چه کسانی از تخفیف صددرصدی بهای برق بهره‌مند می‌شوند؟

    کد خبر :741407

محمدحسن متولی زاده با اشاره به این که طرح برق امید با هدف اصلاح الگوی مصرف همه خانوارهای ایرانی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در سه سال گذشته طرهای تشویقی مختلفی برای عبور از پیک بار اجرا کرده است چرا که در تابستان مصرف برق افزایش بسیاری می یابد.

متولی زاده ادامه داد: درهمین راستا به صنایع و کشاورزان مشوق هایی اختصاص می یابد که مصارفشان را جابه جا کنند و به ساعت های دیگری انتقال دهند که با بهره گیری از همین ابزار های تشویقی، تابستان سال گذشته و امسال را که گرمترین تابستان در طول 30 سال گذشته بود، با موفقیت پشت سرگذاشتیم و در دوسال متوالی (98 و 99) نیز تنها یک درصد رشد را تجربه کردیم، این درحالی است که در سال های گذشته رشد 5.2 درصدی نیز ثبت شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته 120 هزار و امسال 294 هزار تفاهمنامه با مشترکان صنعتی و کشاورزی به امضا رسید و برهمین اساس سال گذشته 350 میلیارد تومان پاداش به این دو گروه از مشترکان اختصاص یافت که در صورتحسابی های برقی آنها لحاظ شد.

وی کسب این موفقیت را نتیجه تعامل و همکاری همه مشترکان دانست و اظهار داشت: نکته مهم دیگر آنکه در کنار کاهش رشد پیک به یک درصد، براساس آمارها مصرف برق صنایع در 5 ماه گذشته 11 درصد افزایش داشته است که نشان دهنده بالارفتن میزان تولید و رونق صنایع و افزایش بهره وری است.

متولی زاده همچنین با بیان این که سال گذشته 8 میلیون خانوار مشمول مشوق های برقی شدند و 106 میلیارد تومان به آنها پاداشت اختصاص یافت، در خصوص برق امید گفت: با توجه به اجرایی شدن طرح برق امید که از دو ماه دیگر به صورت رسمی کلید خواهد خورد، همه مشترکان خانگی می توانند در آن مشارکت کنند.

مدیرعامل توانیر در عین حال به وجود 30 میلیون مشترک خانگی در کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تاکنون مشترکان خانگی کشور در دو دسته “زیرالگو” و “بیش ازالگو” تقسیم بندی می شدند که هرکدام تعرفه خاص خودشان را دارند.

متولی زاده با اشاره به این که 85 درصد از مشترکان زیرالگو برق مصرف می کنند و تنها 15 درصد بالاتر از الگوهای تعیین شده مصرف دارند، اضافه کرد: در طرح برق امید مشترکان زیرالگو هم به دو دسته خوش مصرف و کم مصرف تقسیم بندی می شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص آنکه 30 میلیون نفر مشترکی که در طرح برق امید از تخفیف صد درصدی بهای برق بهره مند می شوند، چه تعداد از مشترکان را شامل می شود؟ گفت: حدود 8 و نیم میلیون مشترک ما در این محدوده هستند و البته تا زمانی که کم مصرف باقی بمانند، از تخفیف صد درصدی بهره مند خواهند شد.

متولی زاده در عین حال تصریح کرد: مشترکان خوش مصرف هم می توانند با رعایت نکاتی ساده، خود را به جرگه کم مصرف ها برسانند و از تخفیف صد درصدی بهای برق مصرفی بهره مند شوند.

وی با اشاره به این که تعرفه های برق پلکانی است و هرچه از میزان مصرف برق مشترکان کاسته شود، مزایای اقتصادی برای خانوارها دارد، گفت: به طور مثال اگرمشترکان 10 درصد مصرف برق خود را کم کنند، 20 درصد از هزینه برقشان کم می شود و اگر 20 درصد مصرف را کاهش دهند، شاهد کاهش 40 درصدی هزینه برق مصرفی خواهند بود.

متولی زاده درخصوص نحوه اجرای طرح نیز گفت: ما ابتدا به مردم اطلاع رسانی خواهیم که در چه گروهی از مصرف قرار دارند و سپس برای مشترکانی که در گروه های خوش مصرف و پرمصرف قرار دارند، راهکارهای کاهش مصرف برق را آموزش خواهیم داد.

مدیرعامل توانیر با بیان این که در تابستان وسایل سرمایشی و در سایر فصل های سال سیستم های روشنایی سهم عمده مصرف را دارند افزود: استفاده از لامپ های LED و… می تواند باعث کاهش 12 درصدی مصرف برق شود.

متولی زاده همچنین استفاده از وسایل قدیمی و پرمصرف را نیز از دیگر دلایل بالا بودن مصارف و هزینه برق خانوارها عنوان کرد و با اشاره به این که هم اکنون ارزانترین برق دنیا را داریم گفت: دولت بابت تولید برق باید یارانه بپردازد زیرا در حالی که قیمت تمام شده برق بدون احتساب هزینه سوخت، 150 تومان و با احتساب هزینه سوخت بیش از 350 است، میانگین دریافتی ما از مشترکان بابت هرکیلووات ساعت برق مصرفی تنها حدود 80 تومان است.

وی همچنین با اشاره به برخی مزایای اجرای طرح برق امید گفت: هرچه از میزان مصرف بخشی خانگی کمتر شود می تواند به بخش صنعتی تزریق و باعث رونق تولید و صنعت شود.

متولی زاده با تاکید برآنکه برق در بخش خانگی برای رفاه و آسایش مردم مورد استفاده قرار می گیرد و ما به هیچ عنوان به دنبال کاهش سطح رفاه مردم نیستیم، خاطرنشان کرد: همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، با انجام راهکارهای ساده ای می توان مصرف را بهینه کرد.

وی گفت: با مصرف هر یک کیلووات ساعت برق یک کیلوگرم CO2 تولید و درجو منتشر می شود و با توجه به بررسی های صورت گرفته با اجرای این طرح، 9 میلیارد کیلووات ساعت از مصرف برق کاسته و در ادامه از انتشار 9 میلیون تن گاز CO2 به جو جلوگیری می شود .

به گزارش ایلنا،متولی زاده اذعان کرد: این میزان همچنین معادل صرفه جویی یک میلیون و 800 هزار بشکه ای نفت است و جلوگیری از قطع 320 میلیون اصله درخت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید