جدیدترین اخبار
27 آذر 1399 ساعت 10:37 روی خط خبر کد خبر :770090
برای چاپ کلیک کنید

چه رفتارهایی در قرنطینه کرونا، سلامت ما را تهدید می‌کند؟

چه رفتارهایی در قرنطینه کرونا، سلامت ما را تهدید می‌کند؟

پس از شیوع کرونا در کشور و توصیه‌هایی مبنی بر ماندن در منزل برای پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹، ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر نظیر فشارخون بالا، چربی خون و… تبدیل به یکی از نگرانی‌های اصلی کادر درمان شد.

اما چگونه می‌توانیم جلوی بروز چنین بیماری‌هایی را در شرایط قرنطینه بگیریم؟

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، برخی رفتارها و شرایط جدید در زمان ماندن در منزل، در صورت عدم پیروی از اصول تغذیه مناسب و تحرک کافی می‌تواند سلامت ما را تهدید کند که شامل:

_ مصرف زیاد فست فودها که حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی هستند و موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

_ مصرف زیاد مواد قندی و شیرین بخصوص انواع نوشیدنی‌های دارای قند افزوده، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های صنعتی که تحریک سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

_ ترک عادت ورزش منظم در طول روز

_ بی‌تحرکی به دلیل استفاده بیش از پیش از بازی‌ها و فیلم‌های کامپیوتری، تماشای تلویزیون و فضای مجازی

_ تعطیلی برنامه کلاس‌های ورزشی در مکان‌های ورزشی و خارج از منزل

_ نبود فضای مناسب برای پیاده روی و قدم زدن

_ افزایش ریزه خواری و مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی کمی دارند مثل انواع چیپس و پفک ، شکلات و… بویژه در زمان تماشای تلویزیون به مدت طولانی

_ به هم خوردن نظم خواب و بیداری روزهای عادی به دلیل تعطیل شدن فعالیت‌های خارج از منزل

_ دیر خوابیدن شبانه و دیر بیدار شدن روز که سبب به هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن، اختلال سوخت و ساز و برنامه منظم تغذیه روزانه نیز می‌شود.

چگونه تهدید ها را تبدیل به فرصت کنیم؟

برای پیشگیری از این تهدیدها و استفاده از فرصت در خانه ماندن برای بهبود شیوه زندگی و حفظ و ارتقای سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌ها، می‌توان به توصیه‌های تغذیه‌ای زیر عمل کرد:

_ برنامه ریزی برای مصرف وعده های غذایی اصلی در ساعات مشخص

_ مصرف حداقل دو وعده میوه در طول روز به عنوان میان وعده یا قبل از غذا

_ مصرف سبزی خوردن و سالاد همراه غذا و به همراه اعضای خانواده

_ در دسترس قرار ندادن انواع تنقلات و استفاده از تنقلات در زمان های مشخصی از روز برای جلوگیری از ریزه خواری

_ کاهش مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه

_ محدود کردن مصرف فست فودها و حتی الامکان تهیه آنها در منزل

_ محدود کردن مصرف نوشیدنی های گازدار و یا آب میوه‌های صنعتی و سایر نوشیدنی‌های شیرین مثل شربت‌ها و استفاده از شربت‌های کم شیرین خانگی و عرقیات گیاهی در صورت تمایل

_ غذا خوردن دور یک سفره در هر سه وعده غذایی اصلی، و صرف میان وعده‌ها در زمان تماشای برنامه‌های تلویزیون و یا گفتگوهای خانوادگی

_ استفاده از فرصت پخت و پز غذاهای متنوع و حتی ساده در منزل با همکاری اعضای خانواده و آزمودن دستورهای آشپزی غذاهای متنوع و سالم ( کم نمک، کم چرب و کم شیرین) با استفاده از کتب آشپزی و یا برنامه‌های آشپزی تلویزیون و یا فضای مجازی

_ همکاری و همراهی با اعضای خانواده در انجام برخی فعالیت‌ها در منزل از جمله کمک کردن در آماده سازی و تهیه غذا، کمک کردن در نظافت خانه، گلکاری و یا کاشت دانه انواع سبزی و صیفی در حیاط منزل، پشت بام یا گلدان‌های آپارتمانی، انجام حرکات نرمشی

_ برنامه‌ریزی برای خواب منظم، تنظیم زمان خواب برای داشتن خواب به موقع و آرام

_ پرهیز از مصرف نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های محرک و بر هم زننده خواب مانند قهوه و نسکافه و نیز شکلات تلخ در ساعات عصر و شب برای جلوگیری از بی‌خوابی

_ تعادل و تنوع در مصرف گروه‌های غذایی مختلف و جایگزین‌های آنها به منظور دریافت کلیه‌ ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن جهت افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری کووید-19

_ عدم مصرف خودسرانه مکمل‌های مولتی ویتامین برای پیشگیری از کرونا

Ad

روی خط خبر

  • روایت معاون دفتر رئیس جمهور از دو مأموریت پایانی دولت
  • کارگری که 500 میلیون تومان را به صاحبش بازگرداند
  • جزئیاتی جدید از پیشرفت مذاکرات ایران و 1+5 در وین
  • مذاکرات ایران و عربستان به دور دوم کشیده شد
  • 49.5؛ رقمی که مرکز آمار برای تورم نقطه ای فروردین تعیین کرد
  • بازداشت الاغ سواران کرونایی در شهر گراش
  • مفقود شدن یک زیردریایی اندونزی حامل ۵۳ سرنشین در حین انجام تمرینات
  • استفاده از دوز استنشاقی واکسن «رازی کووپارس» در کارآزمایی بالینی
  • ششمین محموله واکسن روسی اسپوتنیک-وی فردا به تهران ارسال می‌شود
  • کرونا کیانوش عیاری را هم درگیر کرد
  • روحانی: امنیت، دغدغه مشترک ایران و پاکستان است
  • انفجار بزرگ در تاسیسات امنیتی حساس در مرکز فلسطین/ فیلم
  • پیش‌بینی خاموشی گسترده در صورت تداوم افزایش مصرف
  • قیمت هر بند کاغذ تحریر در بازار بدون معامله‌ به ۷۰۰ هزار تومان رسید
  • بانک مرکزی سایت‌های فروش رمز ارز را فورا تعطیل کند/ هشدار درباره یک کلاهبرداری بزرگ
  • سکه به کانال ۱۰ میلیون تومان برگشت
  • سعید خال: رکورد ثبت فوتی‌های روزانه در بهشت زهرا طی ۵۰ سال اخیر شکسته شد/فیلم
  • بادامچیان کاندیدای ریاست جمهوری شد /طرفدار دولت فراگیرم
  • جزییات افزایش قیمت برق اعلام شد
  • زاهدی: برگزاری کنکور سراسری بستگی به شرایط شیوع کرونا دارد
  • پاسخگویی ۲۴ ساعته وزارت راه و شهرسازی به سوالات شهروندان درباره سامانه املاک و اسکان
  • رونمایی هوآوی از خودرو الکتریکی Arcfox Alpha S
  • ضرورت تمدید محدودیت‌های کرونایی برای دو هفته دیگر
  • ۸ نکته کلیدی برای درج اطلاعات در سامانه املاک و اسکان
  • روحانی: امریکایی ها باید دقیق اعلام کنند کدام تحریمها حذف می شود
  • بقایی و مشایی مورد عفو قرار نگرفته‌اند
  • قیمت جهانی طلا به ۱۷۸۴ دلار در هر اونس رسید
  • آغاز مذاکره برای امضای معاهده چهارجانبه هند، افغانستان، ازبکستان و ایران
  • روحانی: همه کارهای امام(ره) بر مبنای حکمت، خرد و مصلحت بود/ به ارتش و سپاه افتخار می‌کنیم
  • زمان نام نویسی مدارس نمونه دولتی تمدید شد
  • Ad