخواه و دمکرات به شدت در حال رقابت با یکدیگر هستند تا نامزد نهایی خود را به افکار عمومی بقبولانند. در داخل حزب جمهوریخواه، دونالد ترامپ، هیچ رقیب مهمی ندارد و از همین الآن می‌توان گفت: کاندیدای نهایی حزب جمهوریخواه خواهد بود.

 

از سوی دیگر، حداقل ۱۵ کاندیدای دمکرات برای به دست آوردن تایید نهایی حزب دمکرات تلاش می‌کنند. تقریبا اکثر نظرسنجی‌های معتبر آمریکایی که در ماه دسامبر انجام شدند، نشان می‌دهد که جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما، در میان کاندیدا‌های دمکرات پیشتاز است. این نظرسنجی‌ها توسط رسانه‌ها و مراکزی همچون ان بی سی نیوز، وال ستریت ژورنال، سی ان ان، اس اس آر اس، ان پی آر و یو اس‌ای تودی، انجام شده‌اند. طبق این نظرسنجی‌ها، برنی سندرز در مرتبه دوم بعد از بایدن قرار دارد.

 

کمی بیش از یک ماه دیگر، اولین رویداد انتخاباتی مهم آمریکا در ایالت آیوا برگزار می‌شود. در مجمع‌های آیوا، جلساتی به منظور انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود. از این مجمع‌ها به طور گسترده به عنوان نشانه مهمی در زمینه موفقیت احتمالی نامزد‌ها یاد می‌شود. در مجمع‌های یادشده، افراد در اماکن عمومی مانند مدارس یا کلیسا‌ها جمع می‌شوند تا در مورد حمایت از یک نامزد مشخص تصمیم گیری کنند. از همین رو، مجمع‌ها مانند احزاب محلی عمل می‌کنند که در آن‌ها مقرر می‌شود که چه کسانی به کنوانسیون ملی تعیین نامزد‌ها اعزام می‌شوند. در نتیجه، مجمع‌های انتخاباتی آیوا به طور غیرمستقیم مشخص می‌کند که ایالت آیوا از کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهد کرد.

 

جدیدترین نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

در آستانه برگزاری مجمع آیوا، نتایج چندین نظرسنجی درباره موقعیت دونالد ترامپ و رقبای وی منتشر شده است. در مجموع نظرسنجی‌ها را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش نخست موقعیت کاندیدا‌های دمکرات‌ها نسبت به یکدیگر در افکار عمومی را نشان می‌دهد و بخش دوم به مقایسه محبوبیت کاندیدا‌های دمکرات و ترامپ در میان افکار عمومی می‌پردازد.

 

در بخش نخست، نظرسنجی‌ها به وضوح پیشتاز بودن جو بایدن نسبت به سایر نامزد‌های دمکرات را نشان می‌دهند. طبق نظرسنجی جدید سی ان ان که توسط شرکت تحقیقاتی «اس اس آر اس» انجام شد، بایدن حمایت ۲۶ درصد رأی دهندگان ثبت نام کرده را بدست آورده است. این رأی دهندگان، دمکرات یا مستقل‌های متمایل به دمکرات‌ها هستند. برنی سندرز، با ۲۰ درصد و الیزابت وارن با ۱۶ درصد بعد از بایدن قرار دارند. بر این اساس، رأی دهندگان دمکرات معتقدند بایدن گزینه مناسبی برای شکست دادن ترامپ در انتخابات آینده است. نظرسنجی‌های دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهند.

 

اما موقعیت بایدن و سایر نامزد‌های دمکرات در برابر ترامپ چگونه است؟ در اغلب نظرسنجی‌ها نامزد‌های دمکرات نسبت به ترامپ موقعیت بهتری در افکار عمومی دارند. این امر بر بایدن هم صدق می‌کند. در نظرسنجی سی ان ان، که بین ۱۲ تا ۱۵ دسامبر از طریق تلفن انجام شده، محبوبیت بایدن ۴۹ درصد و محبوبیت ترامپ در میان پاسخ دهندگان ۴۴ درصد بوده است. همچنین در نظرسنجی فاکس نیوز نیز بایدن با کسب ۴۸ درصد در مقابل ۴۱ درصد ترامپ، از رئیس جمهور آمریکا جلوتر است. نکته جالتر آنکه، در نظرسنجی فاکس نیوز حتی سایر کاندیدا‌های دمکرات هم از ترامپ درصد بیشتری داشته‌اند. افزون بر این، طبق نظرسنجی دانشگاه «کوینی پیاک» که در دهم دسامبر منتشر شد، ۵۱ درصد رای دهندگان ثبت نام شده، گفته اند اگر امروز انتخابات عمومی ریاست جمهوری برگزار شود به بایدن رأی خواهند داد. در مقابل، ۴۲ درصد گفته اند به ترامپ رای خواهند داد.

 

نتایج نظرسنجی‌های دیگری که در ماه دسامبر درباره ترامپ و بایدن انجام شده‌اند به شرح زیر است:

کالج امرسون: بایدن ۵۲ درصد و ترامپ ۴۸ درصد

دانشگاه سوفولک: بایدن ۴۱ درصد و ترامپ ۴۴ درصد

سروی یو اس ای: بایدن ۵۲ درصد و ترامپ ۳۹ درصد

دانشگاه هافسترا: بایدین ۵۲ درصد و ترامپ ۴۸ درصد‌ای بی سی نیوز و واشنگتن پست: بایدن ۵۶ درصد و ترامپ ۳۹ درصد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کمتر از یک سال دیگر، در سوم نوامبر ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد.

 

واضح است که ترامپ در مقابل بایدن وضعیت مساعدی ندارد. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ترامپ برای بهتر کردن موقعیت خود بر ثبات و رشد اقتصادی آمریکا در سال‌های اخیر تاکید ویژه خواهد کرد. چنین تاکیدی، می‌تواند بر رأی دهندگان تاثیر بگذارد. خصوصا که طبق نظرسنجی اخیر سی ان ان، ۷۶ درصد پاسخ دهندگان در اواسط دسامبر وضعیت اقتصادی آمریکا را خوب ارزیابی کرده اند.

 

شاید به همین دلیل است که افکار عمومی نسبت به استیضاح ترامپ اشتیاق چندانی نشان نداد. نظرسنجی سی ان ان در آستانه رأی گیری مجلس نمایندگان درباره استیضاح، نشان داد که افکار عمومی آمریکا تقریبا به طور یکسان با استیضاح ترامپ موافق یا مخالف بود. در همین نظرسنجی، ۴۵ درصد پاسخ دهندگان از استیضاح و برکناری ترامپ حمایت کردند. این در حالی است که در اواسط نوامبر ۵۰ درصد افکار عمومی با استیضاح ترامپ موافق بودند. در مقابل، مخالفان استیضاح بیشتر شده‌اند. در نظرسنجی یادشده، ۴۷ درصد پاسخ دهندگان با استیضاح ترامپ مخالفت کرده‌اند. این در حالی است که در ماه نوامبر ۴۳ درصد مخالف استیضاح بودند. حمایت از استیضاح و برکناری ترامپ در حزب دمکرات نیز از ۹۰ درصد در نوامبر به ۷۷ درصد در دسامبر رسید.

 

جدای از این، اواسط ماه اکتبر، شرکت تحقیقات اقتصادی «مودیز آنالیتیکس» در گزارشی مدعی شد که اگر اقتصاد آمریکا وضعیت فعلی را ادامه دهد، ترامپ به راحتی در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز خواهد شد. طبق این گزارش، چنانچه رای دهندگان براساس کیف پول خودشان رأی دهند، ترامپ در انتخابات پیروز خواهد شد و نسبت به پیروزی سال ۲۰۱۶، رأ‌ی‌های الکترال کالج بیشتری به دست خواهد آورد. پیش بینی مودیز بر اساس نگرش افراد درباره وضع مالی‌شان، دستاورد‌های بازار سهام در دوره ترامپ و نرخ بیکاری (که به پایین‌ترین حد خود در ۵۰ سال رسیده) استوار شده است. چنانچه این متغیر‌های اقتصادی همینطور باقی بمانند، ترامپ برای چهار سال دیگر رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. مدلی که مودیز طراحی کرده بسیار دقیق است و جز سال ۲۰۱۶، از سال ۱۹۸۰ به بعد همیشه پیش بینی آن درست از آب درآمده است. جالب آنکه در سال ۲۰۱۶، مودیز پیش بینی کرده بود که هیلاری کلینتون پیروز می‌شود، اما در نهایت ترامپ رئیس جمهور شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید