چه نهادی بر مراکز خالکوبی و تتو نظارت می‌­کند؟

    کد خبر :44772

روزگاری دیدن خالکوبی روی دست و بدن نمادی از شرارت و اوباشی‌گری بود، حالا اما مدت‌هاست که خالکوبی و تتو به واسطه تبلیغات وارداتی «مد» شده است.

روزگاری دیدن خالکوبی روی دست و بدن نمادی از شرارت و اوباشی‌گری بود، حالا اما مدت‌هاست که خالکوبی و تتو به واسطه تبلیغات وارداتی «مد» شده است؛ ‌مدی که از تتوی آرایشی خانم‌ها برای ابرو و صورت آغاز شد، اما حالا وقتی در کوچه و خیابان راه می‌روید یا حتی هنگامی که برای انجام کاری به یک فضای رسمی همچون بانک وارد می‌شوید با کارمندانی مواجه می‌شوید که نقش‌های بزرگ و کوچک و رنگارنگی را به تبعیت از برخی بازیگران و ورزشکاران خارجی روی دست و بدن خود خالکوبی کرده‌اند.

نکته قابل تأمل اینجاست که تقریباً تمام تتوها و خالکوبی‌های انجام شده در مراکز زیر زمینی و توسط افراد غیرمتخصصی است که می‌تواند خطر انتقال بیماری‌های خطرناکی همچون ایدز و هپاتیت را به دنبال داشته باشد، اما افراد به تبعیت از مدهای وارداتی برای شبیه شدن به برخی چهره‌های معروفی که حتی در کشور خودشان به عنوان فردی موجه شناخته نمی‌شوند، حاضرند هم خطر بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت را به جان بخرند و هم از ۳۰۰، ۴۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان هزینه کنند.

این‌بار هم پای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در میان است. کافی است تا سری به اینستاگرام بزنید و کلمه تتو یا خالکوبی را جست‌وجو کنید تا فهرست بلند بالایی از افرادی که حاضرند این کار را برای شما انجام دهند، پیش‌رویتان قرار بگیرد. طرح و نقش‌ها هم نامحدود است؛ ‌از طرح‌های ریز و کوچک و نمادهای خاصی که خیلی‌ها از داستانشان بی‌خبرند گرفته تا نقش‌های بزرگی که سراسر بدن را فرا می‌گیرد و نقش‌های عجیبی بر پوسته انسانی افراد می‌کشد.

گرایش افراطی به خالکوبی و تتو در شرایطی در جامعه ما در حال فراگیر شدن است که معاون فنی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به عوارض دستگاه‌های خالکوبی می‌گوید واقعیت این است که قاطبه دستگاه‌های مورد استفاده در کشور به صورت رسمی وارد نشده‌اند و هیچ تضمینی هم در موردشان وجود ندارد و حتی اپراتورهای آنها افرادی هستند که صرفاً در یکسری کلاس آموزشی شرکت کرده‌اند و از اطلاعات و سواد تخصصی در این خصوص بی‌بهره‌اند و البته که ایمنی بسیاری از دستگاه‌ها مورد استفاده آنها پایین است.

کسانی که خالکوبی می‌کنند

فصل اول سریال مشهور فرار از زندان (Prison Break) مایکل اسکافیلد که شخصیت اصلی داستان و یک مهندس سازه است، برای کمک به برادرش نقشه فرار را با همه جزئیات روی بدنش خالکوبی می‌کند. بعد از فرار الکساندر ماهون که کارآگاه زیرکی است با این سؤال که چرا یک فرد تحصیلکرده و باسواد روی بدن خود خالکوبی کرده است پی به راز اسکافیلد می‌برد و از روی همان خالکوبی‌ها رد او را می‌گیرد.

داستان این سریال مشهور نشان‌دهنده آن است که حتی در غرب هم خالکوبی برای اقشار خاصی تعریف شده است. هرچند حالا مدت‌هاست که با کمک ابزار رسانه خالکوبی در فوتبالیست‌ها، خواننده‌ها و بازیگران غربی یک پدیده مرسوم شده و به تبع آن افرادی که متأثر از این قشر هستند هم به خالکوبی روی آورده‌اند. در برخی گروه‌ها نشانه عضویت افراد در آن گروه است. به عنوان مثال اغلب باندهای مافیایی و مواد مخدر برای اینکه اعضایشان از باند خارج نشوند روی بدن آنها خالکوبی‌های با طرح‌های خاص انجام می‌دهند تا اینها نتوانند در جای دیگری کار پیدا کنند.

اگر از یکی از گروه‌های مواد مخدر در السالوادور عکس بگیرید، می‌بینید که بسیاری از اعضای باند سر تا پای خود را خالکوبی کرده‌اند. در واقع تتو شیوه‌ای برای حفظ اعضا در اینگونه باندهای مخوف است. این تب جهانی که در ایران در حال فراگیر شدن است در دنیا مخالفان سرسختی هم دارد. در بین مشاهیر کریستیانو رونالدو، ستاره رئال‌ماردید، اهداکننده مستمر خون است و به همین خاطر تتو ندارد. در کشور ژاپن هم قوانین مانع از پذیرش کارمندانی با تتو در استخرهاست.

تبلیغات اینستاگرامی

در ایران اما ماجرا فرق می‌کند؛ ایرانی‌هایی که نقش‌های مختلف رنگی و سیاه و سفید را روی بدنشان خالکوبی می‌کنند، الزاماً عضو باندهای مخوف نیستند، بلکه اینجا تبعیت از تب‌های وارداتی است که قشر جوان را به این سمت و سو می‌کشاند. این تب به خصوص در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های بدنسازی بیش از پیش داغ می‌شود. البته تازه‌کارها نمی‌دانند قوانین مانع از حضور ورزشکاران با خالکوبی در مسابقات بدنسازی می‌شود و تنها گول تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را می‌خورند و به سراغ نقاشی روی بدن خود می‌روند؛‌ نقش‌هایی که اگر پشیمان شوید پاک کردنشان به سادگی امکانپذیر نیست و اینجا هم پشیمانی سودی ندارد!

به گفته یکی از تتوکاران که اولین بار نقش خالکوبی را در زندان تجربه کرده و اکنون در یکی از آرایشگاه‌های منطقه قیطریه کار می‌کند، قیمت خالکوبی براساس طرح و اندازه آن تغییر می‌کند. قیمت‌ها از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و خالکوبی کامل پشت بدن ۲۰ میلیون تومان آب می‌خورد. این کار هم مانند بسیاری از کارهای دیگر بالای شهر و پایین شهر دارد و قیمت‌ها بر این اساس بسیار متفاوت است، اما ظاهراً تتوکارها از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند و همین مسئله موجب شده تا در اغلب آرایشگاه‌ها یک تتوکار حرفه‌ای وجود داشته باشد. برخی تتوکارها هم به صورت سیار فعالیت می‌کنند.

ایدز، سرطان و هپاتیت پایان تلخ برخی تتوها

اما اگر شما هم قصد تتو یا همان خالکوبی کردن را دارید، باید بدانید که دکترحمزه قاسمی معتقد است: خالکوبی احتمال ابتلا به سرطان پوست، هپاتیت و ایدز را افزایش می‌دهد و خالکوبی شانس ابتلا به هپاتیت C را تا ۱۰برابر بالا می‌برد. وی با اشاره به اینکه مکان‌هایی که خالکوبی در آن صورت می‌گیرد غیراستریل و بهداشتی نیست، می‌گوید: تزریق‌کننده مواد خالکوبی نیز از شرایط استریل برخوردار نیست که این امر باعث بروز بیماری می‌شود. درکنار اینها اگر از خالکوبی‌تان پشیمان شوید، تنها راهکار موجود درمان با اشعه لیزر است. پس کمی بیشتر فکر کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید