پیشنهاداتی برای کرمان گردی در یک روز

    کد خبر :960672

کرمان یکی از هفت شهر بزرگ ایران به‌شمار می‌رود که دارای آب‌وهوای خشک است. شهر زیبای کویری کرمان با قدمتی تاریخی دارای مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز است. آسمان پرستاره و زیبای کویر، دوستداران زیادی را ترغیب به رزرو هتل کرمان کرده تا از تمام جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و صنایع دستی کرمان بازدید نمایند.

برای بازدید و تماشای جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی کرمان  و اطراف آن، حداقل چند روز اقامت را در این شهر می‌طلبد که برای آسایش بیشتر می‌توان از طریق سایت‌های گردشگری بهترین هتل موردنظر خود را رزرو نمائید. گردشگرانی که مقصد نهایی آنها شهر کرمان نبوده و در مسیر راه اقامت کوتاهی در این شهر دارند بازدید از آثار تاریخی مهم این شهر را در برنامه خود قرار می‌دهند. در ادامه با یک کرمان‌ گردی یک روزه با ما همراه باشید.

کرمان گردی در یک روز

از جاذبه‌های گردشگری این شهر که هر گردشگری به سراغ آن می‌رود بناهایی همچون باغ موزه هرندی، آرامگاه مشتاقیه، مسجد جامع، مجموعه تاریخی گنجعلی‌خان، بازار بزرگ کرمان، گنبد جبلیه، چهار زندان، هفت باغ علوی، امام‌زاده حسین، مسجد امام، قبه سبز، مقبره خواجه اتابک، مسجد پامنار، باغ فتح آباد، باغ شازده ماهان و بسیاری از بناهای تاریخی دیگر که در شهر کرمان و اطراف آن قرار دارد.

باغ موزه هرندی

در ابتدای کرمان گردی می‌توان از باغ موزه هرندی بازدید کرد. این باغ یکی از مکان‌های تفریحی و تاریخی شهر کرمان به‌شمار می‌رود. با طلوع خورشید، نور آفتاب از میان شاخ و برگ درختان عبور کرده و برروی ساختمان موزه می‌تابد. ساختمان موزه از دو طبقه تشکیل شده که محوطه بیرون ساختمان را باغ فرا گرفته و با آبنماهایی که در آن ساخته شده زیبایی باغ را دوچندان کرده است.

آرامگاه مشتاق علی شاه

یکی از جاهای دیدنی کرمان آرامگاه مشتاقیه بوده که یکی از مکان‌های دیدنی در کرمان گردی است. مشتاق علی شاه از صوفیان قرن ۱۳هجری که در این مکان آرمیده است. کوثر علی شاه و شیخ اسماعیل هراتی از بزرگان صوفی که در جوار مشتاق علی شاه دفن شده‌اند. به همین دلیل این مکان را سه گنبد نیز می‌نامند.‌

مسجد جامع

از آرامگاه مشتاقیه تا مسجد جامع کرمان ۱۵دقیقه پیاده روی زمان لازم است. مسجد جامع، قدمتی تاریخی در حدود ۷۰۰ سال دارد که در دوران آل مظفر، بنا شده است. این مسجد به مسجد جامع مظفری نیز معروف می‌باشد. مسجد جامع با شش ایوان و شبستان‌های متعدد و معماری خیره‌کننده، تمام نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند.

مجموعه  گنجعلی‌خان

در کنار مسجد جامع، بازار بزرگ کرمان قرار دارد که وقتی از سردر مسجد وارد صحن شدید از گوشه روبرو می‌توان وارد بازار و مجموعه گنجعلی‌خان شد. این بازار یکی از بناهای تاریخی کرمان بوده که تمام گردشگران بازدید از آن را در برنامه کرمان گردی خود قرار می‌دهند. . بازار گنجعلی‌خان در لیست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده است.

قدمت این بازار به دوران صفویه برمی‌گردد و نکته جالب توجه این بازار، سقف آن بوده که به شکل نیمکره‌هایی به سمت بالا طراحی شده و گنبدهای موازی و پیاپی را تشکیل می‌دهد. گنجعلی‌خان یکی از فرمان‌روایان کرمان در دوران شاه عباس صفوی بوده که در آبادانی شهر کرمان تلاش بسیاری داشته است. مجموعه گنجعلی‌خان از پربازدید کننده‌ترین مکان‌های تاریخی در کرمان است‌.

مجموعه گنجعلی‌خان از بخش‌های زیادی از جمله بازار، حمام، میدان، آب‌انبار، مسجد، مدرسه، کاروان‌سرا و ضرابخانه تشکیل شده است. سبک معماری دوره‌های مختلف در این مجموعه کاملا مشهود است. مجموعه گنجعلی‌خان دارای یازده هزار مترمربع مساحت بوده که حمام آن در ضلع جنوبی، مدرسه و کاروان‌سرا در ضلع شرقی، آب انبار در ضلع غربی و ضرابخانه در ضلع شمالی مجموعه واقع شده است.

یکی از بناهای بسیار مهم در مجموعه گنجعلی‌خان، حمام آن می‌باشد. حمام از بخش‌هایی مانند سرسرا، دالان، رختکن، گرمخانه، نظافت‌خانه و شاه‌نشین تشکیل شده است. تزئینات داخل حمام به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم می‌شود که در قسمت بالایی با طراحی گچ‌بری‌هایی از گل و بوته در دوران صفویه و قسمت پایینی با نقاشی‌هایی از بهرام گور، ماجرای خسرو وشیرین، حیوانات درنده و شاهانی در حال شکار طراحی شده است.

نکته قابل توجه در حمام این است که با معماری و ساخت دالان‌های مختلف سعی شده گرمای داخل حمام خارج نشده و نور آن نیز تامین شود. سنگ قرمزی که در گرمخانه حمام قرار دارد مانند ساعت عمل کرده و برای اطلاع از طلوع و غروب خورشید از آن استفاده می‌کردند. در مجموعه دو حمام وجود دارد که یکی حمام مردانه و دیگری حمام زنانه است و تفاوتی از نظر ساخت باهم ندارند‌.

هنوز مانند قدیم دلاک‌ها در حمام حضور دارند و حوض هشت ضلعی که با ستون‌های محکم و یکپارچه، گرداگرد آن جمع شده‌اند. در بازار یک حمام قدیمی نیز وجود دارد که به رستوران سنتی تغییر کاربری داده و با منویی از غذاهای سنتی کرمانی و ایرانی پذیرای مهمانان می‌باشد.

سایر مکان‌های تاریخی کرمان

تخت دریا قلی بیک از دیگر آثار مربوط به دوره صفویان بوده که در فاصله کمی از گنبد جبلیه قرار گرفته است. در این سازه تاریخی، آرامگاه جمعی از مفاخر علمی، ادبی و سیاسی کرمان قرار دارد. بعد گذر از این بنا، میدان سر آسیاب قرار گرفته و پس از میدان، چهارراه زندان و هفت باغ علوی واقع شده است. رستوران و کافه‌های زیادی در دور و اطراف بزرگراه ساخته شده که می‌توان آنها را در پروژه کرمان گردی قرار داد.

کرمان گردی در اطراف شهر

باغ فتح آباد

پس از صرف نهار و استراحت در ادامه کرمان گردی می‌توان از باغ فتح آباد بازدید کرد. باغ فتح آباد در ۳۵ کیلومتری کرمان قرار دارد که قدمت آن مربوط به دوران قاجار می‌باشد. این باغ محل استراحت حاکم کرمان بوده و از بناهای چشم‌نواز و زیبا در هنگام شب است. باغ فتح‌آباد در سال ۱۳۹۳ مورد بازسازی و مرمت  قرار گرفت.

باغ شازده

باغ زیبایی که در شهر ماهان قرار گرفته، قدمتی به طول یک قرن دارد. باغ شازده ماهان از آثار تاریخی بی‌نظیر  و چشم‌نواز ایران است. اتاق‌های اطراف عمارت محل مناسبی برای استراحت مهمانان و گردشگران می‌باشد. در خارج از شهر ماهان، در ۲۰ کیلومتری شهر منطقه سیرج و کویر شهداد قرار دارد. کوه‌های منطقه سیرج در تمام طول سال پوشیده از برف بوده و محلی برای تفریحات زمستانی می‌باشد.

کویر شهداد

منطقه گرم کویری شهداد، یکی از جاذبه‌های طبیعی کرمان است که پس از غروب، آسمان این منطقه بسیار دیدنی و ستاره باران می‌شود. چادر زدن در دل کویر و تماشای آسمان صاف و زیبای پولک دوزی شده برای کویر دوستان، لذتی کمتر از جنگل و دریا ندارد. کویر شهداد در غرب کویر لوت قرار گرفته و یکی از مناطق منحصربه‌فرد برای سفر در فصل پاییز و زمستان است.

این منطقه زیبا علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، می‌توان از تفریحات شاد دیگر مانند موتورسواری، آفرود، سافاری، شترسواری و پیاده‌روی در کویر لذت برد. کلوت شهداد، رود شور کویر شهداد، دریاچه کلوت شهداد و نمکزارهای جوشش تخم‌مرغی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در صورت داشتن زمان بیشتر می‌تواند جزء برنامه کرمان گردی شما قرار گیرد.

کلوت شهداد

کلوت نام بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان است که از ترکیب دو کلمه‌ی کل و لوت تشکیل شده و به معنی شهر لوت است. شهری در وسط کویر لوت و شهداد که خالی از سکنه بوده و به شهر ارواح نیز معروف است. کلوت‌ها از پدیده‌های طبیعی بوده که براثر رطوبت و وزش باد، در کنار هم از دل خاک بیرون آمده‌اند.

3
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. پریناز گفت:
    موافقم ۶

    ایران چقدر جاههای قشنگ و زیبا داره
    ما که در حسرتش هستیم
    حتی نمی تونیم از شهرمون خارج بشیم چه برسه به سفر به کرمان
    خدا باعث و بانی این وضع مردم رو نابود کنه انشالله خودشون بچه هاشون و نسلشون به حال روز ما بیفتن

    1. فاطمه گفت:
      موافقم ۴

      حق داری نفرین کنی پریناز
      ما هم از قبله کرونا از شهرمون خارج نشدیم الانم که اوضاع بهتر شده پول نداریم والا زن و شهوهر افسرده شدیم با سه تا جوان دانشگاهی
      زنده باد ایرانی عزیز زنده باد کرمانی با صفا

  2. حسین گفت:
    موافقم ۸

    کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم…..
    تشریف بیارین کرمان …در خدمت همه عزیزان هموطن هستیم

دیدگاهتان را بنویسید