چشم بازار به تخم مرغ 2هزار 500 تومانی روشن شد/ وقتی تخم مرغ هم برای نیازمندان دست نیافتنی می‌شود

    کد خبر :854143

گرانی دوباره تخم مرغ، تشکیل صف های عریض و طویلی را برای خرید این محصول در بازارهای میوه و تره بار به همراه داشته است، مشاهدات میدانی نشان می دهد که قیمت هر شانه تخم مرغ در برخی فروشگاه ها به بیش از 70 هزار تومان رسیده که در میادین شهرداری، ارزانتر عرضه می شود.

«بازتاب»؛ زهره علامی- در فروردین ماه و همگام با کمبود تخم مرغ، این محصول گران شد و به تبع آن شاهد ایجاد صف های طولانی در شهرهای مختلف بودیم،اواخر شهریور ماه هم قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی به 50 تا 65 هزار تومان رسید البته پس از مدتی قیمت ها تعدیل شد اما دوباره قیمت ها افزایش یافته و به بالای 70 هزار تومان رسیده این درحالی است که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، این رقم باید 34 هزار تومان باشد.

گرانی تخم مرغ در فروشگاه های سطح شهر و افزایش قیمت هر عدد تخم مرغ به بیش از 2 هزار و 500 تومان موجب شده که مردم برای خرید ارزانتر این محصول در میادین میوه و تره بار صف ببندند و چون این محصول به قیمت دولتی در این میادین عرضه می شود، شانه های تخم مرغ هم به سرعت فروخته می‌شود.

البته رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی می گوید که تخم مرغ در بازار فراوان است و کمبودی در این مورد مشاهده نمی‌شود و هیچ صفی هم برای خرید این محصول تشکیل نشده است.

مهدی یوسف‌خانی، اضافه می کند: قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ 42 هزار و 500 تومان است و در فروشگاه‌ها هم با قیمت 46 تا 47 هزار تومان فروخته می‌شود.

او همچنین به مردم توصیه می کند که تخم‌مرغ را با قیمت بیش از 47 هزار تومان نخرند چون که تخم مرغ بیش از این قیمت اعلام شده، گران فروشی است.

عدم عرضه محصول توسط تولید کننده

 کمبود و گرانی خوراک طیور، قیمت‌گذاری دستوری،کاهش تولید و سوءمدیریت اصلی ترین عوامل گرانی تخم مرغ هستند، اگرچه اواسط مهر ماه وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گویی اعلام کرد که کاهش جوجه ریزی از بهمن سال گذشته تا اردیبهشت سالجاری و افت حدود 50 درصدی تولید جوجه یکروزه باعث کاهش این محصول در بازار شده است.

ضمن اینکه قیمت جوجه یک‌روزه تخم گذار که مهمترین نهاده تولید تخم مرغ، محسوب می‌شود هم در ماه های اخیر به دو برابر نرخ مصوب رسیده و با اینکه قیمت مصوب آن 8 هزار تومان است، در بازار 16 تا 17 هزار تومان فروخته می‌شود.

در این میان برخی فعالان بازار معتقدند که علاوه بر عوامل ذکر شده، عدم عرضه تخم مرغ به بازار برای ایجاد عطش و بالا بردن قیمت هم یکی دیگر از علل گرانی تخم مرغ در ماه های گذشته است.

با وجود اینکه طی ماه های گذشته برخی تولیدکنندگان تخم مرغ به دلیل عدم عرضه محصولاتشان جریمه شده اند اما این جریمه ها نتوانسته بر قیمت این محصول اثرگذار باشد و همچنان برخی تولیدکننده ها راضی به عرضه محصول خود نیستند.

آنها قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار را بسیار کم می دانند و انتظار دارند که دولت برای هر شانه تخم مرغ با کف قیمت 45 هزار تومان موافقت و آن را تصویب کند.

راهکار چیست؟

فعالان بازار معتقدند کمبود و گرانی خوراک طیور مهمترین عامل گرانی تخم مرغ محسوب می شود و در حال حاضر تامین نهاده های دامی بیش از 70 درصد وابسته به خارج از کشور است و سالانه بیش از 13 میلیون تن واردات نهاده های دامی داریم که رانت و انحصار به بخش جدا ناپذیر گرانی این محصول بدل شده است.

بررسی ها حکایت از آن دارد که وجود رانت، فساد و انحصار در بازار واردات خوراک دام موجب شده که این نهاده 70 درصد هزینه تولید را تشکیل دهد و به سختی و با قیمت های بالا در اختیار تولید کننده قرار گیرد.

برهمین اساس یکی از مهمترین اقداماتی که می تواند به کاهش قیمت تخم مرغ منجر شود، مقابله با انحصار، رانت و فساد در تامین نهاده است.

ضمن اینکه دولت سیزدهم باید هر چه سریعتر در سیاست‌‌‌های مربوط به تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ بازنگری کند و این درحالی است که مسوولان دولت جدید با وجود گذشت دو ماه از آغاز به کار، همچنان افزایش قیمت تخم مرغ را نتیجه بی تدبیری دولت قبل می دانند و راضی به پذیرش نقش خود در شرایط موجود نیستند، اما واقعیت این است که پاس کاری مشکلات به یکدیگر، دردی از مردم دوا نمی کند و باید هر چه زودتر اقدامی برای حل این موضوع انجام شود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ل گفت:

    باسلام
    این هدیه دولت به مردم هست . بر دولت انقلابی مبارک باشد . در این یه ماه حدود ۴۰ درصد تمام اقلام گران شده است . به این میگن توان مذیریتی

دیدگاهتان را بنویسید