چند عادت به ظاهر خوب که به بدن آسیب می زند

    کد خبر :913516

کاهش وزن می تواند کار پرچالشی باشد. و اگر درباره ی این موضوع در اینترنت زیاد بخوانید هم ممکن است بیشتر گیج شوید.

مطالب زیادی در اینترنت درباره ی حفظ سلامتی و روش های کاهش وزن وجود دارد که بسیاری از آن ها درست و مفید به نظر می رسند. با آنکه همیشه درست این است که از یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت بگیرید، اما گاهی یک تحقیق مختصر درباره ی این توصیه ها حقیقت امر را روشن می کند.

در ادامه از عادت هایی خواهیم گفت که گرچه به عنوان یک عادت خوب شناخته می شوند اما ضرر آن ها بیشتر از فایده ی آن ها است.

۱- صبح ها از خواب خود می زنید تا ورزش کنید

ورزش صبحگاهی را برای بدن مفید می دانند؛ با نوسانات هورمونی طبیعی بدن سازگار است، کمک می کند طی روز تمرکز و روحیه ی خوبی داشته باشید و به تنظیم اشتها هم کمک می کند. با این حال، اگر به خاطر ورزش از خواب صبح تان بزنید، می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد. تحقیقات نشان داده میان کمبود خواب و افزایش گرسنگی و پرخوری ارتباط وجود دارد و این امر خطر افزایش وزن و چاقی را بالا می برد.

۲- هر روز ورزش می کنید

اگر می خواهید تأثیر ورزش را واقعاً در زندگی خود ببینید، باید مثل غذا خوردن یا خواب تان، یک برنامه ی منظم برای ورزش تان هم داشته باشید. اما هر ۷ تا ۱۰ روز باید یک روز به خود استراحت دهید تا پارگی های میکروسکوپیکی که درون بافت های ماهیچه ای ایجاد می شوند التیام یابند و سطح لاکتیک اسید و گلیکوژن در بدن به تعادل برگردد. این کار به ماهیچه ها فرصت می دهد قوی تر شوند و خطر آسیب دیدگی را کاهش می دهد.

افراط در ورزش می تواند باعث خستگی آدرنال (خستگی مرتبط با غدد فوق کلیوی) و بالا رفتن وزن، به ویژه در ناحیه ی شکم شود. علت این اتفاق کورتیزول یا همان هورمون اضطراب است که وظیفه ی تنظیم سوخت و ساز بدن را برعهده دارد. کورتیزول با استرس و فشار روانی هم رابطه ی مستقیم دارد، بنابراین استراحت کافی داشته باشید، هم جسمی و هم ذهنی.

۳- زیاد می خوابید

شاید بیشتر به شنیدن عکس این جمله عادت داشته باشیم اما این هم درست است. خواب زیاد هم به اندازه ی کمبود خواب مضر است و خطر ابتلا به بیماری های مزمن، همچون بیماری سرخرگ کرونری، دیابت، اضطراب و چاقی را در بزرگسالان افزایش می دهد. اگر احساس می کنید ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه برایتان کافی نیست یا بعد از یک خواب مناسب شبانه باز هم احساس خستگی می کنید، به پزشک مراجعه کنید.

۴- به اندازه ی کافی چربی مصرف نمی کنید

البته در اینجا منظور چربی های سالم است. چربی ها شهرت خوبی ندارند، اما یکی از اجزای یک رژیم غذایی سالم و متعادل هستند و بدن ما به آن ها نیاز دارد. کمک به جذب ویتامین ها، رشد سلول ها، حفظ سلامتی مغز و چشم ها، ترمیم آسیب ها و تولید هورمون ها، تنها تعدادی از فواید آن ها است. چربی ها بهترین منبع انرژی برای بدن ما هستند.

اگر احساس بی حالی می کنید، بیشتر اوقات گرسنه هستید، مفصل هایتان درد می کنند یا بیشتر از معمول سرما می خورید، شاید لازم باشد چربی های سالم بیشتری مصرف کنید. این چربی ها در پنیر، تخم مرغ، کره زیتون یا روغن کانولا، آجیل و آووکادو و دانه کتان یا چیا وجود دارد. اما سعی کنید از چربی های ترانس روغن های هیدروژنه ای که در اغلب مواد غذایی فرآوری شده وجود دارد، دوری کنید.

۵- مصرف مواد قندی را به کلی کنار می گذارید

کاهش مصرف قند فواید زیادی دارد، از کاهش خطر ابتلا به دیابت و کُند شدن روند پیری گرفته تا بهبود خواب و کاهش وزن. با این حال، قطع کامل مصرف قند ممکن است باعث شود به استفاده از شیرین کننده های مصنوعی روی آورید که می توانند به همان بدی قند باشند و باعث دیابت و چاقی شوند.

قند هم می تواند یکی از اجزای یک رژیم غذایی متعادل باشد، اما باید به جای آب میوه و شیرینی، میوه مصرف کنید. با این کار، علاوه بر قند، از فیبرهای طبیعی هم برخوردار می شوید که فواید زیادی برای بدن دارند.

۶- زرده تخم مرغ را مصرف نمی کنید

تخم مرغ یکی از مغذی تری مواد غذایی است. این ماده غذایی مملوء از ویتامین است و از همه ی مواد مغذی که بدن نیازمند آن ها است، اندکی دارد. اما با کنار گذاشتن زرده ی آن خود را از بیش از نیمی از مواد مغذی تخم مرغ محروم می کنید. به علاوه، کولین تخم مرغ در زرده ی آن است، یک ماده غذایی کمیاب که بدن از آن برای ساخت غشای سلولی استفاده می کند و نقش ویژه ای در مغز دارد.

چربی ای که از کل تخم مرغ به دست می آید هم مفید است، تا حدی که تحقیقات نشان داده میان مصرف آن و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و برخورداری از کلسترول های مفید ارتباط وجود دارد.

۷- به جای پروتئین، سالاد می خورید

در مفید بودن سالاد شکی نیست اما اگر معده ی خود را با کاهو پر کنید، ممکن است دیگر جای کافی برای پروتئین باقی نماند. پروتئین در ساخت و حفظ یکایک سلول های بدن نقش دارد. بدون آن ممکن است توده عضلانی خود را از دست دهیم و دستگاه ایمنی بدن، موها و ناخن هایمان ضعیف شود.

به علاوه، ممکن است بعد از خوردن غذاهای کم پروتئین، کمتر احساس سیری و بیشتر احساس گرسنگی کنید. تحقیقات نشان داده رژیم های غذایی پروتئین بالا باعث می شوند سرعت سوخت و ساز بدن تان افزایش یابد، کالری کمتری مصرف کنید و هوس های غذایی کمتر به سراغ تان آیند.

۸- زیاد آب می خورید

بیشتر بدن ما را آب تشکیل می دهد و برای آن ضروری است. همانطور که تفریط در نوشیدن آب می تواند به سلامت بدن صدمه بزند، افراط در آن هم می تواند باعث پرآبی بدن و افزایش وزن شود. پرآبی می تواند عوارض جدی داشته باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که نمک و دیگر الکترولیت های درون بدن بیش از حد رقیق می شوند، امری که بر فعالیت های منظم بدن اثری منفی دارد.

به علاوه، نوشیدن مداوم آب باعث کاهش میزان نمک درون خون می شود، امری که می تواند باعث التهاب سلول های بدن، از جمله سلول های مغز شود. و اگر کلیه ها از پس این حجم آب برنیایند، این آب در بدن جمع می شود و دچار چیزی به نام «وزن آبی» می شوید.

برنا/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید