پلیس فتا از کشف کلاهبرداری ۹ هزار میلیارد تومانی خبر داد

    کد خبر :931266
پلیس فتا از کشف کلاهبرداری ۹ هزار میلیارد تومانی خبر داد

رئیس پلیس فتا فراجا از کشف کلاهبرداری ۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: در این خصوص ۶ نفر که به متهم اصلی در امر خرید و فروش املاک کمک می کردند نیز دستگیر و روانه زندان شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سردار وحید مجید گفت: برابر رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی و اخبار واصله مبني بر اينکه شخصي ناشناس اقدام به خريد و فروش كلان املاک و زمين هاي شهري با ارز ديجيتال در سطح كشور و همچنين استان زنجان مي کند، موضوع بلافاصله در دستور كار فنی سایبری کارشناسان پليس فتا زنجان قرار گرفت.

این مقام ارشد سایبری ادامه داد: در بررسي هاي اوليه مشخص شد که موضوع صحت داشته و فردي با هويت معلوم ساكن تهران با شناسايي انبوه سازان زنجان اقدام به خريد گسترده واحدهاي مسکوني و تجاري در سطح این استان در قبال پرداخت ارز ديجيتال کرده است.

رئیس پلیس فتا فراجا افزود: با شناسايي مشاور املاكي که مبايعه نامه ها در آنجا تنظيم شده بود مشخص شد که معاملات در سطح کلان است و يکي از معاملات تعداد ۷۷ ملك اعم از تجاري و مسكوني به ارزش بالغ بر مبلغ ۱۳۱ ميليون دلار معادل ۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان است.

وی بیان داشت: در ادامه بررسی های انجام شده، هويت فروشنده املاك مورد شناسايي قرار گرفت و از وي در خصوص نحوه معامله و تعداد واحدهاي به فروش رسيده تحقيقات جامعی صورت گرفت.

سردار مجید گفت: در ادامه تحقيقات از فروشنده املاک مشخص شد وی با شخصي که اهل و ساکن تهران است اقدام به معامله تعداد زيادي واحد مسکوني و تجاري در سطح شهرستان زنجان کرده و ثمن معامله از طريق بازکردن حساب خارجي و انتقال ارز دلار به کيف پول ديجيتال پرداخت شده است.

رئیس پلیس سایبری کشور اظهار داشت: در بررسي فني کيف پول مورد ادعا، توسط کارشناسان اين پليس مشخص شد ارزهاي نمايش داده شده در داخل کيف پول صوري، حباب و فاقد ارزش بوده و قابليت تبديل شدن به ارزهاي ديگري را نداشته و فقط امكان جابه جايي داخلي بين كيف پول هاي همان اپليكيشن وجود دارد .

این مقام انتظامی عنوان کرد: متهم بدين وسيله با نمايش عددي مبلغ به دلار و با توجه به عدم آشنايي فروشنده با ارزهاي ديجيتال و مفاد مبايعه نامه تنظيم شده كه در آنها قيد شده بود عين ثمن معامله نقدا پرداخت شده است، با اخذ وكالت فروش از فروشنده و تعيين موعد ۳ ماهه نقد شدن ارزهاي ديجيتال صوري نمايش داده شده مورد ادعا، امكان هرگونه معاملات بعدي را به صورت كاملا قانوني براي خود فراهم کرده بود.

سردار مجید افزود: از طرفي خريدار با ادعاي داشتن مدرك دكترا و با معرفي خود به عنوان مدير عامل، رئيس و عضو هيئت مديره چند شركت پتروشيمي با انجام معاملات كلان مالي بين المللي و صادرات نفت و محصولات پتروشيمي به خارج از کشور اعتماد كامل فروشنده را جلب کرده و به صورت كاملا حرفه اي و حساب شده اقدام به فريب مال باختگان و كلاهبرداري از آنان کرده است.

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به حساسيت و ابعاد گسترده پرونده، شناسايي و دستگيري متهم در دستور کار اين پليس قرار گرفت و طی کارهای اطلاعاتی مشخص شد متهم در حال تردد در شهرستان هاي اردبيل، البرز، تهران، همدان و زنجان است.

وی افزود: در ادامه با اقدامات فني صورت گرفته مشخص شد متهم اقدام به فروش واحدهاي خريداري شده در يکي از مشاورين املاک شهرستان زنجان کرده که سريعا پس از هماهنگي هاي صورت گرفته با مرجع قضائي وی به همراه همدستانش دستگير و کليه ابزار ديجيتالي آنها توقیف شد.

این مقام ارشد سایبری ادامه داد: در استعلامات صورت گرفته مشخص شد وي دارای مدرک کارداني ساختمان از یکی از دانشگاه ها بوده و مدرک دکتراي مورد ادعاي وي جعلي و بنا به ادعاي خود، معادل سازي از مديرعاملي وي از يکي از موسسات غيرمرتبط است و همچنين شرکت مذکور نیز در سال ۹۷ تاسيس شده که تا روز جاري هيچ معامله ای هم ثبت نگرديده و شرکت به صورت کاغذي ثبت شده و گردش مالي شرکت در طول ۴ سال، ۵ ميليون تومان است و کليه ادعاهای وي كذب و براي فريب قربانيان بوده است.

رئیس پلیس فتا فراجا بیان داشت: در بررسي گوشي توقيف شده از متهم معلوم شد وي با چرب زباني، قربانيان و مال باختگان خود را مورد شناسایی قرار می دهد و سپس اقدام به درج ارز به داخل کيف پول کرده و هيچ گونه پشتوانه مالي ندارد و ارزهاي موجود هيچ گونه قابليت جابه جايي به کيف پول ديگر را ندارد و تنها مي توان پول ها را به کيف پول هم نوع خود انتقال داد.

این مقام انتظامی ضمن تقدیر از فرماندهی انتظامی و همکاران شاغل در پلیس فتا این استان بیان داشت: در ادامه رسيدگي به این پرونده ۶ نفر دیگر که متهم اصلي را در امر خريد و فروش املاک کمک کرده و با وی در ارتکاب جرم همکاري داشتند نیز دستگیر و با حکم مقام قضائی با صدور قرار ميلياردي روانه زندان شدند.

رئیس پلیس سایبری کشور خبر داد: با بررسي ساير معاملات و كلاهبرداري هاي انجام شده متهم به روش مشابه مشخص شد که وی با همين شيوه و شگرد اقدام به معامله با ۳ شخص ديگر در استان هاي زنجان به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان و در همدان به مبلغ يكصد و ۷۰ ميليارد تومان و در البرز به مبلغ ۲ هزار و ۶۰ ميليارد تومان کرده که در مجموع ارزش كل معاملات انجام شده توسط متهم به اين روش مبلغ ۹ هزار و ۲۳۰ ميليارد تومان محاسبه و استخراج شده و مراحل قضائي آن تحت رسيدگي است.

این مقام ارشد سایبری در خاتمه به هموطنان توصیه کرد: با توجه به ریسک پذیری بالای سرمایه گذاری در حوزه رمز ارز و افزایش کلاهبرداری در این موارد در صورتی که تمایل به هر گونه فعالیت اقتصادی و تجاری در حوزه رمز ارزهای رایج را دارند ابتدا آسیب ها و تهدیدات را کاملا شناسایی نموده و با آگاهی کافی نسبت به فعالیت در این حوزه اقدام نمایند.

میزان 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید