پیام های تعرض تندروهای صهیونیست به مسجد‌الاقصی چیست؟

    کد خبر :965300
حمله اسرائیل به مسجد الاقصی

تندروهای اسرائیلی در دولت نتانیاهو، هیچگونه توجهی به واکنش های بین المللی نسبت به اقدامات نامشروع خود ندارند و به نظر می رسد که در ادامه راه، می توان انتظار داشت که روند گسترده ای از شهرک سازی های غیرقانونی اسرائیلی ها در اراضی فلسطینی به ویژه در کرانه باختری را شاهد باشیم. در این راستا، تندروهای صهیونیست به نوعی با تنش زایی های اخیر خود در مسجد الاقصی هم در حال آزمایش کردن و محک زدن واکنش جامعه بین‌المللی هستند تا زمینه را برای اقدامات و تجاوزات گسترده تر خود در دوره حضورشان در قدرت فراهم سازند.

بازتاببه تازگی تعرض نیروهای صهیونیست به مسجد الاقصی با مدیریت و تحریکات “ایتامار بن گویر”، وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل، بار دیگر بحث و جنجال های گسترده ای را در مورد ماهیت و تبعات این قبیل اقدامات دولت جدید اسرائیل به راه انداخته است. قرار است که شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت بررسی تحولات جاری در مسجدالاقصی تشکیل جلسه دهد.

در عین حال حال، دولت آمریکا و مقام های اروپایی نیز به صورت ضمنی خواستار عقب نشینی رژیم اسرائیل و خودداری از انجام اقدامات تحریک آمیز سیاسی و مذهبی توسط آن شده اند. در این فضا، یک سوال جدی و اساسی مطرح می شود و آن این است که فعال شدن تندروهای اسرائیلی در همین آغاز به کارِ دولت نتانیاهو، حامل چه پیام ها و معانی است؟

جهت پاسخ به این پرسش به طور خاص می توان 3 مولفه را مد نظر قرار داد.

اولا، وقوع این قبیل اقدمات از سوی عناصر و چهره های شناحته شده و افراط گرای دولت جدید رژیم اسرائیل نظیر ایتامار بن گویر و یا بزالِل اسموتریچ و دیگر تندروهای اسرائیلی، به هیچ عنوان عجیب نبود. ائتلاف تشکیل‌دهنده دولت کنونی رژیم صهیونیستی در نوع خود افراطی ترین دولت در کل تاریخ رژیم اسرائیل را ایجاد کرده است. ائتلافی که چهره های شناخته شده آن به هیچ عنوان حقی را برای ملت فلسطین قائل نیستند و با تندروی های خود، سعی در سرکوب فلسطینی ها و پیشبرد همه جانبه منافع اسرائیل در ابعاد مختلف دارند.

از این رو، در دولت جدید اسرائیل، بایستی عادت کنیم که حمایت صریح و نَه پشت پرده چهره های نظامی و امنیتی صهیونیست از تنش زایی و جنجال افکنی علیه ملت فلسطین و تعرض به حقوق آن ها را شاهد باشیم.

ثانیا، تندروهای اسرائیلی در دولت نتانیاهو، هیچگونه توجهی نیز به واکنش های بین المللی نسبت به اقدامات غیرقانونی خود ندارند و به نظر می رسد که در ادامه راه، می توان انتظار داشت که روند گسترده ای از شهرک سازی های غیرقانونی اسرائیلی ها در اراضی فلسطینی به ویژه در کرانه باختری را هم شاهد باشیم.

در واقع، تندروهای صهیونیست به نوعی با تنش زایی های اخیر خود در مسجد الاقصی در حال آزمایش کردن و محک زدن واکنش جامعه بین المللی هستند تا به نوعی زمینه را برای اقدامات و تجاوزات گسترده تر خود در دوره حضورشان در قدرت فراهم سازند.

در نهایت باید گفت که همانطور که پیش بینی می شد، دولت تندرو نتانیاهو و ائتلاف همراهش، با در پیش گرفتنِ اقدامات تهاجمی و غیرقانونی خود، خیلی زود زمینه را جهت منزوی سازی بین المللی اسرائیل و طرح انتقادات گسترده از خود به ویژه از جانب متحدانشان در اروپا و آمریکا فراهم می آورند.

مساله ای که از دو منظر حائز اهمیت است. اولا، این موضوع، نتانیاهو را به عنوان یک سیاستمدار قدیمی، در یک معمای پیچیده قرار می دهد. در این شرایط، اگر وی بخواهد با تندورهای دولتش همراهی کند، باید انزوای بین المللی فزاینده اسرائیل و تضعیفِ دستورکارهای کلان خود و موقعیتش در قدرت را بپذیرد. یا اینکه وی اگر بخواهد در برابر تندروی های افراطی هایی که پست های کلیدی را در دولت او در اختیار دارند بایستد، احتمال فروپاشی دولت و فراهم شدن زمینه برای برگزاری انتخابات زودرس در اراضی اشغالی فراهم می شود.

جدای از این ها، مخالفان رژیم اسرائیل در خاورمیانه نظیر ایران و کنشگران حاضر در محور مقاومت نیز می توانند مانور گسترده ای را با توجه به انزوای دولت جدید نتانیاهو به دلیل در پیش گرفتن رویه های افراطی از سوی آن در پیش گیرند و از این مساله، اهرم های میدانی و سیاسی گسترده ای را برای خود بسازند. از این منظر، اوج‌گرایی افراط گرایی در دولت جدید نتانیاهو نه تنها آن را ضعیف می کند، بلکه خشم و نفرت ملت های عربی را نیز از آن افزایش می دهد و بر یکی از اولویت های اصلی او که همان پیشبرد دستورکار عادی سازی روابط با اعراب و کشورهای اسلامی است، تاثیر منفی می گذارد.

در عین حال، ایران به عنوان یک بازیگر موثر منطقه ای می تواند از این نقطه ضعف رژیم اسرائیل در شرایط کنونی، با تعریف برنامه هایی مشخص و منسجم استفاده کند و نسبت به تنش زدایی از روابط خود با به ویژه کشورهای عربی اقدام کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید