چه محدودیت‌های تجاری در انتظار ایران است؟

    کد خبر :281452

آیا خروج آمریکا از برجام می‌تواند تجارت ایران را متاثر کند؟ اگر این طور است چگونه می‌توان تاثیر خروج آمریکا از برجام بر تجارت ایران را کاهش داد؟

بعد از خروج آمریکا از برجام، برای کاهش اثرات این اتفاق بر تجارت ایران باید به چه مسایلی توجه داشت؟

عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام بر تجارت ایران گفت: خروج آمریکا از برجام محدودیت‌هایی را برای تجارت و اقتصاد ما ایجاد می‌کند اما نه به طور مستقیم، چرا که ما پیش از این هم رابطه اقتصادی خاصی با آمریکا نداشتیم.

وی افزود: اگر به سمت تشدید تحریم‌ها پیش برویم ما در بحث صادرات نفت و واردات بعضی از کالاها محدودیت‌هایی خواهیم داشت.

آرگون عنوان کرد: اگر بتوانیم دیپلماسی فعال داشته باشیم و بحث تنش‌زدایی در روابط بین‌المللی را دنبال کنیم و اهداف برجام را با متحدان اروپایی حفظ کنیم می‌توانیم اثرات خروج آمریکا از برجام را به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد :در حال حاضر ما از نظر موجودی ارزی کمبودی نداریم ولی بحث سفته‌بازی‌ها و عدم تعدیل نرخ دلار متناسب با افزایش نرخ تورم در سال‌های گذشته بر این موضوع تاثیرگذار بوده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: هیجانات سیاسی و میل افراد به حفظ سرمایه به شکل ارز از دیگر عوامل تشدیدکننده نوسانات بازار ارز است. به این صورت در بخش تامین ریال هم در کشور دچار مشکل می‌شویم چه برسد به تقاضای ارز خارجی که تا این حد افزایش داشته باشد. مردم می‌خواهند سرمایه‌هایشان را به صورت دلاری حفظ کنند.

آرگون در پایان بیان کرد: تصمیمات برای تعدیل نرخ ارز می‌تواند به سامان این آشفتگی کمک کند. البته من معتقد هستم نرخ ارز را نباید سرکوب یا نرخی غیرواقعی برای آن اعلام کرد. مسلما خروج آمریکا از برجام تاثیرات مثبتی ندارد و فشارهای بیشتری را بر اقتصاد وارد می‌کند ولی با یک همدلی داخلی می‌توان آثار این تصمیم را کاهش داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید