پیش‌بینی وضعیت بارش و دمای ایران تا دو ماه آینده

    کد خبر :548308

سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی گفت: میانگین دمای کشور در خردادماه و دو ماه بعد از آن یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود و بارش‌ها در این مدت نسبت به کل سال قابل توجه نخواهد بود.

ایمان بابائیان در مورد شرایط دمایی کشور در خرداد تا مرداد ۹۸ اظهارکرد: میانگین دمای هوای خرداد تا مرداد یک درجه بیش از حد نرمال است ولی در جنوب شرق کشور این افزایش دما تا دو درجه بیش از حد نرمال خواهد بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه بارش کشور به‌طور معمول در دوره خرداد تا مرداد نسبت به کل سال قابل توجه نیست، گفت: بارش در استان‌های ساحلی خزر در دوره خرداد تا مرداد در محدوده نرمال خواهد بود همچنین در همین مدت بارش در جنوب شرق کشور در حد نرمال تا قدری کمتر از آن پیش‌بینی می‌شود.

بابائیان با اشاره به اینکه انتظار بارش کمتر از حد نرمال برای فصل پاییز وجود ندارد، گفت: البته در ماه‌های آینده بر اساس مدل‌های اقلیمی جزئیات دقیق تری از وضعیت بارش فصل پاییز ارائه می‌شود.

سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی در بخش دیگر گفت‌وگو با اشاره به اینکه میانگین بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون دو برابر سال گذشته و ۴۱ درصد بیش از میانگین بلندمدت بوده است، اظهارکرد: بیشترین افزایش نسبی بارش در استان‌های ایلام، لرستان و گلستان با ۹۹.۴، ۸۸.۸ و ۸۵.۴ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت است.

وی تاکید کرد: در سال جاری تاکنون در هیچ استانی میزان بارش‌ها کمتر از حد نرمال نبوده است اما کمترین افزایش بارش نسبت به میانگین بلندمدت در استان‌های کرمان، اردبیل و سیستان‌وبلوچستان به ترتیب با ۶.۴، ۶.۵ و ۱۷.۶ درصد رخ داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید