چالش جدید اقتصاد کشور در حوزه تخم مرغ؛ وقتی تشخیص تفاوت تخم مرغ‌ با تخم بلدرچین دشوار می‌شود

    کد خبر :884216
قیمت تخم مرغ

«بازتاب»؛ زهره علامی-اگر در هفته های گذشته چرخی در فروشگاه های شهر به ویژه میادین میوه و تره‌بار زده باشید متوجه کوچک شدن تخم مرغ ها شده اید، اندازه این محصول پروتئینی به شکل قابل توجهی کوچک شده و در مقابل قیمت آن مرتباً در حال افزایش است.

کوچک شدن اندازه تخم مرغ و افزایش قیمت آن در شرایطی است که براساس اعلام صنف‌های تخصصی مصرف تخم مرغ در سالجاری نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

درواقع قیمت مرغ و گوشت قرمز به اندازه ای افزایش یافته که بسیاری از خانواده‌ها برای تأمین پروتئین مورد نیاز خود عمدتاً از تخم مرغ استفاده می‌کنند و این کالا هم در ماه‌های گذشته نوسانات زیادی داشته و قیمت هر شانه آن حتی به 80 هزار تومان هم رسید و حالا اندازه آن هم کوچک شده است.

نارضایتی فروشنده و خریدار

ریزشدن تخم مرغ صدای خریدار و فروشنده را درآورده است، یکی از مشتریان سوپرمارکت های سطح شهر در همین زمینه می گوید: تشخیص تخم‌مرغ از تخم بلدرچین سخت شده و اگر تفاوت روی پوسته آنها نبود، نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد این دو را از هم تشخیص داد، چون اندازه تخم مرغ کوچک شده است.

یکی دیگر از خریداران هم که بر سر اندازه تخم مرغ با فروشنده در حال جر و بحث است، در این رابطه می گوید: زمانی‌که شروع به انتخاب چند عدد تخم مرغ کردم متوجه‌شدم که سایز بعضی از تخم‌مرغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بسیار کوچک است و من هم تخم‌مرغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ را انتخاب کردم اما فروشنده عصبانی شد و گفت چرا تخم مرغ های درشت را انتخاب می کنی؟

البته فروشنده های سوپرمارکت ها هم از این موضوع گلایه دارند، به گفته یکی از آن ها، اخیرا در یک شانه تخم‌مرغ، فقط چند تخم‌مرغ درشت وجود دارد و مابقی بسیار ریز هستند و این مساله مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

دلیل کوچک شدن تخم مرغ

با وجود نارضایتی خریداران و فروشندگان درباره کوچک شدن تخم مرغ، بررسی ها نشان می دهد که معمولا میادین میوه و تره‌بار، تخم مرغ‌های ریز را می‌فروشند و کمتر در فروشگاه‌ها یا سوپرمارکت‌ها شاهد فروش تخم مرغ های کوچک هستیم چون واحدهای صنفی برای قیمتگذاری اختیار عمل بیشتری دارند اما میادین میوه و تره بار باید با قیمت دستوری، کالا را بفروشند.

در همین راستا، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران دلیل کوچک شدن اندازه تخم مرغ ها در میادین میوه و تره بار را اینگونه توجیه می کند که فروشندگان این کالا را از مرغدار با قیمت بیشتری می‌خرند و این درحالی است که همین فروشندگان در مراکز میوه و تره‌بار باید از قیمت دستوری دولت تبعیت کنند.

سید فرزاد طلاکش ادامه می دهد: چون فروشندگان میادین میوه و تره بار نمی‌توانند قیمت مصرف‌کننده را با قیمت تولید تنظیم کنند مجبورند که تخم‌مرغ‌های ریزتری را انتخاب کرده و بفروشند که با توجه به افزایش قیمت، ضرر مالی آنها کمتر شود.

او همچنین امیدواری می دهد که اکنون با مازاد تولید رو به رو هستیم و باوجود افزایش تولید اما صادرات همچنان ممنوع است.

اما ناصر نبی‌پور، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نظر دیگری دارد، او در این باره می گوید: جوجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی زیاد شده و مرغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خیلی جوان هستند و زمانی که سن مرغ کم باشد اندازه تخم‌مرغ هم کوچک می‌شود و هرچه مرغ پیرتر می‌شود اندازه تخم‌مرغ هم بزرگ‌تر می شود.

او بیان می کند: بسیاری از مرغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در حال‌حاضر تخم می‌کنند حدود هشت‌ماه سن دارند و همین مساله روی اندازه تخم‌مرغ تولیدی اثرگذار است.

به گفته نپی پور، وقتی وضعیت نهاده خوب نیست و به‌طور خاص سویا که منبع پروتئین جیره طیور است کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، این کمبود پروتئین موجب می شود که تخم‌مرغ کوچک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌شود، در حقیقت اندازه تخم‌مرغ با میزان پروتئین جیره مرغ رابطه مستقیم دارد.‌

نگاهی به گفته های مسوولان حوزه مرغ و تخم مرغ نشان می دهد که توافق نظری درباره علت اصلی کوچک شدن تخم مرغ وجود ندارد اما سه دلیل آن می تواند گران شدن تخم مرغ، جوجه ریزی زیاد مرغ ها و دیگری کمبود نهاده های دامی باشد.

اما جدا از دلایل این موضوع، کوچک شدن تخم مرغ در شرایطی رخ داده که قیمت این کالا مرتبا در حال افزایش است، ضمن اینکه تجربه سالیان گذشته هم حاکی از آن است که هر ساله از اواسط بهمن و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید تخم مرغ، قیمت این کالا افزایش می یابد چون هم شیرینی‌پزی‌ها، هم تولیدکنندگان کیک و کلوچه از حالا برای شب عید شروع به تولید می‌کنند و همین موضوع موجب افزایش قیمت‌ها می شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید