چهره برفی و بارانی استان‌ها

    کد خبر :762157

نخستین برف و سرمای پاییز امسال در برخی از مناطق کشور رخ‌نمایی کرد و بارش باران و مه شدید هم اکنون پدیده غالب بسیاری از جادهها شده و مناطق کوهستانی و برفگیر زیادینیز سفید پوش شد.

نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی ناپایدار طی روزهای آینده در اغلب مناطق کوهستانی و شمالی است و بر اساس پیش‌بینی اداره هواشناسی، بارش برف، باران ،تندر و وزش بادشدید در دومین ماه از پاییز بسیاری از مناطق کشور را در برمی گیرد و سبب لغزندگی راه ها، کاهش دید رانندگان و اختلال در رفت و آمد شد.

این شرایط موجب شد که اکیپ های راهداری از چند روز قبل در گردنه های کوهستانی و صعب‌العبور مستقر و به طور شبانه روزی برای مسافران و رانندگان عبوری از مسیرهای ارتباطی استان ها خدمات ارائه می دهند.

راهور و راهداری نیز بر رعایت بیشتر قوانین رانندگی تاکید کردند و هشدار دادند که در این شرایط کرونایی از سفرهای غیرضرور خودداری و رانندگان ضمن اینکه احتیاط بیشتری نسبت به روزهای عادی داشته باشند و سرعت و فاصله طولی را رعایت کنند تا شاهد سانحه در جاده ها نباشیم و تجهیزات زمستانی در ترددهای جاده‌ای نیز به همراه داشته باشند.

گزارش ایرنا از شرایط جوی حاکم در استانها به شرح زیر است:

بارش پراکنده برف در مناطق سردسیر اصفهان

نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی ناپایدار طی ۲ روز آینده در استان اصفهان است که در مناطق مرکزی و کلانشهر اصفهان غبار صبحگاهی و بر همین اساس از روز سه شنبه در ارتفاعات بارش پراکنده و ریزش برف پیش بینی می‌شود.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان، تفسیر تصاویر ماهوارهای و نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی ناپایدار طی دو روز آینده در استان است. براین اساس در اکثر مناطق استان آسمان به صورت قسمتی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد و در مناطق مرکزی و کلان شهر اصفهان در ساعت ابتدایی روز غبار صبحگاهی پیش بینی می شود.

طی این مدت در ساعت عصر و شب در نیمه شمالی استان بارش پراکنده و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود. دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان یک تا ۲ درجه افزایش خواهد داشت.

مه شدید در اراک

مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی نیز از مه شدید بامدادی از امروز سه شنبه در جاده های استان مرکزی خبر داد گفت: مه شدید دید افقی را تا کمتر از ۱۰۰ متر کاهش داد.

رضا مرادی افزود: بررسی‌ها حاکی از نفوذ موج بارشی کم دامنه به کشور است که تاثیر این سامانه در استان مرکزی به صورت ضعیفی در روز جاری بروز می‌کند و بارش‌های رگباری پراکنده در نواحی مختلف استان رخ خواهد داد.

وی بیان کرد: احتمال رگبار برف در مناطق مرتفع استان وجود دارد و بررسی‌های فعلی نشان دهنده ورود سامانه بارشی دیگری در پایان هفته به کشور است که در صورت نداشتن تغییر در الگوی نقشه‌ها، حجم مناسبی از بارندگی را در استان خواهد داشت و فعالیت آن روزهای جمعه تا یکشنبه هفته آتی در استان رخ می‌دهد.

مه و بارش باران در جاده‌های زنجان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان نیز در مورد شرایط جوی حاکم در جاده های این استان گفت: در حال حاضر بارش برف در جاده‌های کوهستانی و باران در آزادراه های این استان سطح جاده ها را لغزنده و مه غلیظ نیز موجب کاهش دید افقی شده است.

جواد یوسفی با تاکید بر اینکه رانندگان، خودروهای خود را به چراغ های مه شکن مجهز کنند، افزود: هم اکنون بارش برف در مسیرهای زنجان – تهم – چورزق، زنجان – دندی، زنجان – طارم و دندی به تخت سلیمان جریان دارد و سطح این جاده ها لغزنده و مه غلیظ نیز دید رانندگان را کاهش داده است.

وی تاکید کرد: بارش باران در آزاد راه زنجان – قزوین، زنجان – تبریز، جاده ترانزیت زنجان – خرمدره – ابهر، زنجان – میانه ، زنجان – بیجار و نیک پی ماهنشان نیز جریان دارد و سطح این جاده‌ها نیز لغزنده است.

باران و برف در اردبیل

تازه‌ترین الگوهای تراز میانی جو حاکی در استان اردبیل از در پیش بودن نخستین برف و سرمای پاییز امسال و نیز بارش باران در استان اردبیل است.

تازه‌ترین نقشه‌های همدیدی نشانگر یورش توده هوای بسیار سرد سیبریه از فراز شمال‌شرق و نیز دریای خزر به نیمه شمالی ایران و همراهی آن با جریان‌های ناپایدار در تراز ۸۵۰ هکتوپاسکال جو است که برآیند آن کاهش دما ، بارش باران و تبدیل بارش‌ها به برف است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اطلاعیه سطح زرد هواشناسی مبنی بر نفوذ هوای سرد و بارشی به این استان به ساکنان منطقه هشدار داد و افزود: پرهیز از ماندن در بستر و حواشی رودخانه‌ها و مسیل‌ها به خاطر ریزش سنگین باران و احتیاط در جاده های کوهستانی برفی ، خیس و لغزنده طی سه شنبه تا اوایل چهارشنبه و نیز همراه داشتن زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی و احتیاط هنگام رانندگی، کنترل دمای مکان‌های حساس به سرما ، ضدیخ ریزی به خودروها و دیگر ماشین آلات و حمل محصولات حساس به سرما به انبارها از جمله این موارد احتیاطی و ایمنی هستند.

تداوم سرمای بی‌سابقه در خراسان رضوی

بر اساس اعلام مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خراسان رضوی؛ هوای سردی که در این روزهای فصل پاییز بی‌سابقه است تا روزهای میانی هفته آینده در این استان ماندگار خواهد بود.

این مرکز اعلام کرد که تاثیر این ناپایداریهای جوی بارش باران و برف در سطح خراسان رضوی به ویژه در محدوده نیمه شرقی و شمالی استان ظرف روزهای آتی است.
بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته بارش کولاک نیز در مناطق سردسیر و کوهستانی استان ظرف این مدت دور از انتظار نیست.

افزایش ابر پدیده غالب جوی در استان کرمان

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی کرمان نیز در مورد شرایط جوی حاکم در این استان گفت: طبق بررسی آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی طی ۲روز آینده افزایش ابر پدیده غالب جوی در اکثر مناطق استان خواهد بود.

مریم سلاجقه افزود: در روز چهارشنبه هفته جاری وقوع رگبار پراکنده در پاره ای ارتفاعات استان دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: همچنین در روز یاد شده در برخی مناطق جنوب شرقی استان وزش باد نسبتا شدید پیش بینی می شود که تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

سردی ۲ تا چهار درجه هوای یزد

کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی یزد نیز در این زمینه گفت: با نفوذ زبانه‌های پرفشار از امروز ( سه‌شنبه ) تا فردا دمای هوا در استان ۲ تا چهار درجه سلسیوس کاهش می‌یابد.

سید عباس میرحسینی افزود: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی امروز با عبور امواج جوی نسبتاً ضعیف افزایش دما و در ساعت های بعدازظهر و شب افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده در ارتفاعات استان پیش‌بینی می‌شود.

جاده‌های تکاب برفی و لغزنده

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان تکاب گفت: بارش نخستین برف پاییزی موجب کندی تردد و لغزنده شدن گردنه‌های برفگیر و کوهستانی این شهرستان شده و استفاده از زنجیرچرخ را ضروری کرده است.

حبیب‌الله شیوخی افزود: رانندگان خودروها و وسایل نقلیه تا صبح امروزا، سه شنبه برای تردد در محورهای تکاب – شاهین‌دژ و محور تکاب – دندی به‌طور حتم از زنجیرچرخ استفاده کنند و سوخت کافی و لوازم ایمنی و زمستانی به همراه داشته باشند.‌

وی بیان کرد: راهداران اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تکاب با چند اکیپ، مشغول برف‌روبی گردنه مایین‌بلاغ و محورهای برفگیر و کوهستانی هستند و از عصر روز گذشته در چند نوبت این محورها را بازگشایی و مسیر تردد خودروها را هموار کرده‌اند.

هشدار هواشناسی خراسان رضوی نسبت به بارش برف و باران

هواشناسی خراسان رضوی نیز با صدور اطلاعیه سطح نارنجی نسبت به بارش برف و باران همراه با کاهش محسوس دما در این استان هشدار داد.

بر اساس اطلاعیه روز دوشنبه مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با نفوذ و گسترش سامانه سرد شمال شرقی به این استان بارش برف و باران از عصر سه‌شنبه هفته جاری آغاز شده و تا اواخر وقت روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

بر پایه این گزارش، ماندگاری هوای سرد تا روزهای میانی هفته آینده در خراسان رضوی پیش بینی شده است.

فعالیت یک سامانه بارشی در خوزستان

مدیریت بحران خوزستان نیز در خصوص ورود یک سامانه بارشی از روز پنجشنبه هفته جاری به استان خوزستان هشدار داد و در این هشدار آمده است: یک سامانه بارشی از اواخر پنجشنبه ۲۹ آبان جاری تا اواخر یکشنبه ۲ آذر ۹۹ در خوزستان فعالیت می‌کند که پیش بینی می‌شود رگبار، رعد و برق، تندباد لحظه ای، وزش باد متوسط و بارش تگرگ به صورت نقطه‌ای در استان را با خود به همراه داشته باشد.

این گزارش حاکیست: این سامانه در بیشتر مناطق خوزستان فعال خواهد بود و لغزندگی، کاهش دید در جاده، صاعقه و تگرگ از جمله اثرات آن در هنگام فعالیت بیان شده است.

پیش بینی بارش باران در لرستان

مدیرکل هواشناسی لرستان نیز در مورد شرایط جوی حاکم در این استان گفت: با ورود سامانه بارشی انتظار می‌رود آسمان استان بارانی، همراه با رگبار پراکنده و رعد وبرق باشد.

بهروز مرادپور افزود: بر اساس تحلیل و بررسی نقشه های هواشناسی ، در ساعات بعدازظهر امروز با توجه به گذر امواج کم دامنه و کم رطوبت از روی جو منطقه علاوه بر افزایش پوشش ابر و در مناطق بادخیز گاهی افزایش سرعت وزش باد تا بازه قابل ملاحظه و نسبتا شدید لحظه ای در مناطق جنوب شرق استان بارش خفیف باران و گاهی رعد و برق پیش بینی می شود.

پیش‌بینی وزش باد و بارش پراکنده باران در تهران

هواشناسی استان تهران نیز اعلام کرد: از بامداد امروز ۲۷ آبانماه تا جمعه شب افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده باران در پایتخت، و در ارتفاعات استان برف پیش‌بینی می‌شود.

طی پنج روز آینده، آسمانی ابری تا نیمه ابری و در ارتفاعات استان گاهی مه و محدودیت دید انتظار می رود.

همچنین از روز پنجشنبه کاهش نسبی دما و از بعدازظهر جمعه با نفوذ سامانه بارشی، بارندگی در سطح استان دور از احتمال نیست.

کرج به استقبال روزهای برفی می رود

شهردار کرج اعلام کرد که با استقرار ماشین آلات و امکانات در محله ها و مناطق مختلف این کلانشهر، از امروز به استقبال روزهای برفی و یخبندان می رویم.

علی کمالی زاده در نشست آمادگی برای روزهای بارش در شهرداری کرج از مدیران مناطق دهگانه شهرداری خواست امکانات و ماشین آلات را در نقاط حادثه خیز به ویژه شیب دار مستقر کنند.

کاهش دید افقی در گردنه “قره‌بلاغ” مهاباد

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد نیز در مورد شرایط جوی و جاده ای منطقه گفت: مه غلیط دید افقی را در گردنه “قره‌بلاغ” در محور مهاباد – بوکان (جاده برهان) به ۵۰ متر کاهش داد.

محسن خادمی اظهار داشت: هم‌اکنون تردد در سایر گردنه‌های این شهرستان از جمله گردنه “جواله‌ره‌شان” و “زمزیران” در محور مهاباد – سردشت بدون مشکل جریان دارد و دیگر محورهای این شهرستان نیز لغزنده باشند و رانندگان باید با رعایت سرعت و فاصله طولی در محورهای مواصلاتی این شهرستان حرکت کنند.

چالدران سردترین شهر کشور

کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی نیز چالدران با دمای هفت درجه سانتی گراد زیر صفر را سردترین شهر کشور در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد و افزود: در این مدت دمای هوای مرکز استان، ارومیه نیز بین پنج و هشت درجه سانتی‌گراد بالای صفر در نوسان بود.

یاسر اشتاد بیان کرد: طبق نقشه های هواشناسی استان، سامانه بارشی که از روز دوشنبه وارد استان شده است با فعالیت مطلوبی موجب بارندگی هایی در نقاط مختلف شده که این بارش ها تا فردا، چهارشنبه ادامه دارد.

وی گفت: تا ساعت ۳ بامداد روز سه‌شنبه نیز بیشترین میزان بارندگی های ثبت شده در استان با ۱۳ میلیمتر به شهرستان پیرانشهر تعلق داشت و در ارومیه نیز ۶ میلیمتر بارندگی گزارش شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید