چرا «تست کرونا» تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد؟

    کد خبر :762113

در روزهایی که کشور درگیر ویروس ناشناخته کرونا شده، دغدغه تشخیص زودهنگام این بیماری تبدیل به یک دغدغه عمومی و اجتماعی شده است که تنها از طریق تست قابل تشخیص است. این در حالی است که گرانی تست‌های تشخیص باعث شده که افراد در دهک‌های پایین عطای تست دادن را به لقای آن ببخشند.

حدود ۹ ماه از تولد ویروسی به نام «کووید۱۹» یا «کرونا» در سرتاسر جهان می‌گذرد. ویروسی که در روزهای اول مهمان چشم بادامی‌ها بود اما در یک چشم برهم زدن کل دنیا را درنورید و باعث شد تا زمانی نامعلوم زندگی روزمره ساکنان کره زمین دستخوش تغییرات شود.

کرونا و ایرانیان

روز ۳۰ بهمن سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از کش و قوس‌های فروان و تائید و تکذیب این بیماری در کشور رسماً اعلام کرد که ویروس کرونا وارد ایران شده است و وزارت بهداشت آمادگی کامل با این بیماری را دارد اما ناشناخته بودن این ویروس و نبودن دارو معادلات را برهم زد.

در روزهای ابتدایی ورود کووید۱۹ به کشور، سردرگمی مسئولان از یک سو و عدم اطلاع دقیق از چگونگی مقابله با این ویروس ناخوانده از سوی دیگر؛ باعث شد سرعت شیوع و انتقال شتاب زیادی به خود بگیرد، به طوری که احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس دهم از ابتلای افراد زیادی در قم خبر داد و بیان کرد که روزانه در این شهر حدود ۵۰ نفر جان خودشان را از دست می‌دهند.

با افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا؛ مسئله تشخیص به موقع بیماری از طریق مطرح شد اما از آنجا که کیت‌های تشخیص در روزهای ورود بیماری تعدادشان در کشور محدود بود فقط افرادی را شامل می‌شد که علائم حاد داشتند. بعدها رفته رفته با انتقال و شیوع دور از تصور، مسئولان تصمیم گرفتند افزایش زنان باردار و افراد بالای ۶۵ سال هم شامل تست تشخیص کرونا شوند.

موج‌های بی پایان!

با رعایت پروتکل‌ها که سازمان جهانی آن را اعلام کرد، موج اول بیماری کرونا در ماه‌های اسفند و فرودین تا حدودی فروکش کرد و تعداد کشته‌های ناشی از کرونا به زیر ۱۰۰ نفر رسید اما به یکباره بعداز تعطیلات عید و جا افتادن این گمان که بیماری با افزایش دما از بین خواهد رفت، رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم کمتر صورت گرفت و همین امر باعث شد درست هنگامی که سایر کشورهای دنیا با موج اول دست و پنجه نرم می‌کردند ایران وارد موج های دوم، سوم و حتی به گفته برخی از کارشناسان وارد موج چهارم شود.

موج‌های گسترده و خطرناک بعدی بیش از پیش افراد جامعه را به فکر دادن تست برای تشخیص بیماری در مراحل اولیه انداخت تا در قرنطینه به جای بیمارستان که این روزها وضعیت مناسبی ندارند با بیماری مقابله کنند.اما داستان دادن تست هم در کشور مانند بسیاری از موارد که به مرزبندی غنی و فقیر می‌رسد، رسیده؛ امروز افرادی که در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند توانایی پرداخت هزینه‌ سنگین «تست PCR» را ندارند.

درحالی که این روزها در کشور بالای ۴۰۰ نفر جان خودشان را از دست می‌دهند و در طی ۲۴ ساعت به گفته مسئولان وزارت بهداشت یازده هزار نفر به افراد مبتلا اضافه می‌شود، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن یا نگرفتن « تست PCR» محل مناقشه تصمیم گیران قرار گرفت.دست اندکاران اعلام می‌کردند هزینه تست به سبب گرانی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد چرا که بار مالی سنگینی را بر دوش دولت قرار می‌دهد که آن هم باتوجه به شرایط کشور باتوجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی و تحریم‌ها امکان پذیر نیست.

قول دولت برای تحت پوشش بیمه قرار دادن «تست تشخیص کرونا»

حسینعلی شهریاری درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن «تست کرونا» گفت: هنوز نمی‌دانم این تست تحت پوشش بیمه قرار گرفته است یا خیر؛ در مجلس هم ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم زیرا تا جایی که اطلاع دارم می‌دانم اگر طرحی داده شود؛ شورای نگهبان به دلیل آن که بار مالی خواهد داشت آن را رد خواهد.

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دولت قول‌هایی را برای این‌که «تست تشخیص کرونا» تحت پوشش بیمه قرار بگیرد داده است.

علاج واقعه، قبل از وقوع

محمدعلی محسنی بندپی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن «تست تشخیص کرونا» به ایلنا می‌گوید: یکی از کارهای که در مجلس پیگیر آن خواهیم بود، تحت پوشش قرار گرفتن «تست کرونا» است تا بتوانیم به صورت رایگان آن را در اختیار مردم قرار دهیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است افرادی که از دست می دهیم، هزینه ای که برای درمان می‌کنیم شاید هزینه‌اش به مراتب چندین برابر تست و پیشگیری است،بنابراین سعی‌مان را خواهیم کرد تا انجام تست برای کسانی که توانایی مالی ندارند رایگان و یا با هزینه کمتری صورت گیرد.​

تست تشخیص کرونا ویروس باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد

همایون سامح‌ یه نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای با تاکید بر این که تست تشخیص کرونا باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد، عنوان کرد: قرار گرفتن تست PCR تحت پوشش بیمه؛برای بیمه بسیار هزینه بر است اما حداقل می‌تواند مقداری از این هزینه را تامین کند من به شخصه معتقدم باید این کار انجام شود.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای خاطر نشان کرد: بیمه می‌تواند شرایط بگذارد؛مثلاً به تشخیص پزشک عفونی برسد یا هر چیز دیگری ،فکر می‌کنم باید تست تحت پوشش قرار بگیرد و یا حداقل مقداری از هزینه ها را در برگیرد.

وی درباره اینکه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تست کرونا آیا به صورت قانون و یا طرحی از سوی مجلس ارائه می شود، عنوان کرد: باید مصوبه شورای نگهبان را در این خصوص داشته باشیم که نمی‌دانم تایید می‌کند یا خیر؛چرا که بار مالی دارد و اگر بخواهیم جز قانون بگذاریم به دست انداز می خورد. اما همانطور که آزمایش ها جزء بیمه حساب می‌شود این تست هم به نوعی آزمایش محسوب شود که می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در آخرین اظهار نظر خود درباره هزینه تست کرونا گفت: رایگان یا کم‌هزینه کردن آزمایش کرونا برای تشخیص سریع ناقلان و قرنطینه و درمان فوری بیماران، وضع محدودیت‌های موثر و نه روی کاغذ و تعطیلی هدفمند شهرهایی که در وضعیت خطرناک شیوع این ویروس هستند، تصمیمی حیاتی است که باید با توجه به تجربیات بعضاً موفق سایر کشورها و نظر کارشناسان اتخاذ شده و به سرعت عملیاتی شود.

اما سرانجام تحت پوشش قرار گرفتن و یا قرار نگرفتن تست کرونا در جلسه روز یکشنبه دولت مورد بررسی قرار گرفت و با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور شرایط تعرفه خدمات آزمایشگاهی تشخیص کووید ۱۹ تعیین شد.

بر این اساس مصوب شد، انسولین های قلمی لیسپرو (میکس و سریع الاثر) و گلولیزین با فرانشیز ۱۰ درصد تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد و قیمت تحت پوشش بیمه پایه براساس قیمت مصوب سازمان غذا و دارو تعیین خواهد شد.

بر اساس تصمیم دولت تعرفه تست گلوبال تشخیص آزمایشگاهی کووید-۱۹ را براساس استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ترتیب برای جزء حرفه ای به ارزش نسبی ۱۵.۴ و برای جزء فنی به ارزش نسبی ۷۱.۰ تعیین کرد. قیمت کیت تولید داخل نیز به عنوان بخشی از جزء فنی، براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بطور جداگانه قابل محاسبه و پرداخت خواهد بود.

امید این است با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تست تشخیص کرونا و غربالگری که نیاز این روزهای کشور است آیا می‌شود موج‌ سرکشی که این روزها خانواده های بسیاری را دغدار کرده است مهار کرد یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید