جدیدترین اخبار
24 آذر 1399 ساعت 11:31 روی خط خبر کد خبر :769326

پیش‌خریداران خودرو نقره‌داغ شدند / امکان ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر نرخ‌ کارخانه‌

پیش‌خریداران خودرو نقره‌داغ شدند امکان ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر نرخ‌ کارخانه‌ ریزش قیمت خودرو, پیش‌خریداران خودرو

یک کارشناس خودرو گفت: با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو منطق حکم می‌کند پیش‌خریداران به‌نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند.

مرتضی شجاعی درباره دلایل اعتراض پیش‌خریداران قرعه‌کشی‌های اخیر گفت: عمده اعتراضات مشتریان به افزایش فصلی در قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات برمی‌گردد که در زمان قرعه‌کشی پیش‌بینی نشده بود.

وی اظهار داشت: کمی بعد از انجام قرعه‌کشی‌های پرطرفدار برای پیش‌فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، موضوع موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت فصلی خودروسازان خبرساز شد. فارغ از این‌که این اتفاق در تاریخ مداخلات قیمتی شورای رقابت سابقه نداشته است و بدعت محسوب می‌شود، برای مشتریانی که به‌نرخ روز خودرو تحویل می‌گیرند، گلایه‌هایی ایجاد کرد.

این کارشناس خودرو تأکید کرد: مهم‌ترین اعتراض این دست از مشتریان که اعتراض بحقی هم هست، ناشی از سود مشارکت بسیار ناچیز یا صفر خریداران توأم با این افزایش قیمت‌های فصلی است. نمی‌شود خودروساز پس از قبول سود مشارکت صفر، شروع به افزایش قیمت آن هم به‌صورت ۳ ماه یک بار کند. مصرف‌کنندگان واقعی که احیاناً لابه‌لای برندگان قرعه‌کشی‌های اخیر بوده‌اند، عمدتاً به‌ازای تأمین افزایش قیمت کارخانه‌ای دچار تنش و کسری بودجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: مضاف بر این مسئله، به‌دلیل عدم تناسب قیمت‌ کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با یکدیگر، مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته‌اند، اکنون با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه مواجه و نقره‌داغ شده‌اند و در مواردی برای کوییک و ساینا مجبور به پرداخت مبالغی به‌مراتب بیشتر از انواع خودروهای خانواده پژو می‌شوند که از این تبعیض هم گله دارند.

شجاعی ابراز کرد: البته با توجه به شکل‌گیری کمپین‌های اعتراضی درباره ارسال دیرهنگام دستورالعمل‌های مربوط به قیمت خودرو در پاییز، متقاضیان دریافت خودرو در مهرماه توانستند با قیمت تابستان خودرو دریافت کنند که این مسأله ناشی از تزلزل در سیاست‌گذاری‌های حوزه خودرو است و بهتر بود برای رفع اعتراض همه متقاضیان و تحویل خودرو با قیمت منصفانه به کلیه پیش خریداران تدبیری شود.

به گزارش تسنیم، شجاعی افزود: برای برخی از مشتریان در دعوت‌نامه‌های فصل پاییز خودروی دیگری درج شده است، در حالی که ناتوانی در تحویل خودروها هیچ ارتباطی با تحریم ندارد و صرفاً ناشی از معطلی تعیین قیمت از سوی شورای رقابت یا تعلل خودروساز در تحویل خودروی ثبت‌نامی است، به‌عنوان مثال پیش‌خریداران ساینایs باید ساینای معمولی آن هم با نرخ‌های جدید و بدون سود مشارکت تحویل بگیرند؛ در حالی که سایپا علت تحویل خودروی جایگزین را که قرار بود از اول مهر تحویل مشتریان شود، تعلل در تعیین قیمت از سوی شورای رقابت اعلام کرده است و یا در مورد کوییکs اساساً خودروساز اعلام کرده است که توان تحویل خودرو را ندارد.

کارشناس حوزه خودرو پیشنهاد داد: منطق حکم می‌کند با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو، پیش‌خریداران به‌نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند و برای تملک خودرو، الباقی قیمت خودرو را به‌نرخ روز بپردازند.

قیمت خودرو در بازار کماکان ریزشی خواهد بود

شجاعی درباره آخرین تحولات بازار خودرو نیز گفت: با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست و این مسئله رکودی مشابه شرایط سال ۹۴ و ۹۵ در پی خواهد داشت. البته این اتفاق درباره برخی محصولات که قیمت کارخانه‌ای گزاف و بی‌منطقی دارند، سریع‌تر رخ خواهد داد و قاعدتاً پیش‌خریداران معترض و منصرف بیشتری خواهد داشت.

Ad

روی خط خبر

  • قطعی برق اطلاع رسانی می شود
  • زالی:‌ فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران رو به کاهش است
  • قیمت جدید گوشی های سامسونگ در بازار تهران – 29 دی 99
  • بن سلمان: عربستان به کسانی که در اتحاد با حزب‌الله و ایران دولت تشکیل می‌دهند کمک نمی‌کند
  • افت ۳۶ هزار و ۹۸۹ واحدی شاخص بورس در پایان معاملات امروز
  • معاینه فنی تاکسی‌های پایتخت یک هفته رایگان شد
  • عقب‌نشینی نظامیان کره جنوبی از تنگه هرمز
  • سوال از وزیر نفت اعلام وصول شد
  • پشت پرده تخفیف ها در فروشگاههای زنجیره ای
  • قیمت خودرو باز هم کاهش یافت/ بازار همچنان راکد است
  • حضور یک ایرانی در میان داوران جشنواره گوتنبرگ سوئد
  • شرایط بازگشایی دبیرستان‌ها از اول بهمن
  • ابراز امیداری راب برای آزادی «نازنین زاغری»
  • مدیرعامل شرکت دخانیات: ۶۰ درصد بازار دخانیات کشور در اختیار دو شرکت‌ خارجی فعال در ایران است
  • مخالفت وزیر راه با لغو محدودیت ۶۰ درصدی پروازها / اسلامی: هیچکدام از ایرلاین‌های داخلی زیان‌ده نیستند
  • رضا رویگری: قرار بود نقشم را خسرو شکیبایی بازی کند
  • مشکل اصلی صادرکنندگان تصمیمات دولت است، نه تحریم‌ها
  • وکیل خانواده قاضی منصوری: زنی که همراه او بوده مدتها قبل از منصوری به خارج رفته بود
  • اولتیماتوم نماینده مجلس به وزیر اقتصاد درباره بورس
  • ربیعی: آنچه در این سال‌ها به مراتب تلخ‌ بود، نه تحریم‌ امریکا بلکه همراهی مخالفان دولت با فشارهای خارجی بود
  • بازتاب پاسخ تند ظریف به همتای فرانسوی / واکنش بانک مرکزی به ادعای آلمانی‌ها درباره اینستکس
  • حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه
  • کامالا هریس از سنا استعفا می‌دهد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۱۰/۲۹
  • کاهش نرخ رسمی ۲۶ ارز
  • جزئیات فراخوان اعزام خدمت سربازی در بهمن سال ۹۹ اعلام شد
  • بازگشایی مدارس به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت
  • طرح جاماندگان سهام عدالت در کدام مرحله قرار دارد؟
  • زوج های تهرانی؛ ۲۵ میلیون بدهید ۲۴۰ میلیون وام بگیرید
  • بیت کوین جای بورس را گرفت؟
  • Ad