پیدا و پنهان پیوستن کریستیانو رونالدو به النصر عربستان

  • ورزشی
  • دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ۱۶:۴۰
    کد خبر :965995
رونالدو در عربستان

پایگاه خبری “مدرن دیپلماسی” در گزارشی با اشاره به پیوستن جنجالی و پرسروصدای “کریستیانو رونالدو” ستاره فوتبال جهان به باشگاه فوتبال النصر عربستان، به این نکته اشاره می کند که سعودی ها از این نقل و انتقال، اهداف بلند مدت و بلندپروازانه ای را در سر دارند و صرفلا نگاه آن ها به این مساله، ورزشی نبوده است.

بازتاب– باشگاه فوتبال دولتی “النصر” عربستان سعودی به تازگی در اقدامی جنجالی، “کریستیانو رونالدو” ستاره جهان فوتبال را با قراردادی 241 میلیون دلاری به مدت 2.5 سال جذب کرده است. نقل و انتقالی که به نظر می‌رسد خودِ رونالدو نیز به شدت از آن خوشحال است.

وی در هفته اخیر با استقبال گسترده ای از سوی باشگاه النصر مواجه شد. ورزشگاه خانگی این تیم با عنوان “مرسول پارک” نیز در روز معارفه وی مملو از تماشاگر بود. با این همه، ارزش رونالدو برای پادشاهی سعودی چیزی ورای فوتبال بازی کردن صِرف برای یک تیم باشگاهی در این کشور است. این بازیکن فوتبال به احتمال زیاد با این اعتقاد از سوی مسوولان سعودی به کشورشان جذب شده تا این پیام را به کشورهایی نظیر قطر و امارات برسانند که این عربستان و نَه آن ها هستند که قرار است مرکز اصلی فعالیت های روزشی در منطقه حاشیه خلیج فارس باشد.

از سوی دیگر، پادشاهی سعودی با اقداماتی از این قبیل سعی دارد تا خود را در مرکز معادلات و توجهات منطقه‌ای و بین المللی نیز قرار دهد. اضافه بر این ها، حوزه ورزش یکی از ستون های اصلی چشم انداز 2030 محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز است. در واقع، وی سعی دارد تا اقتصاد عربستان را در چهارچوب این چشم‌انداز، متنوع سازد و از میزان وابستگی کشورش به صادرات انرژی بکاهد.

کریستیانو رونالدو قبل از امضا قرارداد با باشگاه فوتبال النصر عربستان، چندان با این کشور آشنایی نداشته و به ندرت پای خود را در این کشور گذاشته بود. عربستان سعودی در سال های اخیر به طور خاص در حوزه خرید حق انحصاری پخش تلویزیونی لیگ های معتبر باشگاه های فوتبال جهان نظیر پرتغال، ایتالیا، جام حذفی اسپانیا، لیگ برتر برزیل و دیگر تورنمنت های مرتبط با کنفدراسیون فوتبال آسیا و غیره، به شدت فعال بوده و حتی در برخی موارد انحصار پخش را نیز به دست آورده است. در واقع، عربستان مدت هاست که سعی دارد به مرکز اصلی و انحصاری پخش بازیهای ورزشی در منطقه تبدیل شود.

در این راستا؛ آن ها در سال 2017 به ایجاد یک شرکت ویژه جهت پیشبرد طرح های خود در این حوزه مبادرت کردند. شرکتی که بتواند با شرکت beIN که متعلق به قطر است و با سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری ایجاد شده و چندین سال است که حق پخش انحصاری برنامه‌های ورزشی در منطقه خارومیانه را در اختیار دارد رقابت کند.

اگرچه که سعودی ها در کنار سرمایه گذاری های خود در این حوزه، در قالب محاصره و وضع تحریم حدودا 4 ساله علیه قطر نیز سعی کردند تا جایگاه این کشور را به عنوان یک کنشگر مهم در حوزه پخش(تلویزیونی) رویدادهای ورزشی معتبر بین المللی در منطقه خاورمیانه تضعیف کنند. با این حال، همزمان با شکست تلاش‌های سعودی ها در این حوزه و تنش زدایی آن ها با قطر، در جریان قراردای در سال 2021 با قطر، نهادهای وابسته به حکومت سعودی به شریک تبلیغاتی شرکت beIN قطر در زمینه پخش رویدادهایی مهم ورزشی جهان برای منطقه خارومیانه و شمال آفریقا تبدیل شدند. قراردادی که بر اساس بسیاری از گزارش ها، ارزش تقریبی آن چیزی در حدود 150 میلیون دلار است. اقدامی که سعودی ها از طریق آن به دنبال افزایش قدرت نرم خود در جهان هستند.

انتقال کریستیانو رونالدو به باشگاه النصر عربستان، تا حد زیادی کسب و کارهای عربی را تشویق و ارتقا بخشیده و موقعیت آن ها را نیز بهتر کرده است. در این راستا، یک مجله تجاری در دوبی در مورد رونالدو می نویسد: “رونالدو بزرگترین ستاره و ماجرایِ زنده روی کره زمین است. وی صنعتی یگانه و منحصر به فرد است. از این رو، وی استحقاق این را دارد تا یک خبرنگار تمام وقت مسائلش را پوشش دهد. انتقال او به عربستان سعودی موقعیت فوتبال عربستان در جهان را بهتر خواهد کرد و مانور خبری در مورد وی، مزایای حضور او در عربستان را چند برابر خواهد کرد”.

شادی شهروندان عربستانی در مراسم ویژه رونالدو

هیجان و شادی شهروندان عربستانی از دیدن رونالدو – ورزشگاه مرسول پارک

پیوستن رونالدو به النصر، هواداران وی را خوشحال می کند با این حال، خبری خوش برای فعالان حقوق بشری نیست. سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای از رونالدو خواسته تا از جایگاه اجتماعی و ورزشی خود استفاده کند و توجهات بین المللی را به سمت نقض گسترده حقوق بشر در عربستان معطوف کند. این سازمان تصریح کرده: “کریستیانو رونالد نباید اجازه دهد که شهرت و سلبریتی بودنِ وی به ابزاری در دستان حاکمان عربستان برای منحرف سازی توجهِ افکار عمومی بین المللی از اقدامات غیرقانونیشان تبدیل شود”.

با این همه، بسیاری بر این باورند که دستمزد بالای رونالدو و اینکه وی در حال محک زدن شرایط جدیدش در عربستان است، همه و همه سبب خواهند شد که او حداقل در شرایط کنونی هیچ صحبتی را علیه سعودی ها مطرح نسازد. البته که او یک نکته را نیز در زمان رسیدنش به خاک عربستان سعودی برای همگان روشن ساخت.

رونالدو گفت: “من می خواهم دیدگاهی نو را به این کشور و فوتبال آن عرضه کنم. درست به همین دلیل است که من فرصت پیوستن به النصر را غنیمت شمردم. من به اینجا آمده ام تا برنده باشم، بازی کنم، لذت ببرم و بخشی از موفقیت‌های عربستان و فرهنگ این کشور باشم”. این صحبت های رونالدو نشان می دهد که تا چه اندازه سعودی ها در مورد استفاده تبلیغاتی از وی حساب کرده اند و البته خودِ وی نیز در ازای دریافت دستمزدی چشمگیر، این مساله را پذیرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید