پیشنهاد نمکی به مقامات هندی برای ارسال کمک های کرونایی/ آقای وزیر «کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی»!

    کد خبر :805190

سعید نمکی، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته طی نامه ای رسمی خطاب به مقامات مسئول هند از آمادگی تمام و کمال وزارت بهداشت ایران برای کمک به مردم و دولت مردان هندی در مسیر مقابله با ویروس کرونا خبر داد. این نامه پس از آنی تنظیم و به نگارش درآمد که در روز و هفته های اخیر کشور هند با نسخه به روز شده ای از ویروس کرونا رو به رو شده و تلفات سنگینی در این مسیر به صورت روزانه می دهد.

«بازتاب»، آرش خداپرست– در نامه سعید نمکی به «هاراش وارد هان» وزیر بهداشت هند، نوشت: خبر تأسف آور ابتلاء و مرگ و میر بالای شهروندان عزیز کشور دوست هندوستان موجب تأثر و تألم اینجانب و هیأت محترم دولت، مسئولین و مردم کشورمان شد.

نمکی در ادامه این نامه تصریح  کرد: مدیریت پاندمی موجود به جز با همدلی، همکاری و مساعدت همه کشورها در سایه عدالت، رفع تبعیض‌ها و تحریم‌ها و همچنین رساندن عادلانه همه امکانات مؤثر در پیشگیری، تشخیص و درمان برای یکایک مردم نیازمند جهان و حمایت سیاسی، کارشناسی و اقتصادی تشکیلات بین المللی و سازمان‌های مردم نهاد میسر نخواهد بود.

وزیر بهداشت ایران در بخش دیگری از نامه ضمن اشاره به تحریم و محدودیت های مقابله با کرونا در ایران تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران گرچه در سایه تحریم‌های ظالمانه و فشارهای ناشی از آن برای تهیه دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، روزهای سختی را گذراند و امروز نیز با موج چهارم بیماری ناشی از ویروس موتاسیون یافته انگلیسی روبرو است، مع الوصف توانسته با تکیه بر دانش بومی، استفاده از تجربه و علم دانشمندان داخلی و همچنین وفاق گسترده علمی با کمترین عارضه ممکن از این موج سهمگین عبور کند.

او در پایان نامه خود اضافه کرد: تجهیزات و داروهای مورد نیازش را بسازد و در عرصه واکسن نیز زیرساخت‌های مناسبی را فراهم نماید که امیدواریم تبادل تجارب با مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی دو کشور بتواند آینده روشن‌تری را برای دو کشور که سابقه دیرینه ای در تبادلات علمی، فرهنگی و تولیدی دارند رقم بزند. دولت و ملت ایران آماده‌اند تا در این روزهای سخت و در اوج گرفتاری شهروندان عزیز کشور هندوستان با اپیدمی COVID-۱۹ از هر کمک فنی، کارشناسی و تجهیزاتی دریغ نکند.

نامه فوق بلافاصله پس از رسانه ای شدن با حواشی فراوانی در فضای مجازی رو به رو شد و انتقادات فراوانی نسبت به آن مطرح می شود.

وزیر بهداشت و درمان کشورمان در حالی از آمادگی ایران و کادرهای درمانی ایرانی برای هر گونه کمک به مردم و مسئولان هندی خبر می دهد که از سویی می دانیم روند مقابله با ویروس کرونا در کشورمان اصلاً رضایت بخش نیست و موید آن نیز همین چند صد قربانی است که روزانه بابت ابتلا به ویروس کرونا جانشان را از دست می دهند.

همچنین در شرایطی این نامه به نگارش درآمده است که ما می دانیم هنوز تصویر قطعی، روشن و مشخصی پیرامون زمان آغاز واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران وجود دارد و واکسن های داخلی ساخته شده مثل کوبرکت، رازی و پاستور هنوز در مراحل آزمایش بالینی قرار دارند.

علاوه بر موارد بالا در حالی وزیر بهداشت کشورمان خطاب به مسئولان هندی از موفقیت خود و مدیران همکارش در مقابله با ویروس خبر می دهد که از آنسو می بینیم در مقاطع زمانی دیگر حتی خود این نیز از کیفیت مدیریت بحران کرونا در کشور گلایه مند است و عقیده دارد موج چهارم کرونا بخاطر بی تدبیری ها و نا هماهنگی ها و… به وجود آمده است.

به هر صورت آنچه که از ارقام و آمار مرتبط با ابتلا به ویروس کرونا و نیز محدودیت های مستمر در ایران می توان متوجه شد آن است که مدیران کشورمان در مسیر مقابله با این شرایط بحرانی نمره قبولی نمی گیرند، حال اینکه در چنین شرایطی چگونه می خواهند بخشی از توان و انرژی خود را صرف کمک به مسئولان و مردم کشورهای دیگر کنند، سئوال  مهمی است که حداقل ما برای آن پاسخی نداریم!

نکته پایانی خطاب به متولیان بهداشت و درمان کشور و به ویژه آقای نمکی اینکه لطفاً اگر توان، نیرو و تخصصی در فرایند مقابله با این ویروس منحوس دارید در گام اول با حداکثر طرفیت در داخل مصروف کنید و پس از رسیدن به نتایج ملموس به فکر کمک به مردم و مسئولان کشورهای دیگر باشید؛ درخواست مهمی که البته نافی تعامل و هم افزایی با متخصصان و نیروهای کاربلد کشورهای دیگر برای دست یابی به فناوری های نوین در مسیر مقابله با کرونا نیست.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناشناس گفت:

    ساقی آقای نمکی را خریدارم

دیدگاهتان را بنویسید